2026-07-18, 10:33
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Dom kan inte utreda orsaken för än elden är släckt
Och då finns det inget kvar att titta på. Moment 22?
Citera
2026-07-18, 10:41
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Den branden 2014 va faktiskt enormt stor hade vi inte haft rejält med tur med vinden och värmen hade de kunnat bli mycket värre. Vi fick ju hjälp av Polska brandbilar till och med

Vid branden i Västmanland 2014 hade vi hjälp av vattenbombare från Italien och Frankrike.
2018 var året som Polen skickade hit en arsenal av brandbilar och brandmän för att hjälpa till i Hälsingland.
Citera
2026-07-18, 10:43
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Det blir dyrt detta för norska försäkringsbolagen vi snackar nog storleksordning miljard.
Citera
2026-07-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Hela Drammenområdet är en dal med en älv och höga bergssluttningar på varsom sida.

Inte bara Drammen, utan största delen av Norge...
Citera
2026-07-18, 11:00
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Och då finns det inget kvar att titta på. Moment 22?
Jodå.
Buskar, träd och grästuvor visar i vilken riktning som elden har spridit sig i.
Man följer ledtrådarna på växtligheten som visar vindriktningen, så hittar man ursprungskällan för eldsvådan.
Blixtnedslag i en sten eller ett träd eller en anlagd brand av en pyroman. Rotbrand som spridit sig från en dåligt släckt eldstad är också möjligt.
Citera
2026-07-18, 11:03
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Jodå.
Man följer ledtrådarna på växtligheten som visar vindriktningen, så hittar man ursprungskällan för eldsvådan.
Blixtnedslag i en sten eller ett träd eller en anlagd brand av en pyroman. Rotbrand som spridit sig från en dåligt släckt eldstad är också möjligt.

Kan vara nån som glömt stänga av spisen
Citera
2026-07-18, 11:06
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
El är väl den vanligaste faktoren tror jag

Jag är inte helt insatt men när el är inblandat så är det väl oftast ett mänskligt misstag som startat branden. En glömd spisplatta exempelvis, inte rena tekniska elfel. Du får rätta mig om jag har fel.
Citera
2026-07-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Kan vara nån som glömt stänga av spisen

I denna värme och att det är så torrt i marken räcker det med att en bit glas ligger på marken, solen lyser igenom och en brand startar. Med denna torkan säger det bara swoch så tar elden fart
Citera
2026-07-18, 11:13
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag är inte helt insatt men när el är inblandat så är det väl oftast ett mänskligt misstag som startat branden. En glömd spisplatta exempelvis, inte rena tekniska elfel. Du får rätta mig om jag har fel.

Jag glömde en spisplatta på en gång inte på högsta värmen på en nio gradig skala hade jag på femman. Jag var i väg och jobbade hela dagen och kom hem och märkte att plattan var på. Inget hade hänt ingen brand ingenting. Lite röd platta bara
Citera
2026-07-18, 11:25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Skulle inte bli förvånad om det visar sig att det börjat i en Tesla med tanke på den kraftiga omfattningen.
En brinnande sådan brinner på så in i hela helvete!

Norrbaggarna hyser stor kärlek till elbilar och det är väl bara en tidsfråga innan en brinnande sådan ställer till med ett rejält elände.

Det skulle førvåna alla icke-kunskapsallergiska stort. Det startade inte på parkeringsplatsen.

Det är bara smala gångvägar mellan husen, något som førklarar den snabba spridningen.
Citera
2026-07-18, 11:30
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Jodå.

Så varmt och torrt som det varit den senaste veckan så räcker det med en flaska eller vas med vatten eller till och med en glasskärva før att sätta igång. Kombinera med vind och senare skorsteneffekten samt att husen står nära varandra med bara smala gångvägar och knappt några grønytor mellan så är spridningsrisken stor.

Detta är ett vanligt byggnadssätt i det kuperade Norge, får se vad lärdomen blir av detta.

Streetview, huset det troligen startade i till vänster: https://maps.app.goo.gl/fF3N8uBBCT1Z5ZhG9?g_st=ac

Edit: det kan också ha startat i Jupiterveien 17-19, källa flygfotot postat på nrk.no 1842 i går.
Senast redigerad av Gromgutten 2026-07-18 kl. 11:50.
Citera
2026-07-18, 11:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Så varmt och torrt som det varit den senaste veckan så räcker det med en flaska eller vas med vatten eller till och med en glasskärva før att sätta igång. Kombinera med vind och senare skorsteneffekten samt att husen står nära varandra med bara smala gångvägar och knappt några grønytor mellan så är spridningsrisken stor.

Detta är ett vanligt byggnadssätt i det kuperade Norge, får se vad lärdomen blir av detta.

Streetview, huset det troligen startade i till vänster: https://maps.app.goo.gl/fF3N8uBBCT1Z5ZhG9?g_st=ac

Edit: det kan också ha startat i Jupiterveien 17-19, källa flygfotot postat på nrk.no 1842 i går.
Lite äldre radhuslängor brinner ganska ofta i Sverige. De har sämre brandisolering mellan lägenheterna och bränder utvecklas ofta fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in