2026-07-18, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har inte läst något om det. Men jag förutsätter att Sverige har erbjudit att bistå. Annars borde riksdag o regering skämmas.

Jag förutsätter inte det tyvärr... De satsar allt på krigslekar istället verkar det som😢

Hoppas Sverige erbjuder HJÄLP- rädda skogen som ligger intill
Citera
2026-07-18, 05:34
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Man kanske låter skiten brinna ner bara och ser till att skydda skogen
Citera
2026-07-18, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vet inte.

En gissning-- någon slänger en brinnande cigarett på en snustorr gräsmatta.. alt i något kök, man glömmer något på spisen..

Många rökare och snusare är oerhört nonchalanta-- Släck OCH SLÄNG era giftfimar, och giftprillor i sopkärl--- det är straffbart att göra annat
Knappast nån prilla som självantänt.
Citera
2026-07-18, 05:56
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Trots frånvaron av både helikoptrar och väta spred sig branden inte ytterligare i natt.

– Vi har etablerat vattenväggar på flankerna. Begränsningslinjerna håller. Men det brinner fortfarande inne i området. Någon aktiv släckning sker inte där, sa Jan Rundtom, vakthavande befäl vid räddningstjänstens ledningscentral, strax efter klockan 04

Polisen vet vilket radhus branden startade i, men inte varför.

– Det är för tidigt att säga något om det. Det gick väldigt fort innan huset var övertänt. Vi har haft kontakt med personen som bor där. Jag vill inte uttala mig om personen var hemma eller inte, men just nu är ingen misstänkt för brott, säger Kamilla Aardal
Senast redigerad av Varmlandskorven 2026-07-18 kl. 05:59.
Citera
2026-07-18, 06:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Fruktansvärt. Stora delar av vår flygande brandskydds-flotta är i södra Europa och släcker skogsbränder.

Må regnet stoppa och att alla hunnit evakueras.
Ofattbart lidande, hela kvarteret borta.
Nej de är hemma sen några dagar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-de-svenska-flygen-som-bekampar-brander-i-europa
Senast redigerad av bema56 2026-07-18 kl. 06:43.
Citera
2026-07-18, 06:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
https://no.wikipedia.org/wiki/Stenseth
Tack! Intressant...
På flera sätt byggdes ibland de sämsta husen någonsin i Sverige under den här perioden.
Fusk med brandskydd förekommer, tex mellan vindar i radhus etc.
Kanske också så i Norge...?
Citera
2026-07-18, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Den branden 2014 va faktiskt enormt stor hade vi inte haft rejält med tur med vinden och värmen hade de kunnat bli mycket värre. Vi fick ju hjälp av Polska brandbilar till och med
2018 var det.
Citera
2026-07-18, 07:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Nu kan åska dyka, upp och medföra paus i flygande i området.

https://www.sverigesradio.se/artikel/risk-for-att-aska-forsvarar-slackningsarbetet-i-drammen

" Branden i norska Drammen är fortfarande inte under kontroll, uppger NRK. Det brinner på flera ställen i skogen.

Samtidigt riskerar åskan som är på väg norrut att ställa till det för släckningsarbetet eftersom det gör att helikoptrar inte kan flyga, säger vakthavande vid räddningscentralen till Dagbladet. "
Citera
2026-07-18, 07:31
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Den kommer nog aldrig kunna ställas till svars hur ska de liksom kunna hitta källan nu? Så de lilla goda i det stora otäcka för den som orsakade detta
Utredningen kommer att hitta källan. Det gör de alltid.

Fasen vad synd om människorna som förlorat sina hem. Riktigt tungt!
Citera
2026-07-18, 07:39
Medlem
Ska enligt Yr regna hela dagen idag i Drammen
Citera
2026-07-18, 07:44
Medlem
Fy fan ! Men området ser ju ut som om det är byggt för en brandkatastrof. En massa trähus tätt ihop på en sluttning, och massor med träd och växtlighet runt husen.
Citera
2026-07-18, 07:55
Medlem
oligarkss avatar
Norges statsminister, Jonas Gahr Støre, har uttalat sig om branden;
– Min djupaste medkänsla går till dem som har evakuerats och alla som har förlorat sina hem.

Mer än 100 bostäder ska ha förstörts i branden.

Under lördagen har regnat börja falla över Drammen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/storbrand-i-radhusomrade-i-norge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in