2026-07-15, 18:56
Avstängd
Du är inte vårdslös och behöver därför inte ersätta grannens skador, men som ägare bär du ansvaret för lägenhetens ytskikt. Skadorna på hallgolv och tröskel täcks av ditt bostadsrättstillägg i hemförsäkringen, minus självrisk och åldersavdrag. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag snarast.
Citera
2026-07-15, 20:58
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-07-15, 21:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Du är inte vårdslös och behöver därför inte ersätta grannens skador, men som ägare bär du ansvaret för lägenhetens ytskikt. Skadorna på hallgolv och tröskel täcks av ditt bostadsrättstillägg i hemförsäkringen, minus självrisk och åldersavdrag. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag snarast.

Har du läst trådstarten?
Citera
2026-07-15, 21:34
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur vet du det? För att hyresgästen sagt det? Vad dom säger skulle jag inte lita ett skvatt på. Även om det nu vore så att det inte rör sig om att någon har däckat i duschen (vilket det troligtvis handlar om) så skulle man väl för fan märka om man står i 1-2 cm vatten när man är i duschen? Skulle du inte märka om halva fötterna är under vatten när du duschar?

Din hyresgäst har somnat i duschen och täckt golvbrunnen, alternativt haft duschen igång utan att dom själva varit där. Försumlighet i vilket fall som helst och det är väl klart som fan att dom ljuger för att försöka slippa ansvar (och kostnader).

Japp. Konstigt att TS inte vill gå på hyresgästen och är så undfallande mot denne. Att stämma hyresgästen är den juridiskt korrekta vägen ut ur denna situation, något annat scenario existerar ej.

Tänk om TS varit otrogen och haft sex med hyresgästen, och om TS nu ska stämma hyresgästen så kommer otrohetsaffären avslöjas. Därför vill inte TS stämma hyresgästen.

Någon annan orsak kan jag inte se. Kontsigt .
Citera
2026-07-15, 21:45
Medlem
sneakydudes avatar
Häng hyresgästen i hälsenorna och kräv att denne betalar. Tro fan han är schysst när han vet vad han ställt till med, och är skitnojig att bli betalningsskyldig, plus att anledningen till det som skett är minst sagt genant… Skulle kunna sätta en ganska rejäl slant på att han slocknat i duschen på fyllan med röven på golvbrunnen. Har två nära vänner som lyckats med detta, varav en av dem två ggr dessutom.. det blev dyrt. Är övertygad om att jag inte är den enda i tråden som varit med om eller hört talas om detta fenomen, är nog vanligare än folk tror.

Att duschen för det första ens skulle stå på fullt spett och för det andra utan att han märkte något, varken av duschen eller när vattnet började rinna ut i hallen skulle jag hävda är ren lögn. Den lär ju knappast dragit igång av sig själv.

Eller så kan du fortsätta vara svennebanan, knyta näven i fickan, böja dig framåt och bli totalt fistad när notan kommer.
Citera
2026-07-15, 22:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Japp. Konstigt att TS inte vill gå på hyresgästen och är så undfallande mot denne. Att stämma hyresgästen är den juridiskt korrekta vägen ut ur denna situation, något annat scenario existerar ej.

Tänk om TS varit otrogen och haft sex med hyresgästen, och om TS nu ska stämma hyresgästen så kommer otrohetsaffären avslöjas. Därför vill inte TS stämma hyresgästen.

Någon annan orsak kan jag inte se. Kontsigt .
Jag misstänker att TS hyresgäst är en vän till honom, eller åtminstone en väns vän och att han inte vill stöta sig med henne.

Inte för att vara sån, men kvinnor har ju inte sällan långt hår och de fäller ju en del vilket är helt normalt. Jag har en fru som har mycket och långt hår och jag rensar golvbrunnen standardmässigt var tredje månad, minst. Någon gång så har jag glömt detta och då märker man oftast först att det rinner dåligt och i svårare fall rinner det ut på golvet. Nu är både jag och frugan uppmärksamma på detta, men även hon säger att detta är något kvinnor generellt inte har koll på. Fast det måste väl ändå de som bor ensamma ha tänker jag.

När jag träffade min fru för knappt 20 år sen så testade vi att bo ihop, men vi hyrde inte ut den tomma lägenheten just för risk att få något av alla upptänkliga problem man kan få vid andrahandsuthyrning.
Citera
2026-07-15, 22:43
Medlem
EcoR1s avatar
Har du någon info om vad stoppet i avloppet berodde på?

