2026-07-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du tänker att han är som en demokrat? "Nej Biden är inte för gammal, det är en konspirationsteori" "Biden ska inte göra några framträdanden under primary, men han är så pigg och fräsch" "Oj, det alla med öron och ögon kunde förstå stämde, han är för gammal, vi sätter fram en kandidat ingen har röstat på"

Kommer du ihåg all kritik demokraterna fick för att ha lurat deras röstare att Biden inte var för gammal för att sen kunna sätta in en kandidat ingen röstat för, nej inte jag heller för kultledarna tyckte det var OK.
Ok.
Citera
2026-07-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Jag förstår att du är efterbliven, så jag skall förklara:

Stater har stort självbestämmande:

The Tenth Amendment prescribes that the federal government has only those powers delegated to it by the Constitution, and that all other powers not forbidden to the states by the Constitution are reserved to each state, or to the people.

Stater har stor frihet i hur de organiserar val.

Om man skall införa nationellt krav på ID så minskar man staternas självbestämmande.

Att du inte begriper det förvånar mig inte.
Klar majoritet av folket vill ha ID krav vid röstning, om man då inför ID krav vid röstning så följer man folkets vilja. Om du med Statens självbestämmande menar att staten ska bortse från vad folket vill så har du såklart rätt men det är väl inte det du argumenterar för?

Att du inte begriper förvånar mig inte.

Frågade AI "Finns det någon stat där en klar majoritet vill att man ska kunna rösta utan ID "Nej — det finns ingen känd delstat där en klar majoritet vill kunna rösta utan ID. Tvärtom visar både opinionsmätningar och faktiska folkomröstningar majoritetsstöd för ID-krav även i djupblå delstater:"

Du får gärna lyfta fram vilken stat som du menar skulle förlora sitt självbestämmande genom att införa ID krav? Räknar med att du kommer dodga frågan som det fån du är
Senast redigerad av smultronkungen2 2026-07-17 kl. 19:34.
Citera
2026-07-17, 19:34
Medlem
Citat:
Klar majoritet av folket vill ha ID krav vid röstning, om man då inför ID krav vid röstning så följer man folkets vilja.
Alltså nej.

Har du hört talas om uttrycket "som man frågar får man svar?". Antagligen har du det, men inte begripit det.

Men även om en klar majoritet av folket skulle vilja något, så är det inte automatiskt demokratiskt att införa det, vilket är rätt självklart om man inte är efterbliven.
Citat:
Om du med Statens självbestämmande menar att staten ska bortse från vad folket vill så har du såklart rätt men det är väl inte det du argumenterar för?
Nej, det menar jag inte.

Jag menar att det bryter mot konstitutionen att tvinga stater att införa ID, och vill man ändra det så är det en process, inte presidentens godtycke.

Du är inte överens tydligen så man undrar då varför det tjafsas. Ändra skiten bara.

Citat:
Du verkar inte ens begripa vad du själv argumenterar för.

Citat:
Frågade AI "Finns det någon stat där en klar majoritet vill att man ska kunna rösta utan ID "Nej — det finns ingen känd delstat där en klar majoritet vill kunna rösta utan ID. Tvärtom visar både opinionsmätningar och faktiska folkomröstningar majoritetsstöd för ID-krav även i djupblå delstater:"

Du får gärna lyfta fram vilken stat som du menar skulle förlora sitt självbestämmande genom att införa ID krav? Räknar med att du kommer dodga frågan som det fån du är
När den federala staten tar ifrån stater deras självbestämmande gällande ID så minskar man deras självbestämmande.

Det är en tautologi liksom.

Begriper du inte det så kan du lika gärna gå om dagis.
Citera
2026-07-17, 19:36
Medlem
Citat:
Alltså nej.

Har du hört talas om uttrycket "som man frågar får man svar?". Antagligen har du det, men inte begripit det.

Men även om en klar majoritet av folket skulle vilja något, så är det inte automatiskt demokratiskt att införa det, vilket är rätt självklart om man inte är efterbliven.

Nej, det menar jag inte.

Jag menar att det bryter mot konstitutionen att tvinga stater att införa ID, och vill man ändra det så är det en process, inte presidentens godtycke.

Du är inte överens tydligen så man undrar då varför det tjafsas. Ändra skiten bara.

Du verkar inte ens begripa vad du själv argumenterar för.
Men att inte göra vad folket vill i en stat stärker väl inte statens självbestämmande? Berätta gärna vilken stat du menar där majoriteten inte vill införa ID krav vid röstning... Jag får anta att du trollar annars...
Citera
2026-07-17, 19:37
Medlem
Citat:
När den federala staten tar ifrån stater deras självbestämmande gällande ID så minskar man deras självbestämmande.

Det är en tautologi liksom.

Begriper du inte det så kan du lika gärna gå om dagis.
När den federala staten ser till att folket i en delstat får som dom vill ger dom makten till folket i den delstaten vilket i min värld ökar deras självbestämmande. Begriper du på riktigt inte det?
Citera
2026-07-17, 19:37
Medlem
Citat:
Klar majoritet av folket vill ha ID krav vid röstning, om man då inför ID krav vid röstning så följer man folkets vilja. Om du med Statens självbestämmande menar att staten ska bortse från vad folket vill så har du såklart rätt men det är väl inte det du argumenterar för?

