2026-07-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Är man maga nu för att man inte tycker att krav på legg när man röstar innebör en fascistisk skandal?
Att genomdriva en sådan ändring 3 månader före ett val i ett land där mer än 10% av befolkningen saknar ett giltigt id handlar uteslutande om att hindra folk att rösta. Speciellt som unga, fattiga och minoriteter är de som mestadels saknar id. Skulle man genomdriva det nu och regelsystemet skulle börja gälla till valet 2028 hade det varit en helt annan femma.

Dock kvarstår problemet att USA saknar en central folkbokföring och en central kontroll över vilka som är medborgare och vilka som har rösträtt. Ungefär som Indien.
Citera
2026-07-17, 11:25
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Du skriker som en efterbliven särskoleunge.

Tycker du att ovan mening är ett argument? Blev du övertygad om något?

Nej, jag vill inte ha samma valsystem i Sverige.

Eftersom vi ställer korkade frågor:

Vill du att Kristersson ska kunna ändra det svenska valsystemet genom att skrika och gråta?

Skrivit gubben. De som skriker eller gråter är dina hjärnspöken. Undersök det där. Och tacka mig sen.

Hade Ulf, Jimmie, Andersson eller någon annan partiledare påtalat att vi har ett fragilt valsystem som kan manipuleras, så hade jag lyssnat på detta och varit öppen för förbättringar. Jag är tillskillnad från dig inte handikapp till följd av ideologiska idéer.
Citera
2026-07-17, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Nej, varje County har ett kontor lett av secretary of state.

Secretary of State är Marco Rubios titel. Om Trumps regering har kontroll över valet ned på "county" så förstår jag inte vad Trump och MAGA klagar på? County, ännu ett tecken på hur ålderdomligt deras system är. De har grevskap för att kolonialmakten Storbritannien hade det. Men de har inga grevar. 1700-talssystem.
Citera
2026-07-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Skrivit gubben. De som skriker eller gråter är dina hjärnspöken. Undersök det där. Och tacka mig sen.

Hade Ulf, Jimmie, Andersson eller någon annan partiledare påtalat att vi har ett fragilt valsystem som kan manipuleras, så hade jag lyssnat på detta och varit öppen för förbättringar. Jag är tillskillnad från dig inte handikapp till följd av ideologiska idéer.
Kul att du tar upp det. Alla som lyssnar på Trump i mer än 60 sekunder och sen utan att skämmas skriver "så hade jag lyssnat på detta och varit öppen för förbättringar" är extremt ideologiskt handikappad.

Du vet inte hur valsystemet funkar i USA, utan du är ett lättlurat maga-får. Så enkelt är det.
Citera
2026-07-17, 11:28
Medlem
Grontarskonts avatar
Så Kina ska ha påverkat valen?!

Tror Ryssen är mer inblandade särskilt med tanke på vad som finns för info om MR Krasnov som går att utnyttja!
Citera
2026-07-17, 11:32
Medlem
Citat:
Nonsens. Amerikansk försvarsindustri är vansinnig på Trumps hantering av sina allierade.

Europa har aldrig åkt snålskjuts på USA, det är tvärtom Europa som ställer sig till förfogande för USA så att USA kan behålla sin Hegemoni.

Det märktes när Trump började böla för att han inte fick låna baser i Spanien.

Men fortsätt gissa hur världspolitiken fungerar. Det är ganska underhållande att se på.

”Europa som ställer sig till förfogande för USA så att USA kan behålla sin Hegemoni.”

Aaaahahahaha oh herregud.

Så de ökade sina budgetar självmant av en ren tillfällighet oberoende av Trumps krav? Det råkade bara hända samtidigt.

Är ni verkligen såhär korkade?!
Citera
2026-07-17, 11:32
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Du har fel.
Kopiera ditt inlägg in i grok eller chatgpt och ställ exakt samma fråga

Vilken fråga? Den enda frågan jag ställde var följande:

"Att man ska kunna identifiera sig för att få rösta borde väl vara en självklarhet?"

