2026-07-14, 16:39
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Så patetisk kommentar när VAR garanterat hade gjort att Englands mål dömdes bort ifall de hade kollat. Men tyvärr var Norge inte tillräckligt mycket "topplag" för att få samma lyxbehandling av domaren som engelsmännen fick.

Håland verkade hur som helst glad över sin prestation detta VM, som han borde!
Samma sak senare. Hålands situation granskar de. När Berge får en armbåge i bakhuvudet i luftduellen efter ribbnicken så granskas det inte.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-14 kl. 16:50.
Citera
2026-07-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Fel skapas också, som exempelvis Kroatiens bortdömda mål.
Men desto fler rättas....
Citera
2026-07-15, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Men desto fler rättas....

Inte mycket bortsett ifrån offside. Det är främst bedömningsfrågor som har gått till var, så som Norges bortdömda mål. Sådana situationer ser du på i princip varje hörna, att spelare hänger över en spelare som sedan puttar bort dem. Visst man kan blåsa för det, det är lite 50/50. Så då domaren friar live på 50/50 situationer så tycker inte jag det ska gå till var.

Men det som är absolut värst är det nya påfundet att döma bort mål för saker som har hänt lång tid innan.
Citera
2026-07-15, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast nej, du tänker fel

Om en domare väljer att favorisera ett lag eller gör en allmänt dålig insats så är det över för den domaren..

Men när det handlar om VAR så väljer dom ut händelser att granska och du som tittare får aldrig veta vilka händelser som inte granskas..

Så du kan peta en domare som favoriserar ett lag...men bara misstänka att VAR rummet väljer ut händelser

Alltså så kan du inte ens anklaga VAR rummet eg för fusk..

Jag pratar om helheten..

Allt vi ville få bort när vi införde VAR finns ff kvar fast i nästan ännu slugare form..

Vi pratar faktiskt ännu mer om orättvisa och beslut nu än förr..

Plus att spelet har sämre flow..

Din logik är värdelös.

För att VAR ska favorisera ett lag måste hela gänget vara korrupta. Både VAR-teamet och huvuddomaren.

Varför skulle FIFA peta en domare som favoriserar det laget som FIFA vill favorisera?

Din ståndpunkt hoppar fram och tillbaka mellan olika nivåer och har ingen röd tråd eller sammanhängande kritik. Säg bara att du inte gillar VAR istället för att hitta på massa idiotiska anledningar som till och med en femåring kan peta hål på.

Det är inte heller VAR-rummet som dömer. Tror du inte domaren ser massa knuffar vid hörnor och liknande? De släpper hela tiden massa knuffar som de ser eftersom det är en del av spelet med lite gruff vid hörnor.
Citera
2026-07-15, 04:28
Medlem
Citat:
Sen ska jag tillägga..

Jo det gjordes grova misstag förr..

Men idag sitter alla med en känsla att allt är godtyckligt och att man väljer ut händelser...Lite obehagligt

Ja. Precis som det var förut då med andra ord...

Problemet är fortfarande inte VAR. Problemet är fotbollsorganisationerna och riskerna för korruption/mutor.

Du fattar fortfarande inte...
Citera
2026-07-15, 06:57
Medlem
matsqqs avatar
Många minns när man tycker det blir fel , men glömmer alla gånger när det fungerat väl.

Fortsätt med VAR men diskutera regler, bedömning och liknande för att tune:a sporten ännu mer. (gillar t.ex. att man nu kan se en match utan att spelare ligger och jämrar sig i flera minuter när någon rört vid dem)

VAR ger bättre bedömningsgrund för de viktigaste besluten.

Folk glömmer alla gånger det tidigare blåsts helt felaktiga straffar etc. när man var utan VAR
Senast redigerad av matsqq 2026-07-15 kl. 06:59.
Citera
2026-07-15, 07:15
Medlem
Ski-entusiastens avatar
I og med at teknologien allerede er klar for det, burde linjedommernes ansvar for offside taes bort, så at de kan slippe dette hovedfokus
med å posisjonere seg rett for det hele tiden. På så sett kan de bli til mye større hjelp for hoveddommeren i alle andre situasjoner.

Offside burde systemet ta seg av med automatisk avblåsning over stadions høgtaleranlegg umiddelbart når det skjer, så at spillet stopper opp.
På så sett ville vi i mye større grad kunne juble når ballen går i mål, da det i de fleste tilfeller der man må vente i evigheter innen man kan
juble, handler om offside.
Citera
2026-07-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69

Problemet är fortfarande inte VAR. Problemet är fotbollsorganisationerna och riskerna för korruption/mutor.

Fast det är ju exakt det jag pratar om..

VAR blir alltså bara ett verktyg då vi som tittare ska lita på allt går rätt till..men se att olika händelser bedöms olika..

VAR skapar alltså enligt mig ett otroligt bra verktyg för att som tittare känna orättvisa

Det är väl det som blir den primära känslan
Citera
2026-07-15, 15:17
Medlem
Citat:
Din logik är värdelös.

