2026-07-18, 00:40
Medlem
cerns avatar
Kroppsspråks-expert och psykolog analyserar hela Trump-talet:

https://youtu.be/dygLGz8uTPk?si=PzoBNQNZ6T5DVXrc

Som vanligt blir Trumps tal bara sämre och sämre och han kan inte längre hålla reda på all oreda som han själv har skapat. Han har tappat kontrollen helt fullständigt.
Citera
2026-07-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
...Herrejösses vilka sjuka ideer du har. Färgade inga id kort osv. Du är riktigt sjuk du.

Den bästa tillgängliga uppskattningen är att drygt 1 % av vuxna amerikanska medborgare inte har någon form av statligt utfärdad fotolegitimation alls. Det motsvarar omkring 2,6 miljoner vuxna personer. Siffran 1% är ungefär densamma i Sverige.

https://cdce.umd.edu/sites/cdce.umd.edu/files/pubs/Voter%20ID%20survey%20Key%20Results%20June%202024. pdf?utm_source=chatgpt.com
Har du läst dokumentet du länkar till?
Citera
2026-07-18, 00:51
Medlem
Citat:
...Herrejösses vilka sjuka ideer du har. Färgade inga id kort osv. Du är riktigt sjuk du.

Den bästa tillgängliga uppskattningen är att drygt 1 % av vuxna amerikanska medborgare inte har någon form av statligt utfärdad fotolegitimation alls. Det motsvarar omkring 2,6 miljoner vuxna personer. Siffran 1% är ungefär densamma i Sverige.

https://cdce.umd.edu/sites/cdce.umd.edu/files/pubs/Voter%20ID%20survey%20Key%20Results%20June%202024. pdf?utm_source=chatgpt.com
Bullshit in, bullshit out, man! Du strör som vanligvt skräp-påståenden omkring dig.

Det har påpekats många gånger om här i tråden att

1) olika delstater har olika slags ribba för vilka slags dokument som är accepterade som ID-kort/leg vid val

2) USA är av tradition ett samhälle där man inte alls har behövt dra upp ett ID-kort (eller numera bank-id på telefonen) lika ofta som man får göra här i Europa

3) därmed är det många amerikaner som inte har ett statligt ID-kort eller liknande i plånboken. Relativt många har körkort, men det är inte alla delstater som godtar körkort som röstningsleg - och om det infördes ett strikt krav på ett statligt utgivet voter ID-kort vid röstande så skulle sannolikt körkort därmed åka ut ur bilden.
Citera
2026-07-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Har du läst dokumentet du länkar till?
¨¨Jag gjorde det inte innan jag svarade honom, jag visste direkt att han bluffade och att hans egentlliga källa för det han sade var någon MAGA-twittrare, något meme i sekten osv.
Citera
2026-07-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ännu en person som vill skriva vad jag sagt istället för att citera det. Hittar ingen annan tolkning än att du är lite korkad eller vet att du ljuger, kör hårt med din propaganda!
Har du inte skrivit så här? :

Citat:
Stater har stort självbestämmande:

The Tenth Amendment prescribes that the federal government has only those powers delegated to it by the Constitution, and that all other powers not forbidden to the states by the Constitution are reserved to each state, or to the people.

Stater har stor frihet i hur de organiserar val.

Om man skall införa nationellt krav på ID så minskar man staternas självbestämmande.

Citat:
När den federala staten ser till att folket i en delstat får som dom vill ger dom makten till folket i den delstaten vilket i min värld ökar deras självbestämmande. Begriper du på riktigt inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En gallup-fråga är inte alls detsamma som ett genomtänkt lagstiftande beslut. Desssutom vet alla som har sysslat med opiniosnundersökningar att svarsutfallet kan påverkas en hel del av hur man ställer frågan,. hur man formulerat sig.

Citat:
Vill folk i en stat att det skall införas id-krav i staten så kan de rösta för det i statliga val.

Demokratiskt.

Citat:
Du är fri att lyfta fram valfri delstat där du menar att folket inte vill införa ID-krav. Kommer tolka din oförmåga att besvara frågan som att du ger mig rätt.

