2026-07-17, 18:54
Medlem
Framkommer det någonstans vad för variant av tält de hade? Typ ett Nallo eller mer ett familjetält?

Vet vi om de låg i tältet när man fann dem? I sina sovsäckar? Har svårt att tro erfarna frilufsare försöker att värma upp sitt tält. Vill man torka upp det så är man inte i tältet samtidigt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-17 kl. 19:00.
Citera
2026-07-17, 18:56
Medlem
Moobs avatar
Är rätt uppenbart att det handlar om kolmonoxidförgiftning.

Det kan nog varit kalla nätter där fortfarande. Var nyss några mil norrut och där var neråt 4-5 på natten. Är det så kallt och man inte har tillräcklig sovsäck kan det hända att man brassar på lite med en låga.
Citera
2026-07-17, 18:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Vad är koloxid? Är väl antingen koldioxid eller kolmonoxid?

Den senare är väl det som är giftigt?
Koloxid är ett annat namn på kolmonoxid. Var vanligare förr men gäller fortfarande. Vill du vara ännu mer nostalgisk kan du även kalla gasen kolos.
Citera
2026-07-17, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Är koloxidförgiftning något man inte kan märka eller vad är grejen? Varför går man inte ur tältet eller öppnar det om man börjar hosta eller känna att det börjar bli dåligt? Att båda har gått och lagt sig med skiten på känns ju inte jätte troligt...

Gissar på att det handlar om far och son, med all förmodan svenskar. Borde de inte kunna sånt här?

Jösses alltså.

Det är något man inte märker om man redan har somnat eftersom koloxid, eller snarare den medföljande syrebristen, sänker medvetandegraden.
Citera
2026-07-17, 18:58
Medlem
Vintergrisens avatar
Det varma vädret talar väl inte direkt för matlagning inne i tältet, även om man förvisso aldrig vet hur folk tänker, kanske regnade det. Skulle det annars kunna vara några glada turister som kalasat på egenplockade svenska "champinjoner"?
Citera
2026-07-17, 19:00
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Hur många dödar björnar varje år?

Det finns rätt många jägare i Sverige som dödar björnar varje år, och det brukar då oftast handla om licensjakt. I enstaka fall skjuts en björn i självförsvar av jägaren i fråga.
Hur många björnar som skjuts av jägare varje år i Sverige vet jag dock inte.
Citera
2026-07-17, 19:00
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det finns rätt många jägare i Sverige som dödar björnar varje år, och det brukar då oftast handla om licensjakt. I enstaka fall skjuts en björn i självförsvar av jägaren i fråga.
Är du också helt dum i huvet jag frågar hur många som blir dödade av björnar eftersom jag svarade på ett inlägg om att Björn hade eventuellt dödat dessa människor
Citera
2026-07-17, 19:01
Medlem
israelisinnocents avatar
Vad är det för temperatur i området?

Minns en sommar när vi tältade, det behövs inga jättehöga temp för att det ska bli som en bastu där inne
Så konstigt att det inte var ventilerat
Citera
2026-07-17, 19:02
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Minns en sommar när vi tältade, det behövs inga jättehöga temp för att det ska bli som en bastu där inne
Och då öppnar man inte eller går ut o tar luft menar du?
Citera
2026-07-17, 19:02
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Är du också helt dum i huvet jag frågar hur många som blir dödade av björnar

Det är möjligt att du menade det, men då behöver du formulera din fråga på ett sätt så att vi andra begriper det!
Citera
2026-07-17, 19:15
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Du dör inte av sånt. Sover du så vaknar du av huvudvärk eller nåt och öppnar upp.
Citera
2026-07-17, 19:17
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Större sannolikhet att de dog av hårt bögsex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in