Kommer Grok eller ChatGPT förklara att det inte borde vara en självklarhet, eller var det något annat i mitt inlägg som var fel och i sådana fall vad?
Citera
2026-07-17, 11:34
Medlem
Citat:
Låtsas vidare. Du vet ju inte ens vilkar tullar det handlar om

Biden!

Trump stod som en dåre i för hela världen med en töntig tavla som listade tullar han hade bett Chat-gpt att räkna ut.

Kom in i matchen.

Att du svamlar om "tavlor" ändrar inte fakta:

Biden-administrationen behöll i princip varenda tull som Trump införde – och höjde dem dessutom på kinesiska elbilar och stål.

Om Trumps tullar var så "töntiga", varför kopierade Biden då hans handelspolitik rakt av?

Kom in i matchen och läs på.
Citera
2026-07-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Till och med Fox News, hans "hemmaplan", påpekade efter talet att det inte gick att bedöma trovärdigheten i Trumps påståenden här, de lät sig inte granskas på ett rimligt kritiskt sätt (inte heller utifrån de dokument som har släppts).

Inte illa när det är Fox som säger detta!

Haha, då har det gått ganska långt om t o m Fox betvivlar riktigheten i Trumps uttalande😉
Vilket magplask för Vita huset!
Citera
2026-07-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Secretary of State är Marco Rubios titel. Om Trumps regering har kontroll över valet ned på "county" så förstår jag inte vad Trump och MAGA klagar på? County, ännu ett tecken på hur ålderdomligt deras system är. De har grevskap för att kolonialmakten Storbritannien hade det. Men de har inga grevar. 1700-talssystem.
Varje delstat har en Secretary of State, en av dennes uppgifter är just att ta ett övergripande ansvar för valen i sin delstat.

I Georgia heter SecoS Brad Raffensperger, det var han som nyåret 2021 fick hantera ett beryktat telefonsamtal från Donald Trump.
Citera
2026-07-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Att tro att techjättars miljardsatsningar sker helt oberoende av Trumps historiska skattesänkningar och handelsavtal visar bara din totala brist på ekonomisk koll.

Dessutom bekräftar du min NATO-poäng. Att EU nu paniksatsar miljarder på eget försvar och teknik är exakt vad Trump krävde när han stoppade Europas snålskuts på USA. Att du kallar det "oberoende" ändrar inte att han fick precis som han ville: ni betalar äntligen för er själva, medan amerikanska vapenbolag håvar in era miljardbeställningar.

Men fortsätt gissa hur världsekonomin fungerar. Det är ganska underhållande att se på.
Trams merparten av techentreprenörerna startade sina företag innan Trump sänkte skatterna. Har man monopol då tjänar man oftast mer pengar. Microsoft, Google, Apple, Meta och Tesla dessa företag har gått i bräschen och skapat förutsättningar för nuvarande techentreprenörer. Ingen av dessa företag är resultatet av Trumps politik
Citera
2026-07-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Att genomdriva en sådan ändring 3 månader före ett val i ett land där mer än 10% av befolkningen saknar ett giltigt id handlar uteslutande om att hindra folk att rösta. Speciellt som unga, fattiga och minoriteter är de som mestadels saknar id. Skulle man genomdriva det nu och regelsystemet skulle börja gälla till valet 2028 hade det varit en helt annan femma.

Dock kvarstår problemet att USA saknar en central folkbokföring och en central kontroll över vilka som är medborgare och vilka som har rösträtt. Ungefär som Indien.

Hör du inte själv hur sjukt det låter?
Det borde vara fundamentalalt att kräva legitimation då man röstar, oavsett när det införs. Bättre sent än aldrig. Att det klipper bort mycket avskum och pack från att rösta blir ju en fin bonus. Dessutom är det väl uppenbart varför vänstern vill behålla status quo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in