2026-07-18, 06:55
Medlem
Så förvånande,

en inkräktande blatte lurar blåögda svenskar genom bedrägerier efter att han redan är brottsdömd.
Citera
2026-07-18, 09:16
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Så Du menar att om ett förfalskat betyg / intyg är dåligt utfört är det inte urkundsförfalskning?

Jag menar inte det, det är lagen som inte kan bevisa begånget brott.
En urkundsförfalskning måste ju vara så lik originalet som bara går, en urkund måste vila på ett existerande original.

Om du kladdar ihop ett betyg som ser ut som en barnunge har gjort och som inte har ett original eller en klar avsändare (tex högskolan väst, skövde), så är det ingen urkundsförfalskning nej.
Citera
2026-07-18, 10:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
En urkundsförfalskning måste ju vara så lik originalet som bara går, en urkund måste vila på ett existerande original.

Om du kladdar ihop ett betyg som ser ut som en barnunge har gjort och som inte har ett original eller en klar avsändare (tex högskolan väst, skövde), så är det ingen urkundsförfalskning nej.

Tack för förtydligandet.
Fullt rimligt.
Citera
2026-07-18, 11:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Exakt, det är som att påstå att man gjort en förfalskad hundralapp om man skrivir "Sveriges Rilkbank 100 kr" med kulspetspenna på en papperslapp.
Citera
2026-07-18, 11:16
Medlem
Citat:
Urkund är väl förfalskning av namnteckning, förfalskade eller manipulerade betyg, förfalskat id eller ändring i ett avtal etc. Om urkundsförfalskningen är så dåligt gjord så det inte lurar någon, är det ingen urkundsförfalskning (brott ej fullbordat) och det krävs bl.a risk för betydande skada om det ska räknas som urkundsförfalskning.

Att fara med osanning (ljuga) räknas inte som bristande hederlig vandel och det är ju inte i lag, förbjudet att ljuga men man kan naturligtvis åka på arbetsrättsliga konsekvenser om man förfalskar sitt cv och om företaget har ”betalat för något de inte fått” eller om du som förfalskare har åstadkommit risk för skada/skadat företaget, så räknas det som bedrägeri och du kan därmed bli avskedad på studs.
Mer allvarlig typ av bedrägeri tex vid förfalskning av en skyddad titel som advokat, polis eller sjuksköterska/läkare så kan man även åka dit för urkundsförfalskning.

Jag undrar lite över den nya lagen om tjänstemannaansvar.
Kan någon chef som har underlåtet att kontrollera cv, åka dit för slarvet?

Någon som vet?

Du borde veta att man inte använder sig av retroaktiv lagstiftning i Sverige. Urkundsförfalskning 5 år eller 10år preskription. Kanske grovt brott då 10år.
Citera
2026-07-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nej. Tänk så har han gjort ett bra jobb? Blir mer svårt att motivera då varför man måste ha sån lång utbildning. Så kan man också se det eller vad tycker du?
Han är en bedragare och lögnare det är det han har som yrke "kriminalitet" som du själv kan.läsa i äcklets gedigna brottsregister. Detta kriminella avskum går inte att lita på och du tror att denne kriminella helt plötsligt bryr sig om människor och gör ett bra jobb?! Låt mig gapskratta.

Det är en sorts av människor som klarar av att sitta och förfalska dokument och sedan utan samvetskval eller ånger sitta och ljuga rakt upp i godtrogna idioters (som de ser dem som) ansikten.

Sådana människor ska sitta bakom galler då de ÄR en samhällsfara på alla plan.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-07-18 kl. 11:31.
Citera
2026-07-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Han är en bedragare och lögnare som inte går att lita på och du tror att helt plötsligt bryr han sig om människor och gör ett bra jobb?! Låt mig gapskratta.

Det är en sorts av människor som klarar av att sitta och förfalska dokument och sedan utan samvetskval eller ånger sitta och ljuga rakt upp i godtrogna idioters (som de ser dem som) ansikten.

Sådana människor ska sitta bakom galler då de ÄR en samhällsfara på alla plan.

Även lögnare och bedragare kan göra ett bra jobb MEN problemet är ju att man har svårt att lita på resultatet.
Citera
2026-07-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Även lögnare och bedragare kan göra ett bra jobb MEN problemet är ju att man har svårt att lita på resultatet.

Nej. Han.är inte funtad så. Har han inte bevisat detta för dig i sitt brottsregister och resten av bedrägerierna?

Glöm inte mörkertalet, allt skit han gjort och gör mot oss i det svenska samhället när denna kriminella inte åkt fast.
Citera
2026-07-18, 11:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Undrar mer hur fan de kom på honom? Hur upptäcktes det att han hade förfalskat sin utb?
Bara att maila universitetet och be om att de skickar hans utbildningsintyg. Det är en offentlig handling.

Det här gör många journalister slentrianmässigt på politiker för att kunna hitta något gräv.
Citera
2026-07-18, 11:37
Medlem
Citat:
Nej. Han.är inte funtad så. Har han inte bevisat detta för dig i sitt brottsregister och resten av bedrägerierna?

Glöm inte mörkertalet, allt skit han gjort och gör mot oss i det svenska samhället när denna kriminella inte åkt fast.

Jag nämnde inte honom utan sa bara att lögnare och bedragare kan göra bra legitima bra jobb.

Om honom vet jag för lite om. Men jag skulle vara väldigt försiktig om jag hade med honom att göra. Vi vet ju inte hur han var på jobben.
Citera
2026-07-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag nämnde inte honom utan sa bara att lögnare och bedragare kan göra bra legitima bra jobb.

Om honom vet jag för lite om. Men jag skulle vara väldigt försiktig om jag hade med honom att göra. Vi vet ju inte hur han var på jobben.

Jo det vet vi då han har visat oss vem han är.
Citera
2026-07-18, 12:06
Medlem
Citat:
Jo det vet vi då han har visat oss vem han är.

Var han bra eller dålig på sitt jobb? Källa tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in