Citat:
Ursprungligen postat av
KalleNixon
Läste någonstans at det bara är 16-20 procent av de som gör lumpen i dag som är tjejer. och av dom är det ännu mindre andel som blir befälselever.
Har en yngre kvinnlig 18 årig släkting som rycker in nu i sommar i flygvapnet som befälselev. Hon tog studenten nu i juni, är aktiv idrottstjej och har sommarjobbat sen hon var 15 år.
Hon blev uttagen efter mönstringen och då antar jag att hon måste presterat ganska bra under de prov intervjuver och tester som gjordes? Vet någon hur det går till och hur höga kraven är?
På min tid testades IQ, styrka och kondition, läkarundersökning samt psykologtest/samtal. Därefter träffade man inskrivningshandläggare eller vad det nu hette på den tiden. Man fick ha önskemål och tjänst och sedan kollade handläggaren om man uppfyllde kraven. Soldattjänst var 7,5 månader, gruppbefäl 10-12 månader plutonsbefäl 12-14 månader och kompanibefäl 15 månader. Teoretisk gymnasieutbildning var väl i princip krav om man skulle komma ifråga om att bli befäl, framför allt PB och KB. Vet dock många som gick teoretisk gymnasium som inte blev befäl. Jag utgår från att det var en trappa på IQ, styrka, kondition till de olika befälstjänsterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Vet inte vad frågeställningen i TS är, men i dagens krigföring är kvinnor absolut en tillgång. Drönarpiloter, flygvapen, artilleri... you name it. Kognitivt krävande roller.
I fält (infanteri) är dock kvinnor ett problem. Inte för att de inte vet hur man manövererar och för sig med bössa för att döda ryssen, utan för att gossar runtomkring tenderar att hellre försvara given kvinna än landet. Fokuset clownar ur.
På riktigt, orkar inte leta upp studier jag läst på området nu, men beskyddarmentaliteten (helt naturlig) hos män att försvara kvinnor påverkar infanteriuppdraget på lokal nivå negativt utifrån en helbildskontext.
För massa år sedan tjänstgjorde jag i HV. Där fanns det en del kvinnor. Några gamla damer som hade problem att böja sig ner för att knyta kängorna och det var fan pinsamt att sådana fick befattning. En medelålders kvinna var befäl på insats och hon var tuff och katig när man snackade i "hangarerna" samt före och efter tjänsten. Mitt uppe i det när det var regn, kallt, trött, hungrig så var hon helt urflippad, nästan inte kontaktbar. Ingen av de manliga befälen betedde sig som hon. Jag hade ALDRIG följt någon som henne i strid kan jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gubben
Förr var det om du gått en teoretisk linje på gymnasiet och hade hyfsat på fystestet så blev du befäl eller F-soldat. Inga höga krav då.
Va, förstod jag dig rätt om du menar att det inte var höga krav på befälselever? Det var det väl i allra högsta grad på den tiden. 45-48000 unga män som gjorde värnplikten. Det kryllade inte precis av PB-tjänster och definitivt inte heller av KB-tjänster. GB fanns det desto flera av. Göra värnplikten var i princip ett krav för att få något arbete och hade du gjort värnplikten som underofficer var det meriterande.
Jag vill hävda att tjejerna på den tiden hade bättre koll på befattningar och grader än dagens ungdomar har generellt. Det var en grej på den tiden. Överallt såg man fredagar och söndagar unga män i uniformer. Minns en gång när jag åkte tåg hem i permissionsuniform, "guld" på axlarna och vita skärmmössan under armen och en ursnygg mamma lite äldre än jag "tiggde" om att få fotografera med hennes barn vid sidan om mig. Det var tiden innan kulturmarxistiska PK hade fått riktigt grepp om unga kvinnors hjärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleNixon
Sponant kan jag ju tycka att på vissa specifika tjänster kan kvinnor vara precis lika bra soldater och befäl som män eller till och med bättre. När det gäller stridsledning och luftövervakning, förhörsledare, sjukvård och nu för tiden drönarsoldater som styr och leder drönare mot fienden.
Såg någonstans att piloter som leddes av kvinnor fick minskade stresshormoner i blodet för att en lugn kvinnlig röst minskade stressnivåerna.
Men som rena jägar och kusjägarsoldater är kvinnor beydligt mindre lämpande än män pga av en markant mindre fysisk styrka.
Precis, en kvinnlig röst är oerhört mycket tydligare över radion än en manlig. Sannolikt har det också som du säger en lugnande effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det är samma kravprofiler för män och kvinnor.
https://www.forsvarsmakten.se/globalassets/03-varnplikt-och-karriar/kravprofiler.pdf
Historiskt hos de västallierade under WWII så användes till ex kvinnor i transporter, sjukvård, byråkrati, piloter (transporter utanför strid), Luftövervakning och mm
Sovjet använde kvinnor i direkta stridsbefattningar.
Tyskarna avrättade och våldtog ofta ryska tillfångatagna kvinnliga soldater.
Bland de mest kända var natthäxorna
https://sv.wikipedia.org/wiki/588:e_nattbombregementet
"De flesta av de överlevande besättningarna hade vid krigsslutet 1945 flugit närmare 1 000 uppdrag var."
Tror jag inte en sekund på. Däremot tror jag du projicerar precis som din(?) grupp brukar göra.