2026-07-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det var inte ett folkmord och har aldrig benämnts som ett folkmord då araberna fördrevs

Eller okej. Folkmord eller etnisk rensning.

Citat:
The classification of the Nakba as genocide is a subject of significant historical and legal debate, with scholars and organizations holding divergent views. While some experts and human rights groups argue that the 1948 events and their ongoing consequences meet the criteria for genocide, others contend the events constitute ethnic cleansing or politicide but fall short of the specific intent required for genocide under international law.

Arguments for Genocide: Proponents, including some UN experts, Doctors against Genocide, and organizations like Al-Haq, assert that the Nakba was a settler-colonial genocide characterized by mass killing, forced expulsion, and the systematic destruction of Palestinian society, culture, and political rights. They point to declassified archives showing intent by Zionist leaders to expel Arabs, the destruction of over 530 villages, and the killing of thousands as evidence of a plan to destroy the group in whole or in part. This perspective often frames the 1948 events as the beginning of an "ongoing Nakba" that includes current actions in Gaza, which South Africa cited in its 2023 case at the International Court of Justice (ICJ).

Arguments for Ethnic Cleansing: Conversely, historians such as Derek Penslar, Yair Auron, and Ronit Lentin argue that while the Nakba involved severe ethnic cleansing and massacres, it does not fit the legal definition of genocide because the primary aim was displacement rather than the total annihilation of the Palestinian people. They note that approximately 150,000 Palestinians remained within the borders of the newly established Israel after the 1948 war, suggesting the intent was removal rather than extermination. Political scientist Ian Lustick has described the events as a tragic unfolding of circumstances rather than a premeditated genocidal campaign.
Citera
2026-07-17, 23:18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Jodå
Nej. Sluta muslimljuga.
Citat:
Du får hänvisa, citera och länka till vad du talar om för att jag ska kunna ta ställning.

Citat:
Judiska flyktingar
Judisk exodus från arabiska och andra muslimska länder
Samtidigt som araber flydde från det israeliska området tvingades nästan lika många judar, 600 000, lämna sina hem i de arabländer som var inblandade i kriget.

Dessutom fördrevs alla judar från de områden som under kriget erövrades av Egypten och Jordanien (Gaza, Östra och Gamla Jerusalem och Västbanken). Gamla Jerusalem hade haft en judisk majoritet sedan början på 1800-talet. Den framväxande antisemitismen i arabländerna under 30-talet eskalerade med staten Israels bildande 1948 och judar i arabländerna angreps och deras butiker utsattes för attacker vilket resulterade i stora judiska flyktingströmmar till Israel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arabisk-israeliska_krig
Citat:
Från 1948 till tidigt 1970-tal lämnade 800 000–1 000 000 judar sina hem i arabvärlden för att de förföljdes, flydde, eller blev deporterade. 260 000 av dem nådde Israel mellan 1948 och 1951; och 600 000 fram till 1972.[1][2][3] Libanon var det enda arabiska land som såg en ökning av sin judiska befolkning efter 1948, vilket berodde på ett inflöde från andra arabländer.[4] På 70-talet krympte de judiska samhällena i Libanon däremot på grund av fientlighet under det libanesiska inbördeskriget. År 2002 utgjorde judar från arabländerna och deras barn nästan halva Israels befolkning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Judisk_exodus_fr%C3%A5n_arabiska_och_andra_muslims ka_l%C3%A4nde

Citat:
Eller okej. Folkmord eller etnisk rensning.
Ahaaa. Så du erkänner alltså att du hade fel av direkt okunskap - eller med andra ord medvetet blåljög?
Citera
2026-07-17, 23:21
Medlem
Citat:
Nej. Sluta muslimljuga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arabisk-israeliska_krig

https://sv.wikipedia.org/wiki/Judisk_exodus_fr%C3%A5n_arabiska_och_andra_muslims ka_l%C3%A4nde

Allt detta sker ju efter bildandet av Israel och de galna fanatikernas framfart. Alltså ett resultat av sionisternas handlingar. Angrip roten inte symtomen.
Citat:

Ahaaa. Så du erkänner alltså att du hade fel av direkt okunskap - eller med andra ord medvetet blåljög?

