2026-07-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vi har ju inte den minsta aning om hur denna olycka inträffat och därför går det på intet vis att påstå att något idag existerande "säkerhetssystem" hade löst detta. Problemet med alla dessa (jävla) säkerhetssystem är att allt för många litar blint på dessa och ägnar sig åt allt annat än att just övervaka omgivningen kring bilen. Istället är det mobilen som stjäl uppmärksamheten.

Ditt svar är ganska märkligt vilket är synd för jag har sett att du kan skriva riktigt vettiga inlägg också.

Saken är den att det jag skrev, att dessa moderna system kan rädda liv, är absoluta fakta. Att anse att de inte kan det blir väl bra jävla korkat, eller hur…?

Det är sant att vi inte vet alla fakta om just denna olycka, men jag skrev heller inte nåt specifikt om just denna olycka, eller hur…?

Att du sen själv drar på med grova spekulationer utan minsta seriösa stöd, med att generalisera som att dessa system gör att folk kör sämre, är mindre uppmärksamma etc etc, är just bara spekulationer.

Det finns mig veterligen inga seriösa undersökningar som entydigt visar att folk slutar bry sig i att hålla koll på trafiken, bilen, runt sig, och ”ägnar sig åt annat” bara för att dessa system finns.

En och annan idiot finns det säkert som gör så, men den stora massa har alltid varit full med folk som inte är så jäkla bra förare och då gör systemen högst sannolikt nytta genom att vara aktiva och varsla och hjälpa.

Skulle det inte vara så, ja då skulle vi ju även ha samma problem med blinkers, bromsljus etc etc. Folk slutar hålla koll själva och bara litar på att varslas av dessa system/signaler

Samma med backkamera, bort med det, folk ska hålla koll själva… är väl vad många i tråden skulle säga?
Själv är jag galet förtjust i backkameran i min vardagsbil, och saknar den funktionen i de bilar som inte har det. Men det betyder inte att jag inte kan köra bil eller backa själv utan dessa hjälpmedel. Men de är absolut ett mycket bra hjälpmedel i de flesta fall. Som underlättar och minskar riskens för fel eller olyckor.

Det kommer alltid att finnas de som gör fel, eller utnyttjar system/funktioner fel, så de sätter sig i knipa. Men för den stora massan ger det generellt sett hjälp och fördelar, samt kan förhindra olyckor och rädda liv.
Citera
2026-07-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan förklara en sak som hände mig förra året. Jag körde långt från min egen ort på en visserligen asfalterad väg, men så smal att det bara finns en fil så att säga. Den hade också sträckade linjer i kanterna. Då uppstod problemet att två bilar kan inte mötas utan att båda bilarna går utanför linjerna. Det är normalt sett inga problem, men när jag kommer där och kör och nära mötet med bilen ska gå utanför linjen så försöker bilen styra mig tillbaka innanför. Har haft liknande system i tidigare bilar, men ingen av dom har varit så hård och aggresiv på att vrida ratten. Man har känt ett visst motstånd på tidigare bilar, men inget som kräver någon styrka alls att "ta över själv" så att säga.

Denna bil tar i rejält. Det är så klart möjligt att vrida tillbaka den dit man vill, men kräver mycket mer kraft än jag varit van med tidigare. När man väl varit med om det så vet man ju sen hur bilen fungerar, men när det är första gången så kan man bli tagen på sängen.

Ja min bil ville mycket hellre att jag skulle krocka med den mötande bilen än att jag skulle köra utanför linjen. Det är det här jag menar med att systemen inte är helt färdigutvecklade och ska då inte sättas in i bilar förrän de är det.

I just det här fallet var det mycket nära krock, men jag tog hårt tag i ratten och styrde över linjen igen.

