Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Ska vi bara prata om VAR som videogranskning i sig så är det väl inte ens något att prata om...
Det är ju ett verktyg mer eller mindre
Vill jag ha videogrankning i fotboll ? Nej för jag tycker inte det ger sporten något och det var det jag syftat på hela tiden !
Mål kamera är bra då det aldrig blir en bedömning utan bara rätt eller fel och väljs inte ut heller av några människor i ett rum
Om mina argument mot VAR kan stickas hål på en 5åring så måste du klia dig i huvudet varför allsvenska klubbar säger nej till VAR ..
Jag tror dom har mkt liknade argument som jag haft här...!
Enligt dig så skulle man ju även kunnat ha VAR i handboll då ?
Jag vill påstå att i NHL fungerar det väldigt väl med video-bedömningar.
Man har satt en riktigt bra balans i hur tekniken används och vilka beslut det ligger till grund för.
(Skulle du göra en undersökning där skulle en överlägsen majoritet vilja ha kvar video-granskningarna).
Fotbollen däremot har släpat efter i utvecklingen.
Först nu när VM gick i USA (antagligen för att den amerikanska publiken aldrig skulle acceptera att halva matchen ibland spelades med spelare som ligger och jämrar sig) ändrades en del saker som man velat ändra på länge och som blev till det bättre.
Du kritiserar i mångt och mycket hur det ser ut NU - men jag tror man bör tänka MINST lika mycket på hur man VILL ha det i framtiden.
Då kan jag säga att jag vill ta bort allt ful-spel i straffområdet också, dragningar i tröjor, tydliga fasthållningar av försvarare skall leda till straff och mål som blir till efter den typen av situationer ska stoppas av VAR . Jag tycker det är ett otyg som påminner hur det var i clutch-and-grab-eran i NHL.
Nu har det blivit en kultur av tröjdragningar och fusk i straffområdet som man måste vända genom att vända på steken och börja ta hårda beslut ...
Sen tror jag man på något sätt behöver begränsa hur långt bak man går i tiden för att ta bort förseelser som skett innan ett mål - 17 sekunder (som nu var fallet) var alldeles för länge för att åtgärda en sak som hänt låååångt innan ett mål . Jag tycker inte det var det som var orsaken till målet helt enkelt (utan en serie riktigt bra prestationer som gjordes efteråt och fördelen av förseelsen var i mina ögon för liten relativt dessa).
Ett förslag är t.ex att om möjligt göra förseelser i straffområdet relativa till farligheten - då ge domaren möjlighet att blåsa indirekt frispark (och ibland då flytta ut bollen en bit om det sker alldeles för nära målet för att det ska vara vettigt)
Om man vrider och optimerar på fler parametrar för att få till bästa möjliga spelet blir allt till sist bra.
Ur den synpunkten blir det för mig helt fel att ta bort ett verktyg som absolut KAN användas för fotbollens bästa - slippa straffar som är felaktigt blåsta etc. - för VAR är ju bara ett TILL verktyg i verktygslådan som kanske inte alls är optimalt NU - men som kan BLI lika bra som video-bedömningarna i NHL.
Där fungerar det väl - men som sagt fotbollen har alltis släpat långt efter med att ta vettiga beslut - som t.ex. att tillåta fler byten etc.
PS Orsaken till det är möjligen att NHL drivs från USA som haft inställningen att ändra på en produkt till den blir bra, medan konservativa England har varit fotbollens moder
PPS Angående varför man inte har VAR i allsvenskan så kan det ju också vara en kostnadsfråga. Sen är det ju viktigare med VAR i en miljö där en enda match kan stjälpa vem som vinner, och det gäller inte lika mycket i en lång allsvensk serie som i en enskild turnering vilket väl också kan inverka.