2026-07-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det handlar om att vissa element ska hållas borta från gatorna.

Ja, för den som sover kan det tyckas så.
Citera
2026-07-17, 17:52
Medlem
Jag tror man måste starta med några brott som verkligen skadar:

EX:

- pedofiler

- svår misshandel.

- våldtäkter

Antagligen skadar dessa mest och Regeringen kunde räkna ut hur många fängelseår dessa straff-höjningar skulle ge. 2000 platser tillkommer på ett år cirka.
Citera
2026-07-17, 19:05
Medlem
Med det nya systemet skulle en grov misshandel, en grov våldtäkt och ett bedrägeri mot en pensionär ge sammanlagt 13 års fängelse. Med det gamla, rabatterade systemet skulle straffet bara ha blivit omkring fyra år.

Sosserabatter ska avskaffas.
Citera
2026-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sverige ska självfallet hyra fängelseplatser utomlands. Gärna till så lågt pris som möjligt. Kosovo, Estland och Rwanda har diskuterats som möjliga länder att sluta avtal med. Svensk kriminalvård sparar cirka 12 miljoner kronor på att en mördare avtjänar sina 20 år i en cell i Kosovo istället för på Hall eller Kumla. Kan man få till avtal med afrikanska länder går det att spara 25 miljoner kronor/mördare.

If you can't do the time, don't do the crime som det heter.

Kommer ej räcka.
Citera
2026-07-17, 22:51
Medlem
öpöz000rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det handlar om proportionalitet i straffskalan. Om straffen för mindre brott höjs, så innebär det att proportionaliteten ändras och att grövre brott får ett lägre straffvärde. Du kan se det som en vågskål - om straffet för upprepade stölder av kexchoklad blir 10% högre, så medför det automatiskt att straffvärdet för mord blir 10% lägre. Mängdrabatten reglerar det, men om den avskaffas så uppstår en skevhet i systemet.

Capish?

Jag ser det annorlunda och tänker mer på brottsoffren och att de ska få upprättelse, oavsett om personen också begått andra brott. Om jag blir bestulen på min gräsklippare så vill jag att tjuven får en påföljd för just det brottet, och om vederbörande också har knyckt en bil så tycker inte jag att brottet jag utsatts för är mindre allvarligt.
Citera
2026-07-17, 23:50
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Hundratusentals islamister och andra som kommit för att plundra välfärdsystemen i genomkorrupta länder som Sverige i en faktisk invasion(!) som tillåtit det i årtionden.. och med en jävla massa, tiotusentals om inte mer invandrade kriminella som skall skickas ut härifrån. vi talar om flera hundra miljoner kronor varje dag. Samt klippa alla bistånd till länder som inte tar emot sina medborgare som kommit hit och misskött sig... (bistånd som borde klippas ändå, och ändra prioritering, ska det vara bistånd ska det vara krav på dokumentation hur pengarna används, samt till väldigt specifika områden. Typ plantering av mat för självförsörjning inom länderna - något som inte ens Sverige har just nu dock... Vilket är helt stört.

Självförsörjande områden & mat växandes vilt, lokala hönshus, osv = mindre ursäkter eller skäl till kriminalitet. i Sverige. Se till detsamma utomlands, = mindre skäl till konflikter i länder långt bort och migrationsströmmar.. men också måste alla korruptionsdrivna incitament för välfärdsmigranter i Sverige m.fl. länder tas bort. Dessa plundrare deporteras.

Nog främst det jag tänkte på, men Örebropartiet har bra poänger som tar upp en massa olika hittepåjobb osv också, som kostar en massa pengar överallt...

Okidoki, orkar nog inte en sån här diskussion igen tyvärr, i alla fall inte idag. Läs mina inlägg via min profil om du är nyfiken på min ståndpunkt. Finns säkert något där som förtäljer min.

Trevlig helg!
Citera
2026-07-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Jag ser det annorlunda och tänker mer på brottsoffren och att de ska få upprättelse, oavsett om personen också begått andra brott. Om jag blir bestulen på min gräsklippare så vill jag att tjuven får en påföljd för just det brottet, och om vederbörande också har knyckt en bil så tycker inte jag att brottet jag utsatts för är mindre allvarligt.

Exakt, man ska dömas för varje brott. Inte få enorma straffrabatter. Säg att någon våldtar 10 personer och varje brott ger 2 års fängelse. Då ska inte domen bli 4 års fängelse eller nåt sånt utan 20 års fängelse, i min mening allså, andra kanske gillar straffrabat och har en bra anledning till det, men då vill jag höra den.
Citera
2026-07-18, 01:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Kommer ej räcka.
Jo, utbudet av smutsiga råtthål där dömda våldsbrottslingar från Sverige sakta kan ruttna bort är nära nog obegränsat. Det gäller bara att dra ner lite på kraven. Någon svensk fängelsestandard blir det inte tal om i Kongo, Sydsudan, Burundi eller Mocambique.
Citera
2026-07-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Okidoki, orkar nog inte en sån här diskussion igen tyvärr, i alla fall inte idag. Läs mina inlägg via min profil om du är nyfiken på min ståndpunkt. Finns säkert något där som förtäljer min.

Trevlig helg!
Lugnt. Hm, ser inget på din profil.
Tack, du med.
Citera
2026-07-18, 09:37
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Exakt, man ska dömas för varje brott. Inte få enorma straffrabatter. Säg att någon våldtar 10 personer och varje brott ger 2 års fängelse. Då ska inte domen bli 4 års fängelse eller nåt sånt utan 20 års fängelse, i min mening allså, andra kanske gillar straffrabat och har en bra anledning till det, men då vill jag höra den.

För att 10 stölder av Marabou inte ska ge mer fängelse än 1 våldtäkt
Citera
2026-07-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja det var på tiden den skiten avskaffas! En liten klick yrkeskriminella står för de flesta mängdbrott, lås in dem LÄNGE så blir samhället en lite bättre plats.

Det kan inte vara så att man faktiskt fyllt Europa med migranter som man visste skulle skapa kaos, för att på så sätt rättfärdiga övervakning och strängare straff ?

Eller var det för foljehattigt?
Citera
2026-07-18, 10:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Kommer ej räcka.
Det kommer att räcka, finns inget som säger det måste vara hotellstandard och bättre mat än ungarna får i skolan och våra äldre får (betala för) på äldreboenden.
Det kommer att räcka om vi samtidigt utvisar precis varenda utlänning som sitter när de släpps. Då kan de ju inte återkomma och göra om liknande brott, bra va?

El Salvador låste för något år sedan in en jävla massa multikriminella och brottsligheten på gatorna sjönk drastiskt. Orsak och verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in