2026-07-16, 17:07
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Har du några belägg för dessa påståenden eller är det en känsla. Tror att 94-laget skulle dominera fysiskt och matchen sluta 0-0. Dagens folk förstår inte hur bra Schwarz och Thern var på mitten.

I matcher förr i tiden tjongade målvakten ofta upp bollen mot mittlinjen och så körde lagen från det. Idag ska det bollas runt och bollas runt och vändas tillbaka och försöka igen.

Spelförståelse och tempo saknades inte förr i tiden men allt var kanske inte övertaktiskt och överanalyserat?

Ishockeyn går tveklöst snabbare idag men har i och med det blivit otroligt tråkig.

Jag går på den känsla jag får efter att ha sett om Sveriges matcher från VM 94 för några år sen när svtplay visade dem. Det är en en annan typ av fotboll som är svår att jämföra med dagens. Matcherna lär finnas på Youtube för den som vill se och begrunda hur fotboll spelades på 90-talet.
Citera
2026-07-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Totala idioter som tror att TS menar 94-laget i dagens ålder, och dessutom börjar spekulera i om 94-laget kan utmana. Skulle bli minst ett mål varannan minut.

Men även mot 94-laget anno 94 skulle dagens lag vunnit. Spelet har utvecklats, anfallsspelet har utvecklats, men framför allt försvarsspelet skulle jag säga. Finns två anledningar till att det inte gjorts något mål som liknar Maradonas från 1986, när han dribblade av halva det engelska laget. Nr 1 att Maradona var fantastisk, men nr 2, och viktigare, försvarsspelet är bättre nu, finns inte att ett sådant mål görs i VM idag, Maradona i sin prime hade knappast kunnat göra det ens i superettan.

Resultat: 5-0 till 2026 års svenska landslag mot 1994 års svenska landslag.
Totalt idiotiskt att jämföra som att de skulle spelat på samma vis.
Du tänkte lite men visade att du var den dummaste av alla.
Citera
2026-07-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Totalt idiotiskt att jämföra som att de skulle spelat på samma vis.
Du tänkte lite men visade att du var den dummaste av alla.

Måhända, men vidhåller starkt att 94-lagets försvar, eller för den delen anfall, inte hade räckt till. Oavsett hur de spelat, vilken taktik de använt etc.
Citera
2026-07-16, 17:40
Avstängd
Spelet har inte utvecklats så mycket dom senaste 30 åren. Messi gör ju fler mål nu än för 20 år sedan. Maradona hade varit ännu mer dominant i dagens fotboll.
Citera
2026-07-16, 17:46
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Totala idioter som tror att TS menar 94-laget i dagens ålder, och dessutom börjar spekulera i om 94-laget kan utmana. Skulle bli minst ett mål varannan minut.

Men även mot 94-laget anno 94 skulle dagens lag vunnit. Spelet har utvecklats, anfallsspelet har utvecklats, men framför allt försvarsspelet skulle jag säga. Finns två anledningar till att det inte gjorts något mål som liknar Maradonas från 1986, när han dribblade av halva det engelska laget. Nr 1 att Maradona var fantastisk, men nr 2, och viktigare, försvarsspelet är bättre nu, finns inte att ett sådant mål görs i VM idag, Maradona i sin prime hade knappast kunnat göra det ens i superettan.

Resultat: 5-0 till 2026 års svenska landslag mot 1994 års svenska landslag.
Ca 50-0 till Karlström och de andra alltså, inklusive tillägg? Låter rimligt.

Känner att Schwarz och Thern vunnit mittfältskampen rätt tydligt. Och defensivt inriktade Björklund/Bjärred neutraliserat en formlös Isak och stångande Gök.

Exakt vad är det som har utvecklats defensivt? Möjligen att försvarare är bättre offensivt idag men verkligen inte defensivt.
Citera
2026-07-16, 17:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Vet inte om jag håller med tråden, med tanke på hur Zlatans Ronaldos m.fl kroppar ser ut, som elit-bodybuilders, och så tänker jag på pösmagarna från 1994, så tror jag det blivit 6-0 till dagens soplag.

Men utöver workout so tror jag väl 1994 hade alla rätt och dagens lag utöver gyökeres alla fel.

Motsvarande fråga om tennis är jag rätt säker på att Björn Borg förlorat med 6-0 6-0 6-0 mot vilken som helst av dagens världsspelare.
Citera
2026-07-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ca 50-0 till Karlström och de andra alltså, inklusive tillägg? Låter rimligt.

Känner att Schwarz och Thern vunnit mittfältskampen rätt tydligt. Och defensivt inriktade Björklund/Bjärred neutraliserat en formlös Isak och stångande Gök.

Exakt vad är det som har utvecklats defensivt? Möjligen att försvarare är bättre offensivt idag men verkligen inte defensivt.

50-0 mot 94-laget i dagens form, dvs. som 60-åringar. Trot jag fullständigt på, skulle bli frilägen precis hela tiden.

