2026-07-17, 14:21
Avstängd
Berit85s avatar
Hej Flashback!

Förlåt om jag framstår som dum. Men jag har en liten misstanke om att det finns/har funnits djur som ligger nånstans på gränsen mellan ko, gris och får. Kan det stämma?

De är ju alla klövdjur, men ja jag förstår att den här frågan är lite märklig.

Vi bor i en by med många små gårdar, och vid genomgång av väninnans gamla fotoalbum blev jag konfunderad. På bilden syns:

* En vanlig ko

* Bredvid kossan en mystisk varelse som liknar en ko till formen (med karaktäristisk fyrkantig rumpa) men i övrigt påminner väldigt mycket om ett får: vit ullig päls, konstiga ögon med svart runtomkring, lite böjd nos som ett får har.

Där föddes frågan: finns det varelser som är mittemellan ko och får?

Hur grisen kommer in i bilden vet jag inte. Jag försöker väl att hålla sinnet öppet. Detta ser jag idag, i en vanlig kohage:

* En massa vita /ljusbruna kossor.

* Mitt bland kossorna, en gråbrun liten varelse som jag först trodde var en åsna pga färg samt storlek.

När jag tittar närmare ser jag att det varken är en ko, åsna, häst, hund eller gris, men öronen påminde lite om en gris då de liksom var framåtvända. Pälsen var blank och fin, som en hund. Färgen var speciell: man ser sällan eller aldrig grå/bruna kor. Den var mycket mindre än kossorna och det kan inte ha varit en kalv för benen var korta. Likaså kroppsformen var låg och påminde om hund eller gris. Ansiktet såg jag inte tydligt. Ett mellanting mellan åsna, hund och ko är nog min närmaste beskrivning.

Visserligen är mina ögon skumma, och jag satt i en buss vid tillfället. Men bussen åkte ändå långsamt och jag kunde vända mig om för att försöka identifiera denna mystiska varelse.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Berit85 2026-07-17 kl. 14:27.
Citera
2026-07-17, 14:33
Medlem
Klandalfs avatar
Jag tror att du behöver nya glasögon
Citera
2026-07-17, 14:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hej Flashback!

Förlåt om jag framstår som dum. Men jag har en liten misstanke om att det finns/har funnits djur som ligger nånstans på gränsen mellan ko, gris och får. Kan det stämma?

Vi bor i en by med många små gårdar, och vid genomgång av väninnans gamla fotoalbum blev jag konfunderad. På bilden syns:

* En vanlig ko

* Bredvid kossan en mystisk varelse som liknar en ko till formen (med karaktäristisk fyrkantig rumpa) men i övrigt påminner väldigt mycket om ett får: vit ullig päls, konstiga ögon med svart runtomkring, lite böjd nos som ett får har.

Hur grisen kommer in i bilden vet jag inte. Jag försöker väl att hålla sinnet öppet. Detta ser jag idag, i en vanlig kohage:

* Mitt bland kossorna, en gråbrun liten varelse som jag först trodde var en åsna pga färg samt storlek.

När jag tittar närmare ser jag att det varken är en ko, åsna, häst, hund eller gris, men öronen påminde lite om en gris då de liksom var framåtvända. Pälsen var blank och fin, som en hund. Färgen var speciell: man ser sällan eller aldrig grå/bruna kor. Den var mycket mindre än kossorna och det kan inte ha varit en kalv för benen var korta. Likaså kroppsformen var låg och påminde om hund eller gris. Ansiktet såg jag inte tydligt. Ett mellanting mellan åsna, hund och ko är nog min närmaste beskrivning.

Visserligen är mina ögon skumma, och jag satt i en buss vid tillfället. Men bussen åkte ändå långsamt och jag kunde vända mig om för att försöka identifiera denna mystiska varelse.

Vad tror ni?
Har du testat AI någon gång?
Där fick man svar direkt

"En ko och ett får kan inte få ungar tillsammans. De är helt olika arter och deras gener passar inte ihop. Kor och får kan dock vara goda vänner och gå i samma hage."

Däremot en häst och zebra kan få ungar.

"Ja, en häst och en zebra kan få ungar tillsammans. Ungen kallas för en zorse på engelska (en blandning av zebra och horse). Den tillhör gruppen zebroider, vilket är samlingsnamnet för alla korsningar mellan zebror och andra hästdjur."
Citera
2026-07-17, 14:38
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du testat AI någon gång?
Där fick man svar direkt

"En ko och ett får kan inte få ungar tillsammans. De är helt olika arter och deras gener passar inte ihop. Kor och får kan dock vara goda vänner och gå i samma hage."

Däremot en häst och zebra kan få ungar.

"Ja, en häst och en zebra kan få ungar tillsammans. Ungen kallas för en zorse på engelska (en blandning av zebra och horse). Den tillhör gruppen zebroider, vilket är samlingsnamnet för alla korsningar mellan zebror och andra hästdjur."

Fast det var inte frågan.

Jag undrade inte om man kan para en gris och en ko.