Jag erkänner att det finns de som klassificerar det som folkmord och andra som etnisk rensning.
Citera
2026-07-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Anledningen till att Palestina inte nämns är ju för att Israel är mitt uppe i att etniskt rensa och annektera landet.

Definition av det landet vore kul att höra!
Citera
2026-07-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Självklart vill Israel ha fred.
Ryssland vill ha fred i Ukrainakriget. Precis som Ukraina vill. Ändå blir det inte fred mellan Ryssland och Ukraina. Konstigt.
Samma situation som med Israel och dess grannländer.

Knullar jag dig i röven så är det naturliga att jag slutar först..
Citera
2026-07-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Definition av det landet vore kul att höra!

Citat:
Palestine,[i][g] officially the State of Palestine,[ii] is a country in the Southern Levant region of West Asia. It encompasses the West Bank, including East Jerusalem, and the Gaza Strip, both of which are occupied by Israel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine
Citera
2026-07-17, 23:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Allt detta sker ju efter bildandet av Israel och de galna fanatikernas framfart. Alltså ett resultat av sionisternas handlingar. Angrip roten inte symtomen.
Och vilka var det som den 29 november 1947 beslutade att en judisk stat skulle bildas där?
Citat:
Jag erkänner att det finns de som klassificerar det som folkmord och andra som etnisk rensning.
Du erkänner alltså att du muslimljuger i vanlig ordning. Tack, då vet vi.
Citera
2026-07-17, 23:26
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine

Haha kul, men vem är president, vilken valuta har de och vilket stadsskick? Därtill landsyta? Vad och vem är deras diplomatiska förbindelser med omvärlden?

Så.. Kom igen nu
Citera
2026-07-17, 23:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
Ett sätt att få fred är att döda alla på andra sidan såklart 😂

Jag är faktiskt okej med den slutsatsen. Jag föredrar generellt en överenskommen fred, men om en någorlunda rättvis fred inte kan uppnås så är enda sättet att få slut på kriget att den ena sidan utplånar den andra. Och en fred behöver vara någorlunda rättvis för att vara långsiktigt hållbar.

Det är väl 29 länder som anser att Israel inte har rätt att existera (om jag kommer rätt ihåg), så jag utgår från att de är Israels fiende, medan Israel är deras fiende. Just let it rip, så får vi slut på den här destruktiva långköraren en gång för alla...
Citera
2026-07-17, 23:37
Medlem
Citat:
Och vilka var det som den 29 november 1947 beslutade att en judisk stat skulle bildas där?

Brittiska sionister.

Citat:

Du erkänner alltså att du muslimljuger i vanlig ordning. Tack, då vet vi.

Du är ju den som ljuger? Hur är det att ljuga att skriva att vissa klassar det som folkmord och andra som etnisk rensning? Det är ju istället jag som är ärlig och transparent.
Citera
2026-07-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Haha kul, men vem är president, vilken valuta har de och vilket stadsskick? Därtill landsyta? Vad och vem är deras diplomatiska förbindelser med omvärlden?

Så.. Kom igen nu

Allting står i länken.
Citera
2026-07-17, 23:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Brittiska sionister.
Nej. Fel igen. Det var FNs generalförsamling.

Ljuger du medvetet eller är du bara okunnig?
Citat:
Du är ju den som ljuger? Hur är det att ljuga att skriva att vissa klassar det som folkmord och andra som etnisk rensning? Det är ju istället jag som är ärlig och transparent.
Tvärt om, du slingrar dig. Och de "vissa" är i vanlig ordning pallarna själva. Samma pallar som aktivt stödjer och ingår i Hamas vars slutgiltiga mål är att radera staten Israel och utrota alla judar.

Citat:
Allting står i länken.
Svara på frågorna istället för att bara latspamma länkar och citat du inte ens läst igenom själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in