2026-07-17, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man visade ju vissa fina siffror emellanåt gällandes expansionen iaf men som du säger. Det kostar att växa och bolaget ville ju inte ta in pengar på nödvändigt vis.

Vi tänker nog rätt lika här, som jag ser det så täcker rebell-verksamheten inte riktigt upp.

Pion är en sak men Elementica ska vi inte ens prata om. Stora planer hade han iaf och VD-orden hyllades runtom, nu verkar revolutionen vara över för denna gången iaf.

Inte omöjligt att Telenor gillar båda projekten.

Vi gör nog det.

Telenor är bara ute efter tillgångar som stärker deras varumärke där man inte vill satsa eget kapital samt att man växer på marknaden (en konkurrent förvsvinner) - Ge det tre år och då finns inte Bahnhof kvar som leverantör med deras egna lösningar. Då går det inte att beställa egna CO-locationsavtal etc. Precis samma sak som hände med Bredbandsbolaget - BRF:er som är Bahnhof idag kommer bli Telenor och privatkunder blir Telenorkunder.

Frågan är vad Karlung kommer göra med totalt renodlat kapital han kan satsa för att få plånboken att växa.

Någon idé har han säkert.

Synd bara att ISP-marknaden i Sverige krymper.

Först Bredband 2 med en snygg förtjänst för Infracom som fick några hundra miljoner för sin post när Telia köpte Bredband 2.

PTS sover som vanligt och bryr sig inte, så länge staten kan köpa sin sig i någon form så...

Fram till 2030 lär det väl hända en del på Telecom.

Sen är man bara fyra eller kanske bara tre kvar.

Telia, Tele2, Telenor.

Med diverse dotterbolag hit och och dit.
Citera
2026-07-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Vi gör nog det.

Telenor är bara ute efter tillgångar som stärker deras varumärke där man inte vill satsa eget kapital samt att man växer på marknaden (en konkurrent förvsvinner) - Ge det tre år och då finns inte Bahnhof kvar som leverantör med deras egna lösningar. Då går det inte att beställa egna CO-locationsavtal etc. Precis samma sak som hände med Bredbandsbolaget - BRF:er som är Bahnhof idag kommer bli Telenor och privatkunder blir Telenorkunder.

Frågan är vad Karlung kommer göra med totalt renodlat kapital han kan satsa för att få plånboken att växa.

Någon idé har han säkert.

Synd bara att ISP-marknaden i Sverige krymper.

Först Bredband 2 med en snygg förtjänst för Infracom som fick några hundra miljoner för sin post när Telia köpte Bredband 2.

PTS sover som vanligt och bryr sig inte, så länge staten kan köpa sin sig i någon form så...

Fram till 2030 lär det väl hända en del på Telecom.

Sen är man bara fyra eller kanske bara tre kvar.

Telia, Tele2, Telenor.

Med diverse dotterbolag hit och och dit.

ISP:er är ju lite av en illusion, utan infrastrukturen dom opererar på finns dom inte. Prispressare och lustiga projekt i all ära.

Det är åt det hållet vi går som jag ser det, Telenor har renodlat rätt länge nu, man har sålt av olika projekt (bolag, JVs) i Asien framförallt om jag minns rätt.

All form av infrastruktur inom kommunikation är viktigt för europeisk säkerhetspolitik. Inspel från clowner undanbedes.
Man kan förstå att de stora vill ha tillgång till hela kakan om dom ändå ska äga, drifta och underhålla den infrastrukturen tänker jag.

Det finns andra jaktmarker, det gör det alltid. Kanske står Karlung bakom en viss ISP som ksv annonserat om tom?

Han verkar inte vara någon stor innovatör i övrigt iaf, men vem bryr sig? Han sålde sig.
Citera
2026-07-17, 19:30
Avstängd
Citat:
ISP:er är ju lite av en illusion, utan infrastrukturen dom opererar på finns dom inte. Prispressare och lustiga projekt i all ära.

Det är åt det hållet vi går som jag ser det, Telenor har renodlat rätt länge nu, man har sålt av olika projekt (bolag, JVs) i Asien framförallt om jag minns rätt.