För att VAR ska favorisera ett lag måste hela gänget vara korrupta. Både VAR-teamet och huvuddomaren.

Varför skulle FIFA peta en domare som favoriserar det laget som FIFA vill favorisera?

Din ståndpunkt hoppar fram och tillbaka mellan olika nivåer och har ingen röd tråd eller sammanhängande kritik. Säg bara att du inte gillar VAR istället för att hitta på massa idiotiska anledningar som till och med en femåring kan peta hål på.

Det är inte heller VAR-rummet som dömer. Tror du inte domaren ser massa knuffar vid hörnor och liknande? De släpper hela tiden massa knuffar som de ser eftersom det är en del av spelet med lite gruff vid hörnor.

Men du som gillar VAR märker ju själv att inget blev bättre av det väl ?

Om du nu misstänker att VAR inte är korrupt så varför har vi fler människor idag som är arga på belut än förr ?

Jo för nu tycker vi att man enkelt kan påverka med utvalda händelser eftersom man kan göra det...oavsett om du finner att det inte är korrupt !

Det blir alltså ännu fler små händelser att ta hänsyn till än förr då man kan välja att agera på det !

Man kan alltså välja att döma bort nästan vilket mål som helst om man vill.

Du menar att man kunde det förr också va ? Nja då har ju isåfall redan domaren blåst och då har ju matchen stannat och inget mål behöver dömas bort !

Jag tror inte faktiskt du förstår helt..
Citera
2026-07-15, 17:03
Medlem
Citat:

Ska vi bara prata om VAR som videogranskning i sig så är det väl inte ens något att prata om...

Det är ju ett verktyg mer eller mindre

Vill jag ha videogrankning i fotboll ? Nej för jag tycker inte det ger sporten något och det var det jag syftat på hela tiden !

Mål kamera är bra då det aldrig blir en bedömning utan bara rätt eller fel och väljs inte ut heller av några människor i ett rum

Om mina argument mot VAR kan stickas hål på en 5åring så måste du klia dig i huvudet varför allsvenska klubbar säger nej till VAR ..

Jag tror dom har mkt liknade argument som jag haft här...!

Enligt dig så skulle man ju även kunnat ha VAR i handboll då ?
Senast redigerad av Problem2020 2026-07-15 kl. 18:01.
Citera
2026-07-16, 09:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ska vi bara prata om VAR som videogranskning i sig så är det väl inte ens något att prata om...

Det är ju ett verktyg mer eller mindre

Vill jag ha videogrankning i fotboll ? Nej för jag tycker inte det ger sporten något och det var det jag syftat på hela tiden !

Mål kamera är bra då det aldrig blir en bedömning utan bara rätt eller fel och väljs inte ut heller av några människor i ett rum

Om mina argument mot VAR kan stickas hål på en 5åring så måste du klia dig i huvudet varför allsvenska klubbar säger nej till VAR ..

Jag tror dom har mkt liknade argument som jag haft här...!

Enligt dig så skulle man ju även kunnat ha VAR i handboll då ?
Jag vill påstå att i NHL fungerar det väldigt väl med video-bedömningar.
Man har satt en riktigt bra balans i hur tekniken används och vilka beslut det ligger till grund för.

(Skulle du göra en undersökning där skulle en överlägsen majoritet vilja ha kvar video-granskningarna).

Fotbollen däremot har släpat efter i utvecklingen.

Först nu när VM gick i USA (antagligen för att den amerikanska publiken aldrig skulle acceptera att halva matchen ibland spelades med spelare som ligger och jämrar sig) ändrades en del saker som man velat ändra på länge och som blev till det bättre.

Du kritiserar i mångt och mycket hur det ser ut NU - men jag tror man bör tänka MINST lika mycket på hur man VILL ha det i framtiden.

Då kan jag säga att jag vill ta bort allt ful-spel i straffområdet också, dragningar i tröjor, tydliga fasthållningar av försvarare skall leda till straff och mål som blir till efter den typen av situationer ska stoppas av VAR . Jag tycker det är ett otyg som påminner hur det var i clutch-and-grab-eran i NHL.
Nu har det blivit en kultur av tröjdragningar och fusk i straffområdet som man måste vända genom att vända på steken och börja ta hårda beslut ...

Sen tror jag man på något sätt behöver begränsa hur långt bak man går i tiden för att ta bort förseelser som skett innan ett mål - 17 sekunder (som nu var fallet) var alldeles för länge för att åtgärda en sak som hänt låååångt innan ett mål . Jag tycker inte det var det som var orsaken till målet helt enkelt (utan en serie riktigt bra prestationer som gjordes efteråt och fördelen av förseelsen var i mina ögon för liten relativt dessa).

