Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Som sagt, flyktingarna kommer från krig som Israel inte bär skulden för. Det är muslimerna som krigar och flyr från varandra.
Och krigen som Israel faktisk bär skuld för, har inte bidragit till flyktingströmmar av palestinier, libaneser eller iranier (till Sverige och europa).
De bombade väl sönder 80-95% av byggnaderna i Gaza som respons på terrorattackerna 7 oktober 2023.
har väl gjort mängder flyganfall förr med, släppt tusentals bomber... och tillsammans med usa(?)
undrar hur många civila som mördats och skadats. Jag är inte så jäkla insatt jag vet inte vem, vilka som började denna cykel av blodshämd fram och tillbaka, eller alla spelare i det hela eller kopplingar mellan, alla olika intressegrupper det finns i konflikterna i de olika länderna osv. Regime change, tunnla pengar till vapenindustrin, rulla igång "ekonomin", religiösa motiv, eller resurser som olja, eller hämnd på hämnd på hämnd som eskalerar, det kan förhoppningsvis man ta reda på eller någon svarar på, men... det måste ju vara flera böcker av information. Och sen ska man försöka sålla vad som är korrekt och inte.
Men jag undrar t. ex... Om man gick till motattack med att bomba sönder en stor majoritet av byggnaderna i Gaza, Palestina, för att man ville ha tillbaka gisslan osv...
Hur vet man att man inte själva bombade ihjäl sina egna medborgare, gisslan som man ville ha tillbaka t.ex. 🤔 med tiotusentals andra döda..
"Oberoende undersökningar, läckta militära databaser samt officiell demografisk statistik visar att mellan 56 % och 83 % av de över 70 000 döda i Gaza är civila. Det innebär att antalet civila dödsoffer uppskattas till mellan 39 000 och 58 000 människor." enligt Googles ai.
Undrar hur många generationers hämdcykel det kommer leda till, och när eller om det går mot sitt slut.. 🙄
Som sagt jag är inte vidare kunnig i dessa konflikter. Vet inte vem som började ens. Kan inte så mycket om judendomens ideologi eller om ledarna av Israels stat och militär följer den, eller hur Israel skapades och förflyttade folk därifrån osv för att de ansåg sig ha rätt till marken...(?)
Man borde väl ta reda på mer. Känns som det borde vara allmänbildning men vet knappt vart man ska börja för en objektiv bild och historiegenomgång - kanske fråga ett par olika ai och se om man kan få en bra sammanfattning.
Men oavsett vem som gjort vad, är det uppenbart att Europa inte kan ta emot tiomiljontals som har gjorts, utan att sätta också våra länders och oskyldiga människor här i norrs säkerhet, på spel.. Gränserna behöver stängas och det behövs remigration.