All form av infrastruktur inom kommunikation är viktigt för europeisk säkerhetspolitik. Inspel från clowner undanbedes.
Man kan förstå att de stora vill ha tillgång till hela kakan om dom ändå ska äga, drifta och underhålla den infrastrukturen tänker jag.

Det finns andra jaktmarker, det gör det alltid. Kanske står Karlung bakom en viss ISP som ksv annonserat om tom?

Han verkar inte vara någon stor innovatör i övrigt iaf, men vem bryr sig? Han sålde sig.

Helt enig i analysen.

Kommer inte Karlung med ett nytt projekt som lyfter och faktiskt blir "på-riktigt" så blir han snart lika bortglömd som sin konkurrent Jonas Birgersson.
Citera
2026-07-17, 21:57
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Så du är egentligen mest orolig för Telenor?

Vad tycker du om prislappen Karlung accepterat för sitt livsverk? Accepterar du budet?
Som Bahnhof var tidigare, är det kanske budet i snålaste laget.

Funderar man å andra sidan på vad Telenor får för pengarna, är det inte säkert att det är något fynd. Bahnhof har antagligen haft högre andel trogna kunder/lägre churn än de flesta motsvarande ISP:er. Nu blir det en kundstock bland andra, där lathet är det enda som hindrar att kunderna byter.

För egen del har jag som kund inte kommit på tanken att leta upp något annat alternativ. Nu ser jag däremot ingen anledning längre att inte göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Kommer inte Karlung med ett nytt projekt som lyfter och faktiskt blir "på-riktigt" så blir han snart lika bortglömd som sin konkurrent Jonas Birgersson.
Skillnaden är att Karlung skapat en enormt värde för aktieägarna sedan 2008. En 90-dubbling av kursen + utdelning längs vägen.
Koftan Birgersson byggde däremot luftslott.
Citera
2026-07-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Som Bahnhof var tidigare, är det kanske budet i snålaste laget.

Funderar man å andra sidan på vad Telenor får för pengarna, är det inte säkert att det är något fynd. Bahnhof har antagligen haft högre andel trogna kunder/lägre churn än de flesta motsvarande ISP:er. Nu blir det en kundstock bland andra, där lathet är det enda som hindrar att kunderna byter.

För egen del har jag som kund inte kommit på tanken att leta upp något annat alternativ. Nu ser jag däremot ingen anledning längre att inte göra det.

Skillnaden är att Karlung skapat en enormt värde för aktieägarna sedan 2008. En 90-dubbling av kursen + utdelning längs vägen.
Koftan Birgersson byggde däremot luftslott.

Jag tror att både Telenor och Karlung värderade bolaget efter hur det ser ut nu, inte för 20år sedan. Saker förändras, folk blir äldre, marknader mättas.

Det är inget snack om att Karlung satte sin prägel på rätt mycket men det var då och den tiden är förbi.

Birgersson var urusel som företagare men även han satte sin prägel på hur Sverige fungerar idag.
Kan du komma på någon annan som sålde in behovet av fiberuppkoppling bättre än Birgersson?

BBB i all ära men Utfors då!?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-07-17 kl. 22:27.
Citera
2026-07-18, 09:48
Avstängd
Citat:
Jag tror att både Telenor och Karlung värderade bolaget efter hur det ser ut nu, inte för 20år sedan. Saker förändras, folk blir äldre, marknader mättas.

Det är inget snack om att Karlung satte sin prägel på rätt mycket men det var då och den tiden är förbi.

Birgersson var urusel som företagare men även han satte sin prägel på hur Sverige fungerar idag.
Kan du komma på någon annan som sålde in behovet av fiberuppkoppling bättre än Birgersson?

BBB i all ära men Utfors då!?

Du förklarade det betydligt bättre än vad jag gjorde. Tack!
Citera
2026-07-18, 15:02
Medlem
Finns det någon anledning till att inte sälja sina aktier nu för runt 60kr/aktie och rotera in det någon annanstans, istället för att vänta på att telenor köper aktierna för 62kr/aktie?
Vet man när telenor kommer slutföra affären och köpa upp ens aktier?

Känns som det eventuellt kan vara smartare att sälja aktierna direkt och lägga in dom i en indexfond istället för att vänta och få ett par kronor extra per aktie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in