Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
´
Hallå! Det är
du som påstår att befolkningarna i alla delstater vill ha ID-kontroll vid mellanårsvalet. Därför är det
du som måste bevisa, med en källa, att du har rätt i vad du säger.
Du inbillar dig väl inte att du kan kasta ur dig ett påstående utan någon källa, och sedan kräva källa av mig när jag vill att du ska styrka ditt påstående med en källa?

Han hänvisade till en opinionsundersökning från Pew Research, som skulle ha funnit att 71% av demoiraternas sympatisörer och 90% av republikanerna vill ha pbligatoriskt foto-ID vid valen. Det låter ju ytligt sett övertygande - tills man börjar ställa frågor:
- Hur många var med i den här undersökningen? Och hur såg urvalsmetoderna ut?
-Vad tyckte de som
inte ser sig som tydligt knutna till D eller R - alltså independents? (en mycket större grupp i USA)
- Hur exakt var frågan formulerad? Alla som känner till litet om sådana här gallups vet att man kan styra resultatet en hel del genom hur man formulerar frågan, värdeladdade ord, hur man sätter upp alternativ osv. Om frpgan var "Ska vi tillåta att röster kan lämnas in hewlt utgan kjjontroller eller ska det krävas att man visar upp ett fotografiskt ID-kort med namn och adress då man röstar?" så är det inte särskilt konstigt om man får fram en majoritet för.
-Hur stor procent sade "jag vet inte"# eller vägrade att svara? (troligen ganska många, men de brukar ofta strykas när resultat av spdant här presenteras)
Och hur som helst, personer som säger "FOLKET har sagt sitt och de tycker som jag! - nu kan du inte vara emot, för då är du emot demokratin själv!" slår denna boll
bara när det råkar finnas en s k majoritetssoffra som är på deras sida. Aldrig när det är tvärtom - då finns det plötsligt massor med ursäkter och svepskäl för att det inte var "folkets röst" på riktigt. Biden vann valet 2020, Trump förlorade Popular Vote mot demokraterna både 2016 och 2020 - folket var alltså emot Trump, right?