2026-07-14, 18:40
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Stor service 3000kr blev du verkligen blåst det är väl sunt förnuft!😝
Ingen annat än privatpersoner kan serva en bil med alla kontrollpunkter för den lilla pengen….Tänk på egentligen är det 2400kr då moms ska till
Här var det 4,1k fast pris för den servicen av en CX-5, så även om jag förstås tycker det var väldigt billigt så ser jag inte att det är så orimligt som du vill påskina.

https://mekaexperten.se/bil-service/stor-service/mazda/cx-5/kf/20
Citera
2026-07-14, 18:45
Medlem
Olja/ filter 1500:-
Citera
2026-07-14, 19:07
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Stor service 3000kr blev du verkligen blåst det är väl sunt förnuft!😝
Ingen annat än privatpersoner kan serva en bil med alla kontrollpunkter för den lilla pengen….Tänk på egentligen är det 2400kr då moms ska till

Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Här var det 4,1k fast pris för den servicen av en CX-5, så även om jag förstås tycker det var väldigt billigt så ser jag inte att det är så orimligt som du vill påskina.

https://mekaexperten.se/bil-service/stor-service/mazda/cx-5/kf/20
Får ta på mig en liten dumstrut här, gick ut och kollade kvittot och jag hade rört till siffrorna, betalade ca 3500kr för servicen, så visst hade du rätt att det var för billigt!
Citera
2026-07-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Får ta på mig en liten dumstrut här, gick ut och kollade kvittot och jag hade rört till siffrorna, betalade ca 3500kr för servicen, så visst hade du rätt att det var för billigt!

Du skrev ”storservice”. Vad du nu menar med det?
Jag har aldrig gjort en ”storservice” senaste 5 åren under”

3500kr är lite olja,filter och sparka lite på däcken
Citera
2026-07-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Liten service var 1500 mil ca 900kr material.
Större var 3000 mil ca 2000kr material.

Sedan oljebyte växellåda var 10k mil runda slängar 2000kr material.

Ungefär så kanske. Gör allt själv.
Använder enbart Toyota original olja (onödigt och dyrt egentligen), Bosch filter, Brembo bromsar osv. Kvalitet helt enkelt är det enda jag köper.
Lexus.
Om du gör allt själv så får du ju inga stämplar.

Men du kanske menar då på en äldre kärra som inte omfattas av några garantier längre?
Citera
2026-07-17, 19:21
Medlem
Servar själv har en 2016, lättare o sälja den den sedan lite billigare genom att spara in på lämna till vw verkstad för service, nu med AI berätta även AI hur man nollställer service meddelande som kommer upp, lite förundrad hur lätt det är, första gången kolla youtube där visa man allt, glömde hur man nollställde service meddellande tog bara upp mobilen fråga AI o den förklara hur man nollställde. byta olja alla filtetren osv är ganska enkelt. Biltema gör det ännu enklare med att lägga upp andra som har likande bil som dig köpte detta, dvs man får en hel lista med allt som bör bytas vid servicen, tror biltema är enda som ger kunder denna service.
Citera
2026-07-17, 19:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Om du gör allt själv så får du ju inga stämplar.

Men du kanske menar då på en äldre kärra som inte omfattas av några garantier längre?

Åh nej, ska jag åka och betala ockerpris för en stämpeljävel?
Jag har fyllt i min service bok och servar min bil utöver det som boken säger (dvs mer) och om det inte passar en eventuell köpare så skiter väl jag i det.
Betala du dina 20k per år för stämplar och var nöjd, jag hade inte varit det.

Ingen garanti längre men gjorde det även under garantin, en välservad bil håller utöver garanti tiden plus mycket mer därtill.
Citera
2026-07-17, 20:18
Medlem
Beror på hur mkt som skall göras men grejorna olja ,filter 500kr. Sen beror det på vilken av bilarna gör det mesta själv
Citera
2026-07-17, 20:30
Medlem
Citat:
Jag har fyllt i min service bok och servar min bil utöver det som boken säger (dvs mer) och om det inte passar en eventuell köpare så skiter väl jag i det.

Ingen garanti längre men gjorde det även under garantin, en välservad bil håller utöver garanti tiden plus mycket mer därtill.

Second på den!
Citera
2026-07-17, 21:21
Medlem
Citat:

Låter ju fullständigt idiotiskt?

Alla vet att man måste ha stämplarna i serviceboken när bilarna är nya. Du tappar ju sjukt mycket i värde annars.

Bilfirmor brukar rynka på näsan direkt om inte komplett s-historik finns. Har du sålt nån nyare bil nångång ens? Du låter lite naiv som påstår att ”det går bra att serva själv”?
Citera
2026-07-17, 23:33
Medlem
karlgunnars avatar
En stämpel betyder ingenting, går enkelt att få om man känner nån på märkesverkstaden. Eller så beställer man en egen stämpel...
Citera
2026-07-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
En stämpel betyder ingenting, går enkelt att få om man känner nån på märkesverkstaden. Eller så beställer man en egen stämpel...
Nej det gör det inte. Jösses!

Vad är det för pre-pubertala pojkar här i tråden egentligen!? ”Man kan fixa egna stämplar.. daah dahh!”

Nej det kan man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in