Finns inga system som är 100% perfekta utan att de ha några egenheter, och det gäller precis alla andra system och funktioner vi haft i bilar sen 100+ år sedan. Det är förarens ansvar att lära känna sin bil och kunna kontrollera den. Man kan ju heller inte bortse från att du eller nån annan kunnat bli överraskad på nåt sätt av nån annan fyntion eller system etc när du kör en bil du inte hunnit vänja dig helt vid, eller är färsk som bilförare. Det kan vara så enkelt som att aktuell bil är väldigt halkbenägen i bakänden, eller påtagligt understyrd vid halka. Första gången nåt sker är alltid mer överraskande men sen lär man sig.
Citera
2026-07-18, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Hur är det med läsförståelsen ?
Jag frågar hur du vet att det inte var systemen som orsakade olyckan , jag påstår ingenting

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/cyklist-pakord-av-bil-pa-karlslundgatan-i-orebro

I länken finns en bild på platsen för olyckan.

Jag ser två alternativ för hur det kan kan ha gått till. En ouppmärksam förare kör in i cyklisten.
Alternativt, en uppmärksam förare ser cyklisten men hindras av den moderna bilens säkerhetssystem att bromsa och väja.

Jag har bara skummat igenom tråden men det är få som gnäller på sin egen bil. Någon har skrivit att hens Polestar har rimliga säkerhetsfunktioner, jag har skrivit att min bil bromsar för cyklister och dr. Tinnitus är nöjd med säkerhetssystemet i sin. Men få som äger en modern bil verkar tycka att det är särskilt besvärligt.
Jag gissar att det mest är ovana vid ny teknik.

I en annan tråd ondgjorde sig någon över att det krävdes elva tryck på skärmen på en Tesla för att öppna handskfacket. Det stämmer säkert men man kan också använda röststyrningen och säga ”öppna handskfacket”. Lär er använda ny teknik.

Jag är också säker på att det var ett jävla gnäll när jägare började sätta vassa stenar längst fram på spjuten för att underlätta arbetet. Förmodligen smakade köttet sämre och någon hade en kusin som råkat få en stenflisa i munnen när han åt.

Och hur besvärligt är det egentligen när en högst vanlig standardbil som Volvo ex30 med 425 hästkrafter plingar till när man klipper en långtradare på 1,8 sekunder?
Citera
2026-07-18, 10:06
Medlem
Citat:
Och hur vet du att det inte var de moderna säkerhetssystemen som orsakade olyckan genom att väja rätt in i gubben för att bilen kom för nära en målad linje då föraren höll ut för cyklisten ??

Felpost
Senast redigerad av Baheera 2026-07-18 kl. 10:09.
Citera
2026-07-18, 10:09
Moderator
Citat:
Jag frågar hur du vet att det inte var systemen som orsakade olyckan , jag påstår ingenting

Nu styr bilbältena normalt inte bilen , eller gör de det i din värld ?

Ingen av oss vet vad som hände då gamlingen blev påkörd , om det nu inte var du som körde förstås...

Dagens system är i många fall inte utprovade ordentligt , vilket många inlägg i den här tråden vittnat om , att låta kunderna agera testförare är mycket billigare än att testa ordentligt .

Jag har själv förvånats över hur tvärt och brutalt den bil jag hyrde ville styra rätt in i hindret på vägen jag väjde för .

Att detta sedan inte passar in i din världsbild får stå för dig .
Du insinuerar att det kan vara säkerhetssystem som orsakade olyckan, inte gammal vanlig ouppmärksamhet.
Du har alltså väldigt begränsad erfarenhet av hur moderna bilar fungerar, baserat på en (1) hyrbilshändelse i en bil du inte förstod dig på.

Säkerhetssystemen är ju olika kapabla, ju nyare desto bättre, de kan vara irriterande när de ingriper trots att man själv har koll på situationen, men man kan ju istället vara glad över att de gör det när man inte har koll. Kan ju räcka med ett sånt tillfälle för att rädda ett liv.
Hade den som körde på 80-åringen haft ett bra säkerhetssystem hade det nog endast blivit en otrevlig situation för föraren och inget som skrivits om i media.

Som ovanstående skriver, vi som dagligdags kör bilar med dessa säkerhetssystem har inga problem med dem, de ingriper då och då trots att det kanske inte behövs men de skapar inga olyckor och det är inga konstigheter att styra emot om de tror att man är på väg åt fel håll och vill styra bilen åt "fel" håll. Du klarade ju också av det om jag förstår rätt, eller körde du på hindret du försökte väja för?
Citera
2026-07-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har Lane Assist och har ALDRIG upplev det du beskriver.
Systemet läser inte bara av vägens linjer utan även andra objekt som andra bilar, mötande som omkörda, liksom velocipeder etc etc.