Ett förslag är t.ex att om möjligt göra förseelser i straffområdet relativa till farligheten - då ge domaren möjlighet att blåsa indirekt frispark (och ibland då flytta ut bollen en bit om det sker alldeles för nära målet för att det ska vara vettigt)

Om man vrider och optimerar på fler parametrar för att få till bästa möjliga spelet blir allt till sist bra.

Ur den synpunkten blir det för mig helt fel att ta bort ett verktyg som absolut KAN användas för fotbollens bästa - slippa straffar som är felaktigt blåsta etc. - för VAR är ju bara ett TILL verktyg i verktygslådan som kanske inte alls är optimalt NU - men som kan BLI lika bra som video-bedömningarna i NHL.

Där fungerar det väl - men som sagt fotbollen har alltis släpat långt efter med att ta vettiga beslut - som t.ex. att tillåta fler byten etc.

PS Orsaken till det är möjligen att NHL drivs från USA som haft inställningen att ändra på en produkt till den blir bra, medan konservativa England har varit fotbollens moder

PPS Angående varför man inte har VAR i allsvenskan så kan det ju också vara en kostnadsfråga. Sen är det ju viktigare med VAR i en miljö där en enda match kan stjälpa vem som vinner, och det gäller inte lika mycket i en lång allsvensk serie som i en enskild turnering vilket väl också kan inverka.
Senast redigerad av matsqq 2026-07-16 kl. 10:09.
Citera
2026-07-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag vill påstå att i NHL fungerar det väldigt väl med video-bedömningar.
Man har satt en riktigt bra balans i hur tekniken används och vilka beslut det ligger till grund för.

(Skulle du göra en undersökning där skulle en överlägsen majoritet vilja ha kvar video-granskningarna).

Fotbollen däremot har släpat efter i utvecklingen.

Först nu när VM gick i USA (antagligen för att den amerikanska publiken aldrig skulle acceptera att halva matchen ibland spelades med spelare som ligger och jämrar sig) ändrades en del saker som man velat ändra på länge och som blev till det bättre.

Du kritiserar i mångt och mycket hur det ser ut NU - men jag tror man bör tänka MINST lika mycket på hur man VILL ha det i framtiden.

Då kan jag säga att jag vill ta bort allt ful-spel i straffområdet också, dragningar i tröjor, tydliga fasthållningar av försvarare skall leda till straff och mål som blir till efter den typen av situationer ska stoppas av VAR . Jag tycker det är ett otyg som påminner hur det var i clutch-and-grab-eran i NHL.
Nu har det blivit en kultur av tröjdragningar och fusk i straffområdet som man måste vända genom att vända på steken och börja ta hårda beslut ...

Sen tror jag man på något sätt behöver begränsa hur långt bak man går i tiden för att ta bort förseelser som skett innan ett mål - 17 sekunder (som nu var fallet) var alldeles för länge för att åtgärda en sak som hänt låååångt innan ett mål . Jag tycker inte det var det som var orsaken till målet helt enkelt (utan en serie riktigt bra prestationer som gjordes efteråt och fördelen av förseelsen var i mina ögon för liten relativt dessa).

Ett förslag är t.ex att om möjligt göra förseelser i straffområdet relativa till farligheten - då ge domaren möjlighet att blåsa indirekt frispark (och ibland då flytta ut bollen en bit om det sker alldeles för nära målet för att det ska vara vettigt)

Om man vrider och optimerar på fler parametrar för att få till bästa möjliga spelet blir allt till sist bra.

Ur den synpunkten blir det för mig helt fel att ta bort ett verktyg som absolut KAN användas för fotbollens bästa - slippa straffar som är felaktigt blåsta etc. - för VAR är ju bara ett TILL verktyg i verktygslådan som kanske inte alls är optimalt NU - men som kan BLI lika bra som video-bedömningarna i NHL.

Där fungerar det väl - men som sagt fotbollen har alltis släpat långt efter med att ta vettiga beslut - som t.ex. att tillåta fler byten etc.

PS Orsaken till det är möjligen att NHL drivs från USA som haft inställningen att ändra på en produkt till den blir bra, medan konservativa England har varit fotbollens moder

PPS Angående varför man inte har VAR i allsvenskan så kan det ju också vara en kostnadsfråga. Sen är det ju viktigare med VAR i en miljö där en enda match kan stjälpa vem som vinner, och det gäller inte lika mycket i en lång allsvensk serie som i en enskild turnering vilket väl också kan inverka.

Men Hockeyn har redan massa korta avbröt och tillåter otroligt mkt kontakt

Jag tror att personer som älskar VAR är personer som älskar rättvisa , men har börjat inse att även rättvisa kan vara svårt med VAR för domarna och VAR rummet har makt ändå att påverka !

Det fanns domare som dömde fel förr eller hade olika nivåer på hur hårt spel kunde tillåtas men en del i charmen ...

Men ni som vill ha VAR måste vara mkt förvånande att Allsvenska klubbar inte vill ha det väl ? Klubbarna röstar alltså om det !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in