Citat:
Vi har ju inte den minsta aning om hur denna olycka inträffat och därför går det på intet vis att påstå att något idag existerande "säkerhetssystem" hade löst detta. Problemet med alla dessa (jävla) säkerhetssystem är att allt för många litar blint på dessa och ägnar sig åt allt annat än att just övervaka omgivningen kring bilen. Istället är det mobilen som stjäl uppmärksamheten.
Ditt svar är ganska märkligt vilket är synd för jag har sett att du kan skriva riktigt vettiga inlägg också.
Saken är den att det jag skrev, att dessa moderna system kan rädda liv, är absoluta fakta. Att anse att de inte kan det blir väl bra jävla korkat, eller hur…?
Det är sant att vi inte vet alla fakta om just denna olycka, men jag skrev heller inte nåt specifikt om just denna olycka, eller hur…?
Att du sen själv drar på med grova spekulationer utan minsta seriösa stöd, med att generalisera som att dessa system gör att folk kör sämre, är mindre uppmärksamma etc etc, är just bara spekulationer.
Det finns mig veterligen inga seriösa undersökningar som entydigt visar att folk slutar bry sig i att hålla koll på trafiken, bilen, runt sig, och ”ägnar sig åt annat” bara för att dessa system finns.
En och annan idiot finns det säkert som gör så, men den stora massa har alltid varit full med folk som inte är så jäkla bra förare och då gör systemen högst sannolikt nytta genom att vara aktiva och varsla och hjälpa.
Skulle det inte vara så, ja då skulle vi ju även ha samma problem med blinkers, bromsljus etc etc. Folk slutar hålla koll själva och bara litar på att varslas av dessa system/signaler
Samma med backkamera, bort med det, folk ska hålla koll själva… är väl vad många i tråden skulle säga?
Själv är jag galet förtjust i backkameran i min vardagsbil, och saknar den funktionen i de bilar som inte har det. Men det betyder inte att jag inte kan köra bil eller backa själv utan dessa hjälpmedel. Men de är absolut ett mycket bra hjälpmedel i de flesta fall. Som underlättar och minskar riskens för fel eller olyckor.
Det kommer alltid att finnas de som gör fel, eller utnyttjar system/funktioner fel, så de sätter sig i knipa. Men för den stora massan ger det generellt sett hjälp och fördelar, samt kan förhindra olyckor och rädda liv.