2026-07-16, 15:42
Medlem
oligarkss avatar
https://wolt.com/

Flera matbud i Oslo smygfilmar kunder
och sprider klippen på sociala medier.

Olagligt, menar företaget Wolt.

Matbuden har spelat in filmerna med
AI-glasögon eller små kameror i smyg.
I flera fall kan man se namnet på
personen som beställt maten.

– Om jag har gjort något fel, så beklagar jag
det, säger ett matbud som jobbar på Wolt

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/matbud-i-oslo-smygfilmar-kunder-och-sprider-klippen-pa-sociala-medier/

Hur skulle ni reagera om matbudet smygfilmade er?
Några svenska matbud ännu?
Citera
2026-07-16, 15:45
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Vad är meningen med det? Filma när man lämnar över mat? Tar ju fem sekunder allt, knack knack, här är maten, tack , stänger dörren.
Citera
2026-07-16, 15:49
Medlem
oligarkss avatar
Flera tusen personer har sett klippen som sprids i sociala medier. Där syns hur matbuden hämtar beställningar på olika restauranger och hur Oslobor sedan öppnar sina dörrar för att ta emot leveranserna.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/matbud-i-oslo-smygfilmar-kunder-och-sprider-klippen-pa-sociala-medier/

”Kommer fortsätta”
Wolt har nu kontaktat matbudet och förklarat vad som är okej och vad som inte är okej att publicera.
– Jag jobbar åtta timmar om dagen, så jag måste pröva att tjäna lite extra. Men jag gör det också för att sprida glädje och motarbeta fördomar mot matbud i Oslo, säger matbudet.

Ja dessa matbud förbättrar inte deras rykte precis, snarare tvärtom.

Hade nog dragit in matbudet o styrt upp och raderat klipp.
Senast redigerad av oligarks 2026-07-16 kl. 15:52.
Citera
2026-07-16, 16:03
Medlem
Inte roligt, vill inte bli filmad i min morgonrock när jag öppnar dörren.
Citera
2026-07-16, 17:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89

Nej exakt. Kanske lite på fyllan också. Det är ju hela meningen att folk ska se klippen och bli roade. Det är ju de tjänar pengar på visningar och reklam.
Citera
2026-07-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Flera tusen personer har sett klippen som sprids i sociala medier. Där syns hur matbuden hämtar beställningar på olika restauranger och hur Oslobor sedan öppnar sina dörrar för att ta emot leveranserna.

”Kommer fortsätta”
Wolt har nu kontaktat matbudet och förklarat vad som är okej och vad som inte är okej att publicera.
– Jag jobbar åtta timmar om dagen, så jag måste pröva att tjäna lite extra. Men jag gör det också för att sprida glädje och motarbeta fördomar mot matbud i Oslo, säger matbudet.

Ja dessa matbud förbättrar inte deras rykte precis, snarare tvärtom.

Hade nog dragit in matbudet o styrt upp och raderat klipp.
Han kan väl inte få en spänn om han lägger ut filmerna på Youtube lär inte vara tillräckligt stor spridning på filmerna för att han ska tjäna något
Citera
2026-07-16, 18:17
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Är det inte så bara att de streamar på typ tiktok eller twitch kanske under deras arbetspass? Populärt i Amerika.
Citera
2026-07-16, 18:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man inte är representativ när man öppnar dörren får man iofs skylla sig själv, men jag hade varit nervös om jag var cheför för Wolt - för sådana knasiga egna initiativ kan skrämma bort kunder, och borde vara lätt åtgärdat, genom utrensning och rättning i leden. Vad härnäst, urologen lägger ut roliga klipp, som sidoinkomst?
Citera
2026-07-16, 21:24
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Han kan väl inte få en spänn om han lägger ut filmerna på Youtube lär inte vara tillräckligt stor spridning på filmerna för att han ska tjäna något

Svårt att se syftet att sprida glädje som de skriver i artikeln att smygfilma när folk öppnar dörren, mest irriterande, de där Wolt-buden får nog tänka om lite med sitt smygfilmande.
Citera
2026-07-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Ha inte på dig morgonrock när du öppnar dörren för främlingar då.
Citera
2026-07-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ha inte på dig morgonrock när du öppnar dörren för främlingar då.
Logik är inte din starka sida va? Först och främst det är inte tillåtet att filma in i andras bostäder, för det andra så förväntar sig inte de flesta att det ska stå en efterbliven idiot utanför och filma när man beställt mat
Citera
2026-07-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Logik är inte din starka sida va? Först och främst det är inte tillåtet att filma in i andras bostäder, för det andra så förväntar sig inte de flesta att det ska stå en efterbliven idiot utanför och filma när man beställt mat
Min rekommendation kvarstår. Att något är otillåtet har aldrig utgjort någon garanti för att det inte händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in