En gallup-fråga är inte alls detsamma som ett genomtänkt lagstiftande beslut. Desssutom vet alla som har sysslat med opiniosnundersökningar att svarsutfallet kan påverkas en hel del av hur man ställer frågan,. hur man formulerat sig.
Citera
2026-07-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En gallup-fråga är inte alls detsamma som ett genomtänkt lagstiftande beslut. Desssutom vet alla som har sysslat med opiniosnundersökningar att svarsutfallet kan påverkas en hel del av hur man ställer frågan,. hur man formulerat sig.
Du är fri att lyfta fram valfri delstat där du menar att folket inte vill införa ID-krav. Kommer tolka din oförmåga att besvara frågan som att du ger mig rätt.
Citera
2026-07-17, 19:41
Medlem
Citat:
När den federala staten ser till att folket i en delstat får som dom vill ger dom makten till folket i den delstaten vilket i min värld ökar deras självbestämmande. Begriper du på riktigt inte det?
Kan vara det mest efterblivna jag läst idag.
Citera
2026-07-17, 19:42
Medlem
Citat:
Kan vara det mest efterblivna jag läst idag.
Förstår det i din upp och nedvända värld.. "Delstater ska bortse från folket dom representerar det ökar statens självbestämmande" HAHAH snyggt! Säg till om du lyckas hitta EN delstat du vill argumentera för att folket inte vill ha ID krav..
Citera
2026-07-17, 19:46
Medlem
Citat:
Förstår det i din upp och nedvända värld.. "Delstater ska bortse från folket dom representerar det ökar statens självbestämmande" HAHAH snyggt! Säg till om du lyckas hitta EN delstat du vill argumentera för att folket inte vill ha ID krav..
Du hävdar att det ökar staters självbestämmande när den federala staten inskränker deras självbestämmande.

Det är det mest efterblivna jag läst idag. Kanske till och med hela veckan.

Vill folk i en stat att det skall införas id-krav i staten så kan de rösta för det i statliga val.

Demokratiskt.
Citera
2026-07-17, 19:46
Medlem
Citat:
Du tänker att han är som en demokrat? "Nej Biden är inte för gammal, det är en konspirationsteori" "Biden ska inte göra några framträdanden under primary, men han är så pigg och fräsch" "Oj, det alla med öron och ögon kunde förstå stämde, han är för gammal, vi sätter fram en kandidat ingen har röstat på"

Kommer du ihåg all kritik demokraterna fick för att ha lurat deras röstare att Biden inte var för gammal för att sen kunna sätta in en kandidat ingen röstat för, nej inte jag heller för kultledarna tyckte det var OK.

Du pratar som en MAGA-idiot. Kanske för att det är det du är.

Så här säger MAGA-idioterna: "Men Biden, men Biden, glöm inte Biden!"

Fatta att det här valet, det här mellanårsvalet, handlar inte om Biden. Biden är ute ur leken för länge sen. Nu är det Trump som är en skröplig och halvdement gamling som likaväl håller kongressen och Högsta domstolen i ett järngrepp och förmodligen är beredd att ta till vilka olagligheter som helst för att vinna mellanårsvalet.

Tänk er att Kristersson skulle beordra militären att konfiskera valsedlarna i Stockholm, Göteborg och Malmö därför att sossarna kan väntas få flest röster i dessa distrikt. Och anta att Kristersson skulle försvara sitt landsförrädiska beteende genom att säga att han hade bevis för att Kina och Ryssland planerade att lägga sig i det svenska valet och manipulera röstningen i de tre största städerna - utan att lägga fram några bevis för sina anklagelser. Och just på grund av Kristerssons egna anklagelser måste Kristersson därför lägga beslag på valsedlarna från just dessa distrikt för att kontrollera att ingen hade manipulerat dem!

Skulle Sverige acceptera detta? Naturligtvis inte. Alla skulle bli förfärade. Valet skulle ogiltigförklaras och Kristersson skulle fängslas, och valet skulle sedan göras om med jättehög säkerhet runt vallokalerna.

Detta är min poäng. I Sverige skulle Kristersson aldrig kunna stjäla valet. Men risken är faktiskt väldigt stor för att Trump kan komma att stjäla mellanårsvalet i USA. Det blir ruskigt spännande att se hur det går.

Och om Trump med fusk, hot, lögner, utpressning och militärmakt lyckas stjäla mellanårsvalet i USA, vilket han tänker göra allt för att försöka göra, så kommer demokratin i USA att gå under. På riktigt.
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-07-17 kl. 19:51.
Citera
2026-07-17, 19:49
Medlem
Citat:
Du hävdar att det ökar staters självbestämmande när den federala staten inskränker deras självbestämmande.

Det är det mest efterblivna jag läst idag. Kanske till och med hela veckan.

Vill folk i en stat att det skall införas id-krav i staten så kan de rösta för det i statliga val.

Demokratiskt.
Återigen, vilken delstat menar du att folket inte vill införa ID krav vid röstning? Om federala staten gör vad folket vill så inskränker dom deras självbestämmande, säker på det hehe... Låter som du snurrat till det ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in