Har jag citerat fel?

Du säger alltså: När den federala staten olagligen kör över lokala stater för att se till att folket "får som dom vill" (enligt nån opinionsundersökning) så ger dom makten till folket i den delstaten, vilket i din värld ökar statens självbestämmande.

Ungefär. Det är oklart när du pratar om staten och när du pratar om folket i staten.

Bara så vi är överens om vad du säger. För det verkar som att det inte bara är jag som har svårt att förstå, va?
Citera
2026-07-18, 00:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alltså en delstatsfunktion inte federalt?
Ja. Valen sköts av delstaterna.
https://en.wikisource.org/wiki/Constitution_of_the_United_States_of_America
Se artikel 1, sektioner 2 & 3. I artikel 2, sektion 1 kan man läsa lite om hur presidenten väljs.
Citera
2026-07-18, 01:08
Medlem
Citat:
Har du inte skrivit så här? :

Har jag citerat fel?

Du säger alltså: När den federala staten olagligen kör över lokala stater för att se till att folket "får som dom vill" (enligt nån opinionsundersökning) så ger dom makten till folket i den delstaten, vilket i din värld ökar statens självbestämmande.

Ungefär. Det är oklart när du pratar om staten och när du pratar om folket i staten.

Bara så vi är överens om vad du säger. För det verkar som att det inte bara är jag som har svårt att förstå, va?
Nej du har citerat rätt, sen ser du när du lägger till din tolkning hur du lägger till saker från din fantasi som jag inte sagt, därför det blir klurigt antar jag för du blandar ihop vad jag skrivit och vad som är dina fantasier och inte ETT exempel har vi på delstat som du menar blir överkört om id koll blir krav. Går ur din propaganda diskussion tills du har gett ett exempel.
Citera
2026-07-18, 01:09
Medlem
Citat:
Nej du har citerat rätt, sen ser du när du lägger till din tolkning hur du lägger till saker från din fantasi som jag inte sagt, därför det blir klurigt antar jag för du blandar ihop vad jag skrivit och vad som är dina fantasier och inte ETT exempel har vi på delstat som du menar blir överkört om id koll blir krav. Går ur din propaganda diskussion tills du har gett ett exempel.
Jag har gett 50 exempel, två gånger. Varför ljuger du?
Citera
2026-07-18, 01:11
Medlem
Citat:
Jag har gett 50 exempel, två gånger. Varför ljuger du?
Ljuger inte, du gav en lista över delstater i usa. Det var ett exempel på delstat där du menar att majoriteten inte vill ha ID och därmed blir överkörda. ETT exempel räcker så har vi något att diskutera, förstår att du hellre sysslar med iq fiskmås debatt
Citera
2026-07-18, 01:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Ja, och eftersom det nu visat sig att kineser mutat västliga medier att skriva negativt om Trump, så nämns inte hans framgångar.
Var hittar man dokumentationen som belägger det?
Senast redigerad av Trolltestet 2026-07-18 kl. 01:37.
Citera
2026-07-18, 01:19
Medlem
Citat:

Tänk om du faktiskt läste dina egna länkar
Citera
2026-07-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ljuger inte, du gav en lista över delstater i usa.
Precis. Så varför säger du att jag inte har givit ett enda exempel när jag har givit 50 exempel två gånger?
Citat:
Det var ett exempel på delstat där du menar att majoriteten inte vill ha ID
Nej, varför lägger du ord i min mun?

Det var 50 exempel på delstater som skulle bli överkörda av den federala staten om den federala staten krävde att den lokala staten inför en specifik typ av ID.

Citat:
och därmed blir överkörda.
Nej, de blir inte överkörda på grund av vad någon opinionundersökning sagt, utan på grund av vad konstitutionen säger.

Det är konstitutionen som gäller här, inte opinionsundersökningar. Det har jag redan skrivit.

Citat:
ETT exempel räcker så har vi något att diskutera, förstår att du hellre sysslar med iq fiskmås debatt
Som alla ser är det du som är fiskmåsen här.

Gnäller om att vi lägger ord i din mun när jag ger exakta citat, sen sitter du och ljuger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in