Stopp i avloppet blir det ju inte utan anledning. Antingen har hyresgästen blockerat golvbrunnen i duschen så att vatten inte kunnat rinna ner (som andra redan sagt borde man märka om man står med fötterna i vatten innan det rinner ut på golvet..), eller så har personen skitit i att rensa avloppet så att det blivit blockerat och vatten har åkt ut på golvet istället för ner i rören.

Jag har varit i exakt samma situation som du beskriver. Har ett väldigt litet badrum och har fått vatten som runnit ut över hela badrumsgolvet, men inte över tröskeln och ut i hallen. Detta uppstod pga. mitt eget jävla hår som täppt igen avloppet och för att jag nonchalerat att rensa det Vid tillfället märktes det tydligt att vatten rann trögt ner i avloppet/att jag stod med fötterna i vatten och jag kunde därför stänga av duschen innan det blev värre.

Lägg mer ansvar på din hyresgäst…….
Citera
2026-07-15, 22:55
Medlem
I 12 kap. 24 § Jordabalken står det bl.a.: "Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning."

Om du anser att ovanstående är aktuellt kan du alltså kräva hyresgästen på skadestånd. Om hyresgästen inte betalar kan du skicka in stämningsansökan till tingsrätt. Vad står det förresten i hyresavtalet mellan dig och hyresgästen angående skadeansvar m.m.?

Kom ihåg att om du anser att ditt försäkringsbolag gjort fel kan du också ganska billigt skicka in en ansökan till ARN så får de titta på det. Men kom ihåg att bifoga så mycket "bevis" då som möjligt, inklusive redogörelser vad som sagts muntligt, eftersom de enbart arbetar skriftligen. Risken är dock stor att de går på försäkringsbolagets linje.

Jag skulle tippa på att det är högre sannolikhet att få tillbaka dina pengar genom att rikta kravet direkt mot hyresgästen. Som andra sagt så kanske Qasa har någon extra ansvarsförsäkring man kan använda.
Citera
2026-07-16, 07:36
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
2 gånger har jag sett stora översvämningsskador från duschar. Bägge gångerna hade de boende somnat på fyllan i duschen och täckt över avloppet med sina rumpor. Givetvis borde hyresgästen ersätta allt.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej jag mena att en förening inte kan kicka ut dig utan att du får vad markanden värdera din bostad till, det äär helt omöjligt, annars äger du inte heller ditt hus, det är banken om man ska följa ditt resonemang. samt din försäkring berätta vad du äger, den täcker som jag berätta ditt kök oavsett vad den kosta, 1 miljon eller 20-tusen, ersätter försäkringen vad den kostar, ev med åldersavdrag.

Likande är det med badrum, det äsom som vi ser på tråden, det är brf ägaren som får batala inte föreningen för badrummer, vem äger då badrummet?

Det är skillnad på BRF och fastighet. Du äger inte din lägenhet i en BRF. Du har en andel i en förening som ger dig en nyttjanderätt till det lägenhetsnummer avtalet avser. Sedan att du personligen ansvarar för vissa delar i denna lägenhet är en annan femma.
Citera
2026-07-16, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Borde inte detta passa bättre under "Juridik" och hur kan en andrahandsgäst inte märka att det rinner ut över badrumströskeln?

Gissar på full/drogad o somnat i duschen eller av nån anledning glömt duschen på och gått ut. Vet folk som varit med om detta hur otroligt det än låter.
Citera
2026-07-16, 08:04
Medlem
Jag hade en bekant som råkat ut för i princip samma sak. Tyvärr i hennes fall fick hon förlika sig med att stå för kostnaderna för renovering av badrummet själv. Förjävligt och försäkringsbolagen kan ta och självdö.
Citera
2026-07-16, 10:45
Medlem
Ett stopp i golvbrunnen/avlopp uppstår inte plötsligt om inte din hg tryckt ner ett par skidhandskar eller liknande i avloppet.
Är det en kvinnan så är det troligen hennes hår och då har det byggts upp gradvis, hon måste ha märkt att vattnet rinner undan långsamt långt innan det blir ett totalt stopp.
Att hon säger att hon inte märkt något, innan eller när det blivit totalt stopp, är en lögn, om hon inte är gravt utvecklingsstörd eller lobotomerad.
Självklart är det hyresgästens fel, alltihopa.
TS bör sluta vara så godtrogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in