Citat:
Eftersom judar bodde i området långt innan det ens fanns muslimer borde kanske ge ett svar på din fråga.
Detta är ett svenskt forum. Så jag utgår från att gemene man här bor i Sverige.
Ofta får man läsa i diskussionerna här att folk hatar araber och muslimer. Det är bra att Israel utrotar dessa i sina diverse krig, får vi läsa.
Det finns lite problem med det resonemanget.
1. Israels inblandning i diverse krig har orsakat enorma migrationsströmmar till Europa och Sverige. Uppskattningsvis är antalet flyktingar över 20 miljoner människor.
Vilka minns Anders Borgs ökända citat ”You make the wars, and we get the refugees”
2. Att Israel krigar och mördar araber i Mellanöstern ökar alltså mängden araber i Sverige.
3. Om man inte gillar araber, varför vill man då ha dom i Sverige?
=> Att stödja Israel därför att dom mördar araber är alltså något av en paradox. Det blir ju bara mer araber i Sverige.
Tycker ni inte att det vore bättre om araberna bodde i Mellanöstern istället? Borde inte Mellanöstern vara för araber? Hur tänker ni kring detta paradoxala resonemang vi brukar se här på forumet?
Ofta får man läsa i diskussionerna här att folk hatar araber och muslimer. Det är bra att Israel utrotar dessa i sina diverse krig, får vi läsa.
Det finns lite problem med det resonemanget.
1. Israels inblandning i diverse krig har orsakat enorma migrationsströmmar till Europa och Sverige. Uppskattningsvis är antalet flyktingar över 20 miljoner människor.
Vilka minns Anders Borgs ökända citat ”You make the wars, and we get the refugees”
2. Att Israel krigar och mördar araber i Mellanöstern ökar alltså mängden araber i Sverige.
3. Om man inte gillar araber, varför vill man då ha dom i Sverige?
=> Att stödja Israel därför att dom mördar araber är alltså något av en paradox. Det blir ju bara mer araber i Sverige.
Tycker ni inte att det vore bättre om araberna bodde i Mellanöstern istället? Borde inte Mellanöstern vara för araber? Hur tänker ni kring detta paradoxala resonemang vi brukar se här på forumet?
Sidkia var en judisk kung (kung av Juda) och regerade i Jerusalem omkring 597–586 f.Kr.
Bibeln hävdar att judarna skall få tillbaka området vilket de oxå fick med start efter andra världskriget
Femte Moseboken 30:3–5
Där står att Gud ska återföra Israels folk från de folk de blivit skingrade bland och låta dem återvända till det land som deras fäder hade.
Jeremia 30:3
“Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall göra slut på mitt folks, Israels och Judas, fångenskap och låta dem återvända till det land som jag gav åt deras fäder, och de skall åter ta det i besittning.”
Hesekiel 36:24
“Jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land.”
Amos 9:14–15
Där talas det om att Israel ska återvända och plantera sig i sitt land.