De enda gånger jag upplev lite skumma och överraskande ”knyck” i ratten är vid t ex korsningar eller avfarter där där man själv kanske kommer från enkelfilig och som vid korsningen övergår till flerfiliga och man råkar ligga lite slarvigt själv, då kan systemet försöka välja fil åt mig med ett litet ”knyck”. Inga som helst problem att enkelt hålla emot det och ta kommandot.
Överraskande i viss grad första gångerna ja, men som nästan allt annat så tar det inte lång stund att vänja sig hur det funkar.

Alla dessa system har knappast tillverkarna själva bara bökat dit efter eget huvud, utan det är oftast i samarbete med t ex Bosch, och sen är väl alla dessa system granskade och testade av någon myndighet för godkännande innan de kan släppas på marknaden och installeras i bilar.

Så, skulle det vara så illa som folk i tråden försöker påskina så skulle knappast dessa system blivit godkända över huvud taget. Så igen, jag tror hela denna tråd mest handlar om gnällkukeri med en rejäl dos grova överdrifter av de som gnäller…

Vår bil gör det dagligen, och upplevt det på alla andra bilar med lane-assist också.

De systemen är framtagna för flerfiliga vägar, och fungerar i regel mycket bra i den miljön

På små smala svenska 70-vägar....not so much...
Citera
2026-07-18, 10:23
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag ser två alternativ för hur det kan kan ha gått till. En ouppmärksam förare kör in i cyklisten.
Alternativt, en uppmärksam förare ser cyklisten men hindras av den moderna bilens säkerhetssystem att bromsa och väja.
Exakt .

Citat:
Jag har bara skummat igenom tråden men det är få som gnäller på sin egen bil. Någon har skrivit att hens Polestar har rimliga säkerhetsfunktioner, jag har skrivit att min bil bromsar för cyklister och dr. Tinnitus är nöjd med säkerhetssystemet i sin. Men få som äger en modern bil verkar tycka att det är särskilt besvärligt.
Ungefär samma antal som de som skriver och försvarar systemen

Citat:
I en annan tråd ondgjorde sig någon över att det krävdes elva tryck på skärmen på en Tesla för att öppna handskfacket. Det stämmer säkert men man kan också använda röststyrningen och säga ”öppna handskfacket”. Lär er använda ny teknik.
Eller så anpassar man tekniken efter användarna , inte tvärtom .
Det är inget självändamål att krångla till allting även om många ingenjörer av idag verkar tro detta .
Varför ska jag vara tvungen att logga in med mitt Googlekonto för att stereon ska fungera på hyrbilen ?

Citat:
Jag är också säker på att det var ett jävla gnäll när jägare började sätta vassa stenar längst fram på spjuten för att underlätta arbetet. Förmodligen smakade köttet sämre och någon hade en kusin som råkat få en stenflisa i munnen när han åt.
Fanns garanterat också någon lirare som tyckte människooffer var en bra ide för att blidka jaktgudarna och alla som inte höll med honom var bakåtsträvare som inte kunde hantera ny teknik ....

Citat:
Och hur besvärligt är det egentligen när en högst vanlig standardbil som Volvo ex30 med 425 hästkrafter plingar till när man klipper en långtradare på 1,8 sekunder?
Inget problem jämfört med om bilen försöker styra rätt in i en död grävling på vägen eller tror att snösträngen är en filmarkering och självsvänger åt något håll .
OM tekniken hade fungerat klanderfritt och varit taktfullt implementerad hade det varit en sak men mina erfarenheter är att det i många fall verkar ha släppts system som inte provats ut tillräckligt innan konsumentrelease .
Senast redigerad av sealstryper 2026-07-18 kl. 10:26.
Citera
2026-07-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ditt svar är ganska märkligt vilket är synd för jag har sett att du kan skriva riktigt vettiga inlägg också.

Saken är den att det jag skrev, att dessa moderna system kan rädda liv, är absoluta fakta. Att anse att de inte kan det blir väl bra jävla korkat, eller hur…?

