Citat:
Ursprungligen postat av
noface-noname
Det är inte bara katedralerna utan all gammal arkitektur i sten.
Som exempel kan vi ta Kölns katedral som byggdes mellan år 1248 och 1880, så sägs det iallafall.
Historien säger att de bearbetade stenen till korrekt form med hammare och kil. Det är här jag inte får det att gå ihop, hur i helvete bearbetar man sten i alla dessa komplexa former med enbart hammare och kil?
Vad har jag missat här? eller så har vi blivit lurade här också. De sade ju att pyramiderna i Giza också var gjorda med hammare och kil, vilket uppenbart är en lögn.
Jag har själv testat hugga i sten och det är jävligt svårt kan jag säga. Här finns en video om en kille som förevisar hur man gör:
https://youtu.be/nV4Cd8rEDlE
De kan omöjligt ha byggt Kölns katedral på detta sätt, om jag inte missat något?
Inte bara skall man hugga stenblocken för kyrkan man måste även slipa dem till millimeters precision, för om du bygger så högt blir ett litet fel större och större ju högre man bygger.
Så hur slipade de stenen till perfekta mått på 1200 talet då folk nästan levde som på stenåldern?
Annars så är de mycket vackra de gamla byggnaderna jämfört med vad vi bygger nu med vår "avancerade" teknologi

- Medeltiden var inte stenåldern.
- Stenarna i katedralerna behövde inte bearbetas med millimeterprecision, eftersom de hade murbruk.
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som antikens människor kunde göra med handverktyg?
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som 1600-talets människor kunde göra med handverktyg?
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som 1700-talets människor kunde göra med handverktyg?
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som 1800-talets människor kunde göra med handverktyg?
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som 1900-talets människor kunde göra med handverktyg?
- Varför skulle inte medeltidens människor ha kunnat göra det som 2000-talets människor kan göra med handverktyg?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kinaski
Man gjorde såklart beräkningar, man hade mycket kunskap om konstruktion i sten.
Men testade sig också fram. 'trail and error'. Byggde storskalig modeller och provade. Tills man fick till det. Så tog det också ett tag att bygga.
När det gällde hållfastheten så använde man inte beräkningar, utan man använde sig av grafiska metoder. D.v.s. passare, linjal och snören, för att rita upp den form som krävdes. Metoder som senare beräkningar har visat var mycket nära verkligheten. Men trial & error användes så klart också. Samt så klart observationer och kompensering under de årtionden, generationer eller århundraden som bygget tog. Sedan så använde man garanterat matematik för att räkna på logistik och kostnader.