Igår, 19:57
Medlem
Ajogens avatar
Editorial: By sacking Fedorov, Zelensky risks turning tide of war back in Russia's favor

Zelensky's decision to oust popular Defense Minister Mykhailo Fedorov after just six months on the job has sparked outrage across Ukraine, from the military, civil society, and countless ordinary Ukrainians who saw the young minister's reforms as the path toward peace on Ukraine’s terms.

Vad är skälet till att han avskedas? Han har varit en väldigt effektiv försvarsminister. Av det jag läser om honom så har han gjort ett enastående arbete.

Vad innebär det för Ukraina i kriget med Ryssland, moralen inom militären och förtroendet som stöttande länder innehar nu när Fedorov blir avsatt?

Det här har inte varit ett populärt drag av Zelensky. Ukrainarna går ut på gatorna och protesterar beslutet. Kan Zelensky avsättas över detta?
Senast redigerad av Ajogen Igår kl. 20:02.
Citera
Igår, 20:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Jake Broe senast har försökt analysera saken. Troligen har en spänning uppstått mot militärer som är av gamla skolan. Vilket bara är dumt, för han har gjort mycket. Men kanske kommer han vara kvar i kulisserna.

https://youtu.be/ffLnoX-xLdk?t=1250
Citera
Igår, 20:14
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Editorial: By sacking Fedorov, Zelensky risks turning tide of war back in Russia's favor

Zelensky's decision to oust popular Defense Minister Mykhailo Fedorov after just six months on the job has sparked outrage across Ukraine, from the military, civil society, and countless ordinary Ukrainians who saw the young minister's reforms as the path toward peace on Ukraine’s terms.

Vad är skälet till att han avskedas? Han har varit en väldigt effektiv försvarsminister. Av det jag läser om honom så har han gjort ett enastående arbete.

Vad innebär det för Ukraina i kriget med Ryssland, moralen inom militären och förtroendet som stöttande länder innehar nu när Fedorov blir avsatt?

Det här har inte varit ett populärt drag av Zelensky. Ukrainarna går ut på gatorna och protesterar beslutet. Kan Zelensky avsättas över detta?
Försvarsministern och överbefälhavaren (general Syrskyj) kunde inte komma överens, och presidenten var tvungen att välja sida.

Han valde såklart ÖBs sida. I krigstid så är det viktigare att lyssna på ÖB än att lyssna på försvarsministern.

Moralen inom militären hade såklart varit lägre, om presidenten inte valde militärens sida.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
Galejans avatar
Grus i maskineriet för ukrainarna? Jag trodde allt gick som på räls i Kiev?
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Försvarsministern och överbefälhavaren (general Syrskyj) kunde inte komma överens, och presidenten var tvungen att välja sida.

Han valde såklart ÖBs sida. I krigstid så är det viktigare att lyssna på ÖB än att lyssna på försvarsministern.

Moralen inom militären hade såklart varit lägre, om presidenten inte valde militärens sida.
Läste någonstans om att det gamla gardet är rätt så sovjetisk i deras struktur och Federov har hotat den strukturen med att modernisera.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Citat:
”Bisarrt” och ”det största misstaget Zelenskyj har gjort”. Så beskrivs den ukrainska presidentens beslut att sparka försvarsministern Mychajlo Fedorov – hjärnan bakom Ukrainas drönarkrig. På torsdagen flockas demonstranterna på Kievs gator.
https://www.svd.se/a/9p81eq/tusentals-protesterar-i-kiev-efter-petningen-av-mychajlo-fedorov

Hoppsan hejsan, verkade inte vara poppis i Kiev.
Citera
Igår, 23:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.svd.se/a/9p81eq/tusentals-protesterar-i-kiev-efter-petningen-av-mychajlo-fedorov

Hoppsan hejsan, verkade inte vara poppis i Kiev.
Att "tusentals protesterar" vägs ju upp rätt bra, av att miljontals inte protesterar.

Tusentals svenskar demonstrerade emot minskad asylinvandring 2015, när Stefan Löfven hojtade sitt "mitt europa bygger inga murar!"

Miljoner svenskar tyckte att aktivisterna var efterblivna fårskallar.

Att "tusentals demonstrerar" betyder ingenting, och är inte representativt för vad hela folket tycker och tänker.
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att "tusentals protesterar" vägs ju upp rätt bra, av att miljontals inte protesterar.

Tusentals svenskar demonstrerade emot minskad asylinvandring 2015, när Stefan Löfven hojtade sitt "mitt europa bygger inga murar!"

Miljoner svenskar tyckte att aktivisterna var efterblivna fårskallar.

Att "tusentals demonstrerar" betyder ingenting, och är inte representativt för vad hela folket tycker och tänker.

SVT kallar det tydligen "massiv kritik":
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Massiv kritik mot Zelenskyj efter petningen av Fedorov

Många i Ukraina är bestörta över president Volodymyr Zelenskyj beslut att peta Mychajlo Fedorov från försvarsministerposten. Demonstrationer har hållits i hela landet med krav på att han återinsätts.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massiv-kritik-mot-zelenskyj-efter-petningen-av-fedorov
Citera
Igår, 23:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
SVT kallar det tydligen "massiv kritik":

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massiv-kritik-mot-zelenskyj-efter-petningen-av-fedorov
SVT sa väl något liknande om aktivisterna som demonstrerade emot minskad asylinvandring 2015.
Trots att majoriteten av landets befolkning var av en helt annan åsikt.

Allt är ju relativt.
Min poäng är att man nästan kan bortse från "massiv kritik" så länge det finns ett markant större "massivt stöd".

Det är omöjligt att göra alla nöjda, t.o.m. när det är fred. För ett land i krig är det ännu svårare.

Det är nog för tidigt att uttala sig, om hur stort missnöjet är.

Jag utesluter inte att missnöjet blir så stort så att presidenten tvingas backa, men det kommer nog inte ske i första taget.
Men jag ser det inte som särskilt troligt. Förmodligen så handlar det om en klar minoritet av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in