2026-07-18, 02:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
De flesta i brottsregistret är registrerade för bagatellbrott, som inte är särskilt stigmatiserade, som fortkörning och andra trafikbrott. Många har fått ett straffföreläggande, utan att ens ha satt sin fot i en rättssal. Gallringen från straffregistret är omgärdad med flertalet villkor, och privata företag lagrar och sprider den gallrade informationen på kommersiell basis till arbetsgivare.

Så att vara dömd betyder alltså inte att man är dömd till förevig social bannlysning. Bra att vi redde ut det.
Citera
2026-07-18, 02:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så att vara dömd betyder alltså inte att man är dömd till förevig social bannlysning. Bra att vi redde ut det.

Du raljerar? Jo, så länge Lexbase och liknande företag får härja fritt så döms unga människor till ett livslångt utanförskap för sådana bagateller som ringa narkotikabrott. Det gynnar inte individen, det gynnar inte samhället och det gynnar inte skattebetalarna.
Citera
2026-07-18, 02:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du raljerar? Jo, så länge Lexbase och liknande företag får härja fritt så döms unga människor till ett livslångt utanförskap för sådana bagateller som ringa narkotikabrott. Det gynnar inte individen, det gynnar inte samhället och det gynnar inte skattebetalarna.

Ingen ung ingenjör kommer att bli nekad jobb för ringa narkotikabrott.

De enda som får det svårt är tveksamma personer i alla åldrar.

Men om du vill anställa en styckmördare så visa vägen.
Citera
2026-07-18, 02:39
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ingen ung ingenjör kommer att bli nekad jobb för ringa narkotikabrott.

De enda som får det svårt är tveksamma personer i alla åldrar.

Men om du vill anställa en styckmördare så visa vägen.

Jo, en ung ingenjör med en dom för ringa narkotikabrott kommer definitivt att nekas anställning. Kvinnodominerade HR har en stor roll här. Mina söner är ingenjörer och har lyckligtvis inte några domar på sig. Hade de gjort ett litet snedsteg så vore det kört, trots en fläckfri och femårig utbildning till civilingenjör med höga betyg.
Citera
2026-07-18, 02:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jo, en ung ingenjör med en dom för ringa narkotikabrott kommer definitivt att nekas anställning. Kvinnodominerade HR har en stor roll här. Mina söner är ingenjörer och har lyckligtvis inte några domar på sig. Hade de gjort ett litet snedsteg så vore det kört, trots en fläckfri och femårig utbildning till civilingenjör med höga betyg.

Nej. Jag är dömd för grov misshandel och hade tidigare skatteskulder på grund av kollapsat företag där investerare ballade ur.

Inga som helst problem som 40 åring.
Citera
2026-07-18, 03:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej. Jag är dömd för grov misshandel och hade tidigare skatteskulder på grund av kollapsat företag där investerare ballade ur.

Inga som helst problem som 40 åring.

Anekdotisk bevisföring är väldigt svag. Det är du medveten om? Har svårt att tänka mig att en person som förekommer i ett HR-system med uppkoppling mot privata rättsdatabaser skulle få en anställning i konkurrens med andra sökande. Det kommer inte att hända helt enkelt.
Citera
2026-07-18, 03:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Anekdotisk bevisföring är väldigt svag. Det är du medveten om? Har svårt att tänka mig att en person som förekommer i ett HR-system med uppkoppling mot privata rättsdatabaser skulle få en anställning i konkurrens med andra sökande. Det kommer inte att hända helt enkelt.

Då har du guldläge att komma med lite verifierad data som kan påvisa dina teorier. Vi väntar.
Citera
2026-07-18, 03:35
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Då har du guldläge att komma med lite verifierad data som kan påvisa dina teorier. Vi väntar.

Det är bara att se på den desperation som signaleras i diverse trådar på forumet. Är du blind? Folk lider och dör på grund av detta. Jag själv har inte mycket till övers för latmaskar och idioter, jag är som sagt sannolikt långt till höger med dina mått mätt, men jag är inte helt oempatisk. Jag gillar inte att trampa på de som redan ligger ner.
Citera
2026-07-18, 03:45
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Ett tag behövde man inte ens vara brottsling för att få dåliga poäng i Sverige, det räckte med att man var nazist. Detta märker man dock inte av längre lika mycket, åtminstone inte bland de mer folkliga lagren av befolkningen: folk har tröttnat på svartskallarna så pass att de skiter i att jag heilar på balkongen.

Du kan så klart bli utfryst om du beter dig som en idiot, det gäller nog de flesta länder

Har du något belägg för att en nazist i Sverige inte kan få lån på banken?
Citera
2026-07-18, 03:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är bara att se på den desperation som signaleras i diverse trådar på forumet. Är du blind? Folk lider och dör på grund av detta. Jag själv har inte mycket till övers för latmaskar och idioter, jag är som sagt sannolikt långt till höger med dina mått mätt, men jag är inte helt oempatisk. Jag gillar inte att trampa på de som redan ligger ner.

Så ingen fakta bara plattityder. Klädsamt.
Citera
2026-07-18, 03:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så ingen fakta bara plattityder. Klädsamt.

Var är dina motargument?
Citera
2026-07-18, 05:12
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Om du röstar höger så är du ondare än djävulen själv ”mitt Europa bygger inga murar!”.

Sverige är PK skadad in till berggrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in