2026-07-16, 19:14
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Barnlösa lever ett helt liv på tomgång.

Tomgång?

Här gick inte livet det minsta på tomgång. Nej, det var gasen i botten och ragga på krogen som gällde till jag var typ 45.

Tomgång va? Bah.
Citera
2026-07-16, 19:15
Medlem
AI-2000s avatar
Jag har utvecklat en nolltolerans för drama och tjafs, därför dejtar jag inte ens längre och träffar knappt vänner. Det ger mig liksom ingenting.
Citera
2026-07-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Om jag vore arbetsgivare skulle jag av flera skäl hellre anställa personer utan barn. Sannolikheten är betydligt högre att de kan lägga mer tid och fokus på arbetet, samtidigt som man slipper kalkylera med risker för vabb och annan frånvaro. De är oftast mindre utslitna och slipper den vardagsstress som hämtningar och lämningar innebär. Ja enligt lagen får man inte diskriminera så men är säker på att många arbetsgivare tänker så.
Men nu pratar du om småbarnsföräldrar.
Det är de ett tag och det är inte värst positivt på kort sikt för företaget. Men efter den perioden är det dem du helst vill ha.
Inte nån som går på tomgång hela livet.
Citera
2026-07-16, 19:16
Medlem
Skulle väl dels säga att det är viss skillnad på att vara "barnlös" som i ofrivilligt barnlös, och att vara "barnfri" som i att medvetet ha valt bort barn. Det första kan definitivt vara förknippat med sorg, trauma och ett liv på tomgång, medan det andra antagligen inte är det.

Och dels så är min erfarenhet att om du frågar en person med barn varför den har barn, så är det många som inte riktigt har tänkt igenom det utan det är mer "det ska man ju ha" eller "det bara blev så", men om du frågar en barnfri person varför den valt bort barn så märks det oftast att personen tänkt igenom det många gånger, vägt olika alternativ, funderat ingående kring barnfrågan och landat i att "nej tack, det är inte för mig".
Citera
2026-07-16, 19:16
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.

Kan inte påstå att tycker detta stämmer.
Citera
2026-07-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Jag har utvecklat en nolltolerans för drama och tjafs, därför dejtar jag inte ens längre och träffar knappt vänner. Det ger mig liksom ingenting.
Du ska du nog tänka om. Varken du eller din familj mår bra av detta beslut du tagit
Det är aldrig försent att ändra sig till det bättre.
Citera
2026-07-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Kan inte påstå att tycker detta stämmer.
Det behöver du inte tycka. Det fanns ingen vetenskaplig studie alls bakom detta.
Citera
2026-07-16, 19:21
Avslutad
Citat:
Men nu pratar du om småbarnsföräldrar.
Det är de ett tag och det är inte värst positivt på kort sikt för företaget. Men efter den perioden är det dem du helst vill ha.
Inte nån som går på tomgång hela livet.

På vilket sätt går barnfria på tomgång?
Citera
2026-07-16, 19:21
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar.

Nu får du fan ta och ge dig. Alla personer på varende arbete jag haft som har barn är konstant frånvarande. De kommer till jobbet sist och åker alltid hem först, det är lämning, hämtning, VAB och allt möjligt. Frånvaron är hög så in i helvete.

Vi som inte har barn tvingas göra våra timmar och utför en stor del av deras arbete också.
Citera
2026-07-16, 19:22
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Du ska du nog tänka om. Varken du eller din familj mår bra av detta beslut du tagit
Det är aldrig försent att ändra sig till det bättre.

Konstigt, jag har mått bättre senaste 5 åren än jag någonsin tidigare gjort.
Citera
2026-07-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
På vilket sätt går barnfria på tomgång?
Behöver bara bry sig om sig själva, livet bara lunkar på.
En förälder måste däremot vara van att agera snabbt och byta plan.
Citera
2026-07-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nu får du fan ta och ge dig. Alla personer på varende arbete jag haft som har barn är konstant frånvarande. De kommer till jobbet sist och åker alltid hem först, det är lämning, hämtning, VAB och allt möjligt. Frånvaron är hög så in i helvete.

Vi som inte har barn tvingas göra våra timmar och utför en stor del av deras arbete också.
Nu kom det en till som pratar småbarnsföräldrar.
Bemödar mig inte svara på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in