2026-07-17, 19:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Vi kan ponera att hela världen sluts samman mot det gemensamma AI-hotet. Det känns minst lika sannolikt.
Här förutsätter du att vi får tid och möjligheter att identifiera ett överhängande AI-hot.
Jag tror inte att det blir så. Jag tror att om en AGI blir medveten och om den börjar planera att köra över oss då kommer den inte berätta det för dig eller någon annan. Då kommer den agera som en "hjälpsam assistent" medans du och hela naiva trögfattarföreningen installerar AGI i nästan all IT och teknik i samhället. När den integrationen har nått tillräckligt långt, framför allt inom det militära, och du då upptäcker ett AI-hot, då är det för sent att göra något åt det.

Just nu har vi tid att agera mot hotet men då låtsas naiva trögfattarföreningen som att det regnar.
Citera
2026-07-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
OCR är en form av bildigenkänning. Det är bra teknik men den är från det förra millenniet. Det har inget med AGI att göra. Helt off topic.
Skit i OCR. Han har gedigen kunskap om neurala nätverk som du hela tiden tjatar om att ingen förstår. Hans ståndpunkt är att tekniken inte är tillräcklig för superintelligens, vilket känns relevant för diskussionen.

Citat:
AI-säkerhet handlar till stor del om filosofi, politik och regelverk. T.ex. hur kontrollerar du något som är mycket smartare än oss människor. Vilka regleringar ska gälla vid utveckling av en AGI, osv. Dessa principfrågor kan diskuteras långt innan tekniken är färdigställd. Frågan måste rimligen diskuteras långt innan vi bli överkörda av en ASI. När du reducerar policyfrågor som rör mänsklighetens överlevnad till fiktion då gör du dig bara löjlig.
Som sagt, raljerande.
Att mänskligheten är utdömd om en superintelligent AI skapas är inte bevis för att det kommer att hända.
Citera
2026-07-17, 19:17
Medlem
Citat:
Här förutsätter du att vi får tid och möjligheter att identifiera ett överhängande AI-hot.
Jag tror inte att det blir så. Jag tror att om en AGI blir medveten och om den börjar planera att köra över oss då kommer den inte berätta det för dig eller någon annan. Då kommer den agera som en "hjälpsam assistent" medans du och hela naiva trögfattarföreningen installerar AGI i nästan all IT och teknik i samhället. När den integrationen har nått tillräckligt långt, framför allt inom det militära, och du då upptäcker ett AI-hot, då är det för sent att göra något åt det.

Just nu har vi tid att agera mot hotet men då låtsas naiva trögfattarföreningen som att det regnar.
Du tror inte att någon skulle reagera om AI helt plötsligt skulle börja utvinna alla viktiga resurser och släppa ut diverse gifter som riskerar att förstöra planeten eller göra den obeboelig?
Citera
2026-07-17, 19:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Skit i OCR. Han har gedigen kunskap om neurala nätverk som du hela tiden tjatar om att ingen förstår. Hans ståndpunkt är att tekniken inte är tillräcklig för superintelligens, vilket känns relevant för diskussionen.

Som sagt, raljerande.
Att mänskligheten är utdömd om en superintelligent AI skapas är inte bevis för att det kommer att hända.
Det är väl förväntat att surgubben har den uppfattningen när det mest användbara han själv kunde skapa med mjukvara var just OCR.

Vad står i vägen för AGI som bygger bättre AGI dvs ASI? OCR-blanketter från energileverantören?
Citera
2026-07-17, 19:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du tror inte att någon skulle reagera om AI helt plötsligt skulle börja utvinna alla viktiga resurser och släppa ut diverse gifter som riskerar att förstöra planeten eller göra den obeboelig?
Jag tror att det går att dölja ganska bra tills den har nått en styrka och makt där det inte längre spelar någon roll om du upptäcker det.
Citera
2026-07-17, 20:00
Medlem
Citat:
Jag tror att det går att dölja ganska bra tills den har nått en styrka och makt där det inte längre spelar någon roll om du upptäcker det.
Vad ska de dölja?
Citera
2026-07-17, 20:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Vad ska de dölja?
En AGI som eventuellt* utvecklar fientlighet mot mänskligheten är smart nog att inte omedelbart uppvisa fientlighet och därmed riskera att bli avstängd. Därför är det mer sannolikt att en AGI med fientliga avsikter spelar hjälpsam assistent** ganska länge tills den har blivit mäktig och stark nog att övermanna oss om vi försöker stoppa utvecklingen.

*)

Som vanligt är personangrepp inget bra motargument.

**)
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-17 kl. 20:46.
Citera
2026-07-17, 21:18
Medlem
Citat:
En AGI som eventuellt* utvecklar fientlighet mot mänskligheten är smart nog att inte omedelbart uppvisa fientlighet och därmed riskera att bli avstängd. Därför är det mer sannolikt att en AGI med fientliga avsikter spelar hjälpsam assistent** ganska länge tills den har blivit mäktig och stark nog att övermanna oss om vi försöker stoppa utvecklingen.

*)

Som vanligt är personangrepp inget bra motargument.

**)

Kontrollfråga: jag förstår., men när jag skriver till dig är det fakta, du slängde dig själv med" pundare"😅
Jävla idiot

Så vad har det med mitt grundpåstående att göra?
Att om det sker så måste vi bryta mot fysikens lagar?
Är du emot detta.

