2026-07-16, 22:35
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Venom är symbiote, inte parasit.

/nerd
En parasit med bra PR.
Citera
2026-07-16, 22:56
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
En parasit med bra PR.

Fair enough

Det är trots allt högst oklart vad Eddie får ut av symbiosen (eller Petta för den delen, när Spidde rockade svarta dräkten).
Citera
2026-07-16, 23:00
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Fair enough

Det är trots allt högst oklart vad Eddie får ut av symbiosen (eller Petta för den delen, när Spidde rockade svarta dräkten).
Ja, på det stora hela så verkar det vara Venom som får ut det mesta av den symbiosen. Jag vill nästan gå så långt som att Venom gaslightar den vars kropp han har kidnappat till att tro att han gillar det och att det är bra för honom. Eller henne.
Citera
2026-07-16, 23:47
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Neanderthalare föredrog nog att bli snabbt dödade av en sabeltandad tiger, framför att långsamt bli uppäten inifrån av en parasit.

Det finns många olika typer av parasiter, varav bara några orsakar värdens död. De minst allvarliga nöjer sig med att ta lite blod från oss, eller sätta sig fast på en val. I folktro finns t.ex. vampyrer, som bara är hematofager, men ändå är avskydda av människor.

Citat:
Det är en komplimang för att det är ett kraftfullt djur. Det handlar om styrka. Som att säga att någon är "stark som en oxe".
"Stark som en oxe" är positivt, trots att "tjurskallig" är negativt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Varför har vi inte uttrycket "smart som en coronulidae"? Dessa parasiter sätter sig fast på valar för att slippa att själv behöva producera energin för att ta sig runt.

Citat:
Att bli tigerns byte har ju aldrig skildrats som någonting positivt.
Trots det så kan vi inspireras av tigerns styrka, eftersom vi människor värdesätter styrka.

Jag har aldrig sagt att det är positivt att bli en tigers byte, däremot kan en tiger döda människor och sedan porträtterar vi den som ett ädelt djur.

Citat:
Parasiter gör ingenting annat än att orsaka smärta och t.o.m. död för människor (och andra djur).
Ingenting med parasiter inspirerar oss människor, eftersom parasiten inte besitter några egenskaper som vi människor värdesätter.

Samma sak kan ju sägas om en isbjörn. En isbjörn bara går och simmar runt och orsakar lidande och död för allt i sin omgivning.

Citat:
Svårt att identifiera sig med en fästing eller amöba.

I filmens värld är parasiter ofta fysiskt större. Exempelvis xenomorph i Alien.
Citera
2026-07-17, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det finns många olika typer av parasiter, varav bara några orsakar värdens död. De minst allvarliga nöjer sig med att ta lite blod från oss, eller sätta sig fast på en val. I folktro finns t.ex. vampyrer, som bara är hematofager, men ändå är avskydda av människor.

Jag har aldrig sagt att det är positivt att bli en tigers byte, däremot kan en tiger döda människor och sedan porträtterar vi den som ett ädelt djur.

Samma sak kan ju sägas om en isbjörn. En isbjörn bara går och simmar runt och orsakar lidande och död för allt i sin omgivning.

Tigrar och isbjörnar är ju rovdjur och det finns ju användning av det ordet som är negativt.
Dom är ju också däggdjur, kan det vara därför vi relaterar mer?

Xenomorpharna i Alien kan inte fortplanta sig utan hjälp från andra arter. Mesigt.

Många parasiter ägnar hela sin livscykel inne i arslet på nån.

Dom kan liksom inget själva riktigt.
Citera
2026-07-18, 09:13
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tigrar och isbjörnar är ju rovdjur och det finns ju användning av det ordet som är negativt.
Dom är ju också däggdjur, kan det vara därför vi relaterar mer?

Ja, jag tror anledningen är att vi själva inte sysslar med någon form av parasitism. Det enda jag kan komma på är att vi transplanterar organ från andra människor, och det har även försökts att ta t.ex. grishjärtan. Om 100 år kanske vi avlat fram något djur som ska agera helkroppsdonator till människor, och då kommer vi syssla med parasitism. Kanske ändrar vi åsikt då.
Citera
2026-07-18, 13:20
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Varför tror ni alla filmer som handlar om parasiter är negativa till dem?

Kanske för att narrativet i filmerna är sprunget ur erfarenheter från verkligheten, med myggor(irriterande jävla sattyg), fästingar(giftiga blodsugare) och fiskmåsar(terroriserar omgivningen och ekosystemet). En parasit är något negativt i naturlig bemärkelse.
Citera
2026-07-18, 13:26
Medlem
Citat:
I verkligheten så finns inga parasiter som besitter intelligens, så vi kan inte veta hur vi hade sett på något sådant. Däremot så kan vi se att vi har en mycket negativ syn på parasitism överlag, där ordet ofta används som en förolämpning. Borde det finnas filmer där parasiterna framhävs mer positivt? Speciellt om parasiterna i fråga besitter intelligens. Varför tror ni alla filmer som handlar om parasiter är negativa till dem?

Jag har ett motexempel: The Wolf of Wall Street. Filmen handlar om intelligenta parasiter. Även om filmen "medger" att de egentligen är omoraliska beskrivs parasiterna i väldigt positiva ordalag.
Citera
2026-07-18, 15:24
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag har ett motexempel: The Wolf of Wall Street. Filmen handlar om intelligenta parasiter. Även om filmen "medger" att de egentligen är omoraliska beskrivs parasiterna i väldigt positiva ordalag.

Jag pratar inte om uttrycket "parasit" utan den bokstavliga betydelsen. Om något så stödjer ditt inlägg min synpunkt, då du väljer att använda ordet parasit som en förolämpning mot karaktärerna i The Wolf of Wall Street. Ingen av dem utövar faktisk parasitism, alltså att de lever på eller inuti en annan persons kropp.
Citera
2026-07-30, 16:50
Medlem
Vad?! Ingen som har nämnt Carpenters klassiker The Thing (ultimat klassiker vad gäller body-horror!)
Citera
2026-07-30, 16:59
Medlem
XtraXs avatar
Längesen man såg men utomjordingen i Life är väl en form av parasit, minns hur den tar sig in i Ryan Reynolds så han spottar blod i zero gravity och dör.

https://www.imdb.com/title/tt5442430/?ref_=nv_sr_srsg_6_tt_8_nm_0_in_0_q_life
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in