2026-07-16, 14:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl snarare så att det tar för lång tid för en människa att ta fram den matematiska formeln för det, men om en dator kan räkna ut något, så kan det naturligtvis oxå förklaras efteråt.
I teorin går det kanske att förutsäga vad en AI ska göra men i praktiken kan vi inte göra det.
Citera
2026-07-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
I teorin går det kanske att förutsäga vad en AI ska göra men i praktiken kan vi inte göra det.

Det är självklart att vi kan det.

AI’n kan visa varenda steg på vägen, men man kan oxå räkna ut den själv, fast det går åt mkt tid och många människor.

Om AI inte kan visa samtliga steg i efterhand, då har den inte heller gjort en uträkning, utan gissat.
Och då är det inte så imponerande längre, för gissa kan ju vem som helst göra.
Citera
2026-07-16, 16:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är självklart att vi kan det.
Visa det då.
Citat:
AI’n kan visa varenda steg på vägen, men man kan oxå räkna ut den själv, fast det går åt mkt tid och många människor.
Om AI inte kan visa samtliga steg i efterhand, då har den inte heller gjort en uträkning, utan gissat.
Och då är det inte så imponerande längre, för gissa kan ju vem som helst göra.
Det går att se vilka siffror i matrisen som har behandlats men det innebär inte att man förstår vad siffrorna betyder. Det går i minimala exempel, typ vad heter huvudstaden i Frankrike. Då kan man lista ut vilka siffror som troligen står för Frankrike och Paris, men i ett mer komplicerat exempel som i ett IQ-test har man inte den insynen i hur den faktiskt kan svara på frågorna.
Citera
2026-07-16, 16:05
Medlem
Citat:
Visa det då.

Det går att se vilka siffror i matrisen som har behandlats men det innebär inte att man förstår vad siffrorna betyder. Det går i minimala exempel, typ vad heter huvudstaden i Frankrike. Då kan man lista ut vilka siffror som troligen står för Frankrike och Paris, men i ett mer komplicerat exempel som i ett IQ-test har man inte den insynen i hur den faktiskt kan svara på frågorna.

Vilken uträkning vill du se?

Ska vi börja på 1+1 och jobba oss uppåt, eller?
Citera
2026-07-16, 16:06
Medlem
Citat:
Visa det då.

AI’n har ju den insynen, för annars hade den inte kunnat svara på frågorna.
Citera
2026-07-16, 16:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vilken uträkning vill du se?

Ska vi börja på 1+1 och jobba oss uppåt, eller?
Du läste inte mitt inlägg ordenligt? Simpla exempel kan vi begripa men inte mer komplicerade exempel. Utmaningen i trådstarten förblir obesvarad. Du kan börja där.
Citera
2026-07-16, 17:15
Medlem
Citat:
Du läste inte mitt inlägg ordenligt? Simpla exempel kan vi begripa men inte mer komplicerade exempel. Utmaningen i trådstarten förblir obesvarad. Du kan börja där.

Men….

För en dator så är det ingen skillnad på ett simpelt 1+1 exempel eller en avancerat uträkning som tar en dator en vecka att processa/beräkna fram.
Det sistnämnda tar bara lite längre tid.

Fattar du inte det?
Citera
2026-07-16, 18:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men….

För en dator så är det ingen skillnad på ett simpelt 1+1 exempel eller en avancerat uträkning som tar en dator en vecka att processa/beräkna fram.
Det sistnämnda tar bara lite längre tid.

Fattar du inte det?
Ja, datorerna kan exekvera operationer i de artificiella neurala nätverken. De bryr sig inte vad som finns där. Men det var inte frågan.
Citera
2026-07-16, 18:44
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag hade uppskattat mindre naivitet, mindre otrevligheter, mer intellektuell hederlighet och slutligen konsensus. Men det verkar osannolikt när majoriteten av stolpskotten här fokuserar på att protestera mot att det kan finnas några risker med AI.

Intellektuell hederlighet

När du får motargument avfärdar du det som åsikter, eller att ”svaren kom i framtiden ” utan att förstå att hela din beviskedja bygger på åsikter och prognoser, min kromosomrika lillebror.

Konsensus inom vad?

Ingen protesterar om risker med AI. Risker finns utöver p-doom (eller i ditt fall, p-dum). Det är ditt etos, patos, logos som provocerar. När du får svar ropar du ad hominem som skadeskjuten dovhjort.

Nä du, bättre kan du. Du har liksom fem regelbundna besökare i tråden som svärmar pga utsvultna av näringsrika argument. Inte är det för att vi känner oss mästrade.
Citera
2026-07-16, 18:59
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Fortfarande noll svar på min utmaning i TS.

50-0 till Cyborg2030.

Och det här stämmer inte. Du har fått så djävulskt mycket svar på tal, särskilt moget och intellektuellt mothugg från mig. Men så fort det blir obekvämt avfärdar du det med någon rövkommentar. Min favorit var nog den om att filosofi bara är åsikter. Otroligt lågintellektuellt.
Citera
2026-07-16, 19:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Och det här stämmer inte. Du har fått så djävulskt mycket svar på tal, särskilt moget och intellektuellt mothugg från mig. Men så fort det blir obekvämt avfärdar du det med någon rövkommentar. Min favorit var nog den om att filosofi bara är åsikter. Otroligt lågintellektuellt.

55-0 till Cyborg2030.
Citera
2026-07-16, 19:08
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

55-0 till Cyborg2030.

Nej, det är 6-0 till mig vid det här laget.

Om tråden är en utmaning borde den la gå i papperskorgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in