Jag undrar om det finns kreatur som utseendemässigt ligger någonstans mitt emellan. Dessa djur behöver inte ha uppstått av parandet mellan gris och ko, utan skulle möjligen kunna vara mutationer eller urarter.

Exempelvis finns det små primater som forskare haft svårt att bestämma: är detta en mus eller en primat? För de har stora likheter med båda.

Men det betyder givetvis inte att man kan para en apa och en mus 😅
Citera
2026-07-17, 14:43
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

* En vanlig ko

Vad tror ni?

Kan det varit en kalv av sorten highland cattle? De ser lite fårlika ut, mycket päls.
Citera
2026-07-17, 14:47
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Kan det varit en kalv av sorten highland cattle? De ser lite fårlika ut, mycket päls.

Det kan nog stämma! De har precis det märkliga utseendet med svart runt ögonen som jag såg på det gamla foton. Likaså den märkliga uppsynen, typ som att den är smått missbildad (no offence, alla koälskare).

Källa:
https://www.land.se/djur-natur/a/ko-llosalt-sot-charmknutte

Den med bildtexten "Liten och söt som få" påminner mycket om djuret på fotot.

Den jag såg idag hade dock kort, grå, blank päls och liknade inte det djuret förutom möjligen i storlek.
Citera
2026-07-17, 14:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fast det var inte frågan.

Jag undrade inte om man kan para en gris och en ko.

Jag undrar om det finns kreatur som utseendemässigt ligger någonstans mitt emellan. Dessa djur behöver inte ha uppstått av parandet mellan gris och ko, utan skulle möjligen kunna vara mutationer eller urarter.

Exempelvis finns det små primater som forskare haft svårt att bestämma: är detta en mus eller en primat? För de har stora likheter med båda.

Men det betyder givetvis inte att man kan para en apa och en mus 😅
Men du fick svar på frågan och den fick jag via AI.
De är olika arter och generna passar inte ihop.

AI är skitbra att ta till när man har frågor om något och man kan även fördjupa sig.
Jag gillar både ChatGPT och den som finns direkt i Google som när man söker efter något.

Visst kan det finnas missfoster, precis som det finns människor som man kunde tro är rätt nära Neandertalare. Stor panna med utstående delar över ögonen.
Nej det finns inga neandertalare idag.
Citera
2026-07-17, 14:49
Medlem
Citat:
Det kan nog stämma! De har precis det märkliga utseendet med svart runt ögonen som jag såg på det gamla foton. Likaså den märkliga uppsynen, typ som att den är smått missbildad (no offence, alla koälskare).

Källa:
https://www.land.se/djur-natur/a/ko-llosalt-sot-charmknutte

Den med bildtexten "Liten och söt som få" påminner mycket om djuret på fotot.

Den jag såg idag hade dock kort, grå, blank päls och liknade inte det djuret förutom möjligen i storlek.

De kan ha olika färger, särskilt som kalvar tror jag, en del svarta och en del i princip vita, och allt däremellan. Finns nån artikel om en kvinna som fick ta hand om en som blivit frånstött och den blev mer eller mindre som en hund i familjen, fast inte så lydig, oerhört gulligt.
Citera
2026-07-17, 15:14
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
De kan ha olika färger, särskilt som kalvar tror jag, en del svarta och en del i princip vita, och allt däremellan. Finns nån artikel om en kvinna som fick ta hand om en som blivit frånstött och den blev mer eller mindre som en hund i familjen, fast inte så lydig, oerhört gulligt.

Men de är väl inte korthåriga? Den jag såg idag var inte alls lik "kofåret".
Citera
2026-07-17, 15:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Förlåt om jag framstår som dum
Är ju inte första gången du gör det, så det är lite man förväntar sig av dina trådstarter.
Citera
2026-07-17, 16:45
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej det är olika raser som inte knullar med varandra däremot finns det väldigt många olika sorters kor och köttdjur, här har du några! Abondance (nötkreatur)

Alderneyboskap
Angelboskap
Ankole-Watusi
Ayrshireboskap
Braunvieh
Fjällko
Guernseyko
Islandsko
Röd sindhi
Shaiwal boskap
Tux boskap
Vechurko

Svensk Jersey-boskap
Svensk kullig boskap
Rödkulla
Fjällko
Holstein (Hol) (Svensk låglandsboskap (SLB)) (Sveriges vanligaste mjölkkoras)
Svensk röd och vit boskap (SRB) (Sveriges näst vanligaste mjölkkoras)
Bohuskulla
Ringamålako
Väneko
Fjällko
Rödkulla
Östfinsk lantras

Aberdeen Angus
Aubracko
Arouquesa
Belgisk blå
Charolais
Chianina
Hereford
Highland Cattle
Limousin
Texas Longhorn
Wagyu

Abigar
Shorthorn
Simmental
Dexter
Citera
2026-07-17, 17:06
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är ju inte första gången du gör det, så det är lite man förväntar sig av dina trådstarter.

Så skönt alltid härligt med "followers" som har koll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in