Citat:
Ursprungligen postat av
Pa.Forever
Amex är bäst. Jag har två olika.
Guldkortet kostar mig 350$ om året , men det tjänar jag lätt tillbaka.
På alla poäng jag får när det andvänds.
Dunkin kaffe credit
Dining Credit
Hotel Credit
Men detta är i Usa , vet inte vad som gäller i sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
kakkaduva
Går inte att jämföra amex i USA mot i Sverige,
Sjukt mer fördelaktigt i USA
Som kakkaduva säger går det tyvärr inte att jämföra AMEX (eller andra kreditkort) i USA med kort inom EU.
En stor anledning är EU's tak på interchange avgifter vilket gör att kortutgivarna har betydligt mindre utrymme för generösa bonusprogram. Det är därför cashback och andra förmåner generellt betydligt sämre här än i USA. Det är ovanligt med cashback över 1% inom EU. AMEX är ett av få kort som fortfarande har högre nivåer men då får man ofta betala högre årsavgifter.
Och som jag nämnde tidigare fungerar inte AMEX överallt eftersom deras avgifter för handlarna ofta är högre än för Visa och MC. Därför väljer många butiker att inte acceptera AMEX vilket gör att det blir svårare att använda kortet till alla köp och därmed maxa bonusen eller cashbacken.
Har själv åkt på denna nit både en och två gånger genom att läsa på olika forumtrådar om Eurobonus poäng där många skriver solskenshistorier som t ex gratis resa till något land i business class där allt betalats med poäng..... men de beskriver sällan hur mycket de behövt spendera eller jaga biljetter för att ta sig dit.
Är du singel eller kanske har en partner där båda maxar sina AMEX varje år och har en hög spend samt flexibla resedatum, då kan det vara väldigt förmånligt.
Men är du en "vanlig svensson" som har ca 150-300K i utgifter varje år och kanske två små barn på det, då kanske ni kan få ihop till 2st 2-4-1 vouchers under ett år.
Men sen kommer poäng jagandet som många inte tänker på för att kunna betala flygbiljetterna med eurobonus. Och när du lyckats samla in tillräckligt ska du börja leta biljetter för 4 pers inom ett visst datum, och jag kan lova dig att ni inte är dom enda som sitter och uppdaterar sidan när biljetterna släpps. Är det under en högsäsong så är det ännu mindre chans att lyckas, lågsäsong är lättare om det är inom EU.
Men bara för att jag "sågar" AMEX betyder det inte att kortet är värdelöst, snarare tvärtom. Allt handlar om vart du bor, hur du lever och vad du har för mål med den cashback/bonus du samlar in. Gör ordentlig research och kolla om det kommer att gå ihop eller inte är mitt enda tips.