Det är sant att vi inte vet alla fakta om just denna olycka, men jag skrev heller inte nåt specifikt om just denna olycka, eller hur…?

Att du sen själv drar på med grova spekulationer utan minsta seriösa stöd, med att generalisera som att dessa system gör att folk kör sämre, är mindre uppmärksamma etc etc, är just bara spekulationer.

Det finns mig veterligen inga seriösa undersökningar som entydigt visar att folk slutar bry sig i att hålla koll på trafiken, bilen, runt sig, och ”ägnar sig åt annat” bara för att dessa system finns.

En och annan idiot finns det säkert som gör så, men den stora massa har alltid varit full med folk som inte är så jäkla bra förare och då gör systemen högst sannolikt nytta genom att vara aktiva och varsla och hjälpa.

Skulle det inte vara så, ja då skulle vi ju även ha samma problem med blinkers, bromsljus etc etc. Folk slutar hålla koll själva och bara litar på att varslas av dessa system/signaler

Samma med backkamera, bort med det, folk ska hålla koll själva… är väl vad många i tråden skulle säga?
Själv är jag galet förtjust i backkameran i min vardagsbil, och saknar den funktionen i de bilar som inte har det. Men det betyder inte att jag inte kan köra bil eller backa själv utan dessa hjälpmedel. Men de är absolut ett mycket bra hjälpmedel i de flesta fall. Som underlättar och minskar riskens för fel eller olyckor.

Det kommer alltid att finnas de som gör fel, eller utnyttjar system/funktioner fel, så de sätter sig i knipa. Men för den stora massan ger det generellt sett hjälp och fördelar, samt kan förhindra olyckor och rädda liv.

Det är faktiskt en ganska naturlig sak i människans natur oavsett sammanhang, att ju mindre man förväntas ta ansvar själv desto mindre ansvar/initiativ kommer man att ta, och vänja sig vid att någon annan löser det åt en.

Att köra bil är inget undantag. Men givetvis finns det en massa bra säkerhetssystem, men nånstans finns en gräns när det stjälper mer än hjälper, och jag tror vi börjar passera den. Tills vi har helt självkörande bilar, men det är nog en bit bort med tanke på hur dagens system fungerar.
Citera
2026-07-18, 11:00
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/cyklist-pakord-av-bil-pa-karlslundgatan-i-orebro

I länken finns en bild på platsen för olyckan.

Vi har haft vår i 5 år, och på småvägar är den som sagt rätt värdelös. Konstant varningar om att hålla i ratten osv.
Kanske är bättre på en årsmodell 2026, vår är ifrån 2020

Röststyrning funkar ju sådär om man har lite dialekt, och är generellt en värdelös funktion som bara skapar irritarion.

För övrigt så måste bilar i EU numera ha fysiska reglage för viktiga funktioner för att få högsta betyg i säkerhetsklassningen, och även kineserna börjar nu ställa krav på fysiska reglage.
Citera
2026-07-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Vi har en ny Mercedes Vito med allsköns jävla finesser. Bland annat så vill hon köra själv eftersom hon konstant vrider på ratten så att bilen åker över mittlinjen. Och om ingen tillrättavisar henne så rvärnitar hon på vägen och ringer Mercedes assistans. Backar man ut från en fastighet så tvärnitar biljäveln halvvägs ut på vägen. Troligtvis en grindstolpe eller soptunna som skrämde henne.
En dag fick hon för sig att landsvägen minsann har hastighetsbegränsningen 110km/h och ökar farten själv vid fartkameran. Även inne på grusvägen som har en 50-skylt så envisades hon med att det var 110km/h som gällde.
Denna skapelse har varit inne ett flertal gånger på verkstad men det är inget fel på henne.
Vi har erbjudits en utbildning i att köra bil.

Hm…. Det känns som du överdriver rejält, eller i alla fall utelämnar en hel del relevant info….?