Mot 94orna i deras prime hade det stannat vid 5-0. Tempo, taktik, allt har utvecklats. Vid den tiden vat det inte självklart att alla i allsvenskan var proffs etc. Och återigen, Maradonas mål, sådant sker inte idag. Även Kennet Anderssons 2-2 mål mot Rumänien, säger inte att det inte kan ske på VM-nivå idag, men skulle vara en monumental missbedömning av målvakten. Kanske var en mindre bra målvaktsinsats redan då, men inte lika tydligt som det varit nu.
Citera
2026-07-16, 18:50
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
50-0 mot 94-laget i dagens form, dvs. som 60-åringar. Trot jag fullständigt på, skulle bli frilägen precis hela tiden.

Mot 94orna i deras prime hade det stannat vid 5-0. Tempo, taktik, allt har utvecklats. Vid den tiden vat det inte självklart att alla i allsvenskan var proffs etc. Och återigen, Maradonas mål, sådant sker inte idag. Även Kennet Anderssons 2-2 mål mot Rumänien, säger inte att det inte kan ske på VM-nivå idag, men skulle vara en monumental missbedömning av målvakten. Kanske var en mindre bra målvaktsinsats redan då, men inte lika tydligt som det varit nu.

Allsvenskan höll mycket högre klass (IFK Göteborg nådde kvarten i Champions League 94/95) på den tiden. Om jag inte minns fel var det svårt att bli utlandsproffs innan Bosman-domen, nu blir nästan vem som helst proffs redan i väldigt unga år.

Messi har väl gjort ett par mål de senaste åren som liknat Maradonas? Dessutom ska vi inte glömma att både Italien och Tyskland ofta hade riktigt bra försvar, tveksamt om Maradona hade lyckats med samma bedrift mot dem.

Klar seger med 2-0 för 94-laget mot dagens landslag.
Senast redigerad av WimHof 2026-07-16 kl. 18:54.
Citera
2026-07-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Allsvenskan höll mycket högre klass (IFK Göteborg nådde kvarten i Champions League 94/95) på den tiden. Om jag inte minns fel var det svårt att bli utlandsproffs innan Bosman-domen, nu blir nästan vem som helst proffs redan i väldigt unga år.

Messi har väl gjort ett par mål de senaste åren som liknat Maradonas? Dessutom ska vi inte glömma att både Italien och Tyskland ofta hade riktigt bra försvar, tveksamt om Maradona hade lyckats med samma bedrift mot dem.

Klar seger med 2-0 för 94-laget mot dagens landslag.

Men herregud, jämfört med andra ligor var den bättre ja, men kvalitén generellt är högre nu. Alla i landslaget var givetvis proffs 1994, men alla i allsvenskan tror jag inte var det, i så fall hade det precis blivit så. Och vissa i 94-laget spelade i allsvenskan. Vilket innebar att de kunde möta motståndare, kanske t.om ha medspelare, som hastat iväg från jobbet på posten till dagens allsvenska match. Medan samtliga i dagens landslag i princip bara spelat med och mot fullblodsproffs från att de var max 18-19 år, i fall som Isak betydligt tidigare än så. Givetvis påverkar det kvalitén.
Citera
2026-07-16, 19:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Dagens landslag hade vunnit ganska komfortabelt. De är bättre skolade, har tränat hårdare och har mött motstånd som gjort likadant.
Citera
2026-07-16, 19:39
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Men herregud, jämfört med andra ligor var den bättre ja, men kvalitén generellt är högre nu. Alla i landslaget var givetvis proffs 1994, men alla i allsvenskan tror jag inte var det, i så fall hade det precis blivit så. Och vissa i 94-laget spelade i allsvenskan. Vilket innebar att de kunde möta motståndare, kanske t.om ha medspelare, som hastat iväg från jobbet på posten till dagens allsvenska match. Medan samtliga i dagens landslag i princip bara spelat med och mot fullblodsproffs från att de var max 18-19 år, i fall som Isak betydligt tidigare än så. Givetvis påverkar det kvalitén.

Rolig debatt även om vi aldrig kommer få något svar.

Du har rätt i att alla i allsvenskan inte var "fullblodsproffs" men nivån var bättre på grund av Bosman.

Skillnaden mellan dagens landslag och 94 är att 94-laget var ett "lag" där alla kämpade för varann och de var väldigt organiserade. Därför skulle de vinna relativt komfortabelt mot dagens svenska landslag med sitt undermåliga försvarsspel. Sveriges resultat i VM mot Nederländerna (1-5) och Frankrike (0-3) talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av WimHof 2026-07-16 kl. 19:49.
Citera
2026-07-16, 19:53
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Rolig debatt även om vi aldrig kommer få något svar.
Tycker tvärtom ..finns mkt o debattera men inte detta skit... tillbaka o spela era fantasy game på pc istället. finns mkt intressant som är verkligt vi borde debattera dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in