Citat:
Jag är faktiskt okej med den slutsatsen. Jag föredrar generellt en överenskommen fred, men om en någorlunda rättvis fred inte kan uppnås så är enda sättet att få slut på kriget att den ena sidan utplånar den andra. Och en fred behöver vara någorlunda rättvis för att vara långsiktigt hållbar.
Ja. fast det där med "rättvis" blir ju alltid besvärligt och en efterhandskonstruktion. Man kan enkelt argumentera för att tyskland straffades långt hårdare vid freden efter ww2 än ww1, objektivt.
men en förhandlad och formaliserad fred kontra vilkorlös kapitulation är ju de 2 metoderna man kan avsluta ett krig.
Citat:
Det är väl 29 länder som anser att Israel inte har rätt att existera (om jag kommer rätt ihåg), så jag utgår från att de är Israels fiende, medan Israel är deras fiende. Just let it rip, så får vi slut på den här destruktiva långköraren en gång för alla...
Det är väl 29 länder som anser att Israel inte har rätt att existera (om jag kommer rätt ihåg), så jag utgår från att de är Israels fiende, medan Israel är deras fiende. Just let it rip, så får vi slut på den här destruktiva långköraren en gång för alla...
Nja. de erkänner inte israel formelt (det är lista på riktiga "shithole-countries"), men det är inte mycket till "fiender" om man räknar bort de som redan anfallit och bedriver krig mot israel och försöker just "få de att upphöra att existera"dvs iran, syrien, libanon (och de myller arab/terror - klaner, typ hezzbollah pj etc.)
många av de andra handlar ju med israel och bedriver lite informella utbyten. men likt våra politiker behöver underhålla "pöbeln", så gör ju även de en del bröd och spel.