T ex så ska inget ske med hastigheten om man inte aktiverat farthållaren, och de få gånger den kan få knas (t ex läser av en hastighetsskylt felaktigt, vilket händer ibland) så är det en dutt bort på bromsen eller kopplingen så är ACC deaktiverat. Det är trots allt förarens eget ansvar att förstå och använda bilen och dess system på ett vettigt sätt. T ex är det vanligt att man bör deaktivera farthållare när vägen blir för kurvig och backig för att slippa för mycket gasande etc från farthålleriet.

Att sen parkeringssensorer kan få fnatt och ”falsklarma” och överraska med tvärnit när man t ex backar, händer även i min bil och man skiter nästan på sig de gångerna, för det är så brutalt att det känns som man körde på nåt. Men jag tar dessa gånger utan gnäll, för tänk den gången systemet faktiskt räddar dig från den dolda stenen eller röret som stack upp som du inte såg.

En sak som kan kännas lite olustigt är om man t ex har kört på en 110-väg med ACC, kommer in mot en rondell där det är säg 50 eller 70, kör ut ur denna och antingen bilen själv har bromsat ner och följt framförvarande bil med rätt avstånd, och denna svänger runt i rondeller men jag ska rakt på, och ACC då igen vill dra upp till 110 för det var ju förra hastigheten. Men det är lik förbannat mitt föraransvar att följa med på detta och deaktivera systemet eller välja den nya hastigheten.

För mig handlar det om att lära sig hur bilen och systemen funkar, och lära sig utnyttja dessa bra och leva med den. Inte bara rata dem som skit, för de är i grunden tänkta som en hjälp och kan verkligen hjälpa och skydda.
Citera
2026-07-18, 11:22
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Hur ska andra ledas rätt om ingen annan går före och visar att det går, och hur man kan göra….?

Om alla mer eller mindre skiter i att bry sig, och bara skylla ifrån sig och peka på andra, vilka signaler ger det…? Typ fritt fram för alla att skita i det för ingen brys sig ju ändå…..

Det är definitivt inte meningslöst att t ex EU sätter regler och visar vägen, även om det kan verka knasigt på kort sikt.

Vad är förresten en ”riktig” bil….? Definieras det av att det måste vara en ”stenålders” förbränningsmotor och kan aldrig vara en elbil…?

Tror nog du skulle kunnat frambringa skapligt med dregel och habegär efter en helg med en häftig elbil.

Kina, Indien, USA med flera bryr sig inte ett jota om EU:s "goda föredöme". Däremot tar de tacksamt emot de droppar vi eventuellt sparar. Dessutom skrattar de åt oss när vi ger bort, inte bara oljan, utan vår produktion till dem.

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

.
Citera
2026-07-18, 11:27
Medlem
Citat:

Nu styr bilbältena normalt inte bilen , eller gör de det i din värld ?

Ingen av oss vet vad som hände då gamlingen blev påkörd , om det nu inte var du som körde förstås...

Dagens system är i många fall inte utprovade ordentligt , vilket många inlägg i den här tråden vittnat om , att låta kunderna agera testförare är mycket billigare än att testa ordentligt .

Jag har själv förvånats över hur tvärt och brutalt den bil jag hyrde ville styra rätt in i hindret på vägen jag väjde för .

Att detta sedan inte passar in i din världsbild får stå för dig .

Ja just det, hur ÄR det med läsförståelsen…? Påstod jag att nåt system alls gjort nåt alls i just den händelsen…? Nej just det. Det enda jag skrev var att sådana säkerhetssystem som finns i modernare bilar BEVISLIGEN kan rädda liv. Eller menar du att de aldrig har gjort det eller kan göra det…?

Jag kan garantera dig att alla dessa system har testats extremt ingående i flera år innan de tillåts i bilar, alltså är de extremt mer testade än vad folk i denna tråd testat och gjort sig bekanta med dessa system. Dessutom kan vi knappast bortse från att folk helt enkelt kan ha uppfattas de upplevda situationerna som värre än de verkligen var, och ger en mer målande beskrivning av händelserna än vad som verkligen hände.

Sen ska inte förare sitta och halvsova med en hand på ratten (ett exempel bara) och sen bli chockade över att nåt händer. Förare har ett ansvar att vara alerta och aktiva och känna till hur aktuell bil fungerar vad gäller teknik och system. Så att bar a skylla på dessa system är i min värld rätt pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in