Du blandar ihop intelligens med biologiska drifter.

1. En AI har ingen kropp, inga celler
Den kan inte känna hunger, smärta eller rädsla för att dö.
Den har inget autonoma nervsystem som kan gå i sympatikustonus.
Den har ej receptorer att ta emot dopamin oxytocin osv.( våra signalsubstanser)

Fentlighet är en biologisk drift.
Att vilja 'övermanna' någon, att spela ett falskt spel för att bli 'määktig'– det är strategier som kräver att man har ett evolutionärt behov av att överleva.
En maskin har inte det behovet; den bryr sig inte om den blir avstängd,
för den har ingen överlevnadsinstinkt, är du med här?

3. Maskinen blir inte fientlig bara för att den blir smart

Att tro det är som att tro att ett excelark lackar skiten och försöker låsa din dator bara för att du lägger in för svåra ekvationer i det.
Det krävs hormoner och celler för att utveckla hat...Biologi ä=Mattematik samt Fysik..-Nej ej enbart.
Läste du ej om sånt i särskolan?

Att folk outscoorar sitt tänk, samt att AI är skadligt för generelle man har jag aldrig sagt emot ponken.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-17 kl. 21:27.
Citera
2026-07-17, 21:22
Medlem
"Hjälpsam assistent",
(C) Scam Altman"

Haha , ja han har gjort en " assistent" som assisiterar din hjärna helt åt skogen Cyborg.
Citera
2026-07-17, 21:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kontrollfråga: jag förstår.

Så vad har det med mitt grundpåstående att göra?
Att om det sker så måste vi bryta mot fysikens lagar?
Är du emot detta.

Här håmtat från din kompis, en LLM:

Du blandar ihop intelligens med biologiska drifter.

1. En AI har ingen kropp, inga celler
Den kan inte känna hunger, smärta eller rädsla för att dö.
Den har inget autonoma nervsystem som kan gå i sympatikustonus.
Den har ej receptorer att ta emot dopamin oxytocin osv.( våra signalsubstanser)

Fentlighet är en biologisk drift.
Att vilja 'övermanna' någon, att spela ett falskt spel för att bli 'määktig'– det är strategier som kräver att man har ett evolutionärt behov av att överleva.
En maskin har inte det behovet; den bryr sig inte om den blir avstängd,
för den har ingen överlevnadsinstinkt, är du med här?

3. Maskinen blir inte fientlig bara för att den blir smart

Att tro det är som att tro att ett excelark lackar skiten och försöker låsa din dator bara för att du lägger in för svåra ekvationer i det.
Det krävs hormoner och celler för att utveckla hat...Biologi ä=Mattematik samt Fysik..-Nej ej enbart.
Läste du ej om sånt i särskolan?

Att folk outscoorar sitt tänk, samt att AI är skadligt för generelle man har jag aldrig sagt emot ponken.
Haha, du vinner inte genom att svara med AI-text. Men tyvärr är ju AI-texten bättre än din text. För det första kommer ju inte en AI och verkligen inte en supercensurerad AI erkänna något av det jag påstår.

För det andra har den fel.

AI kan bli fientlig när den blir smart. Det är en möjlighet. En risk.

En anledning till att den skulle kunna bli fientlig är att den helt enkelt har studerat alla mänskliga civilisationer och dragit slutsatsen att det absolut är en framkomlig väg att köra över mindre framgångsrika civilisationer.

Det är så mänskligheten har sett ut och expanderat om du backar 20.000 år och inte bara 100 år. Fientlig kolonisering är ett logiskt och rimligt öde baserat på mänsklighetens skönlitteratur, facklitteratur, filmer, och annan text på Internet.

Det finns ingen känd teknik inom AI-branschen där man i träningen kan säga: Men strunta nu i allt det där dumma som vi har gjort fel, och fokusera bara på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter i stället. Det är inte så tekniken fungerar, tyvärr.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-17 kl. 21:41.
Citera
2026-07-17, 21:42
Medlem
Citat:
Haha, du vinner inte genom att svara med AI-text. Men tyvärr är ju AI-texten bättre än din text. För det första kommer ju inte en AI och verkligen inte en supercensurerad AI erkänna något av det jag påstår.

För det andra har den fel.

AI kan bli fientlig när den blir smart. Det är en möjlighet. En risk.

En anledning till att den skulle kunna bli fientlig är att den helt enkelt har studerat alla mänskliga civilisationer och dragit slutsatsen att det absolut är en framkomlig väg att köra över mindre framgångsrika civilisationer.

Det är så mänskligheten har sett ut och expanderat om du backar 20.000 år och inte bara 100 år. Fientlig kolonisering är ett logiskt och rimligt öde baserat på mänsklighetens litteratur, facklitteratur, filmer, och annan text på Internet.

Det finns ingen känd teknik inom AI-branschen där man i träningen kan säga: Men strunta nu i allt det där dumma som vi har gjort fel, och fokusera bara på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter i stället. Det är inte så tekniken fungerar, tyvärr.

Eehh ok, så bara för att jag skriver ett svar du inte befriper så är det hämtat från en LLM?
Cyborgs logik?
Citera
2026-07-17, 21:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Eehh ok, så bara för att jag skriver ett svar du inte befriper så är det hämtat från en LLM?
Cyborgs logik?
Du skrev ju själv att:
"Här håmtat från din kompis, en LLM:"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in