2026-07-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Du kan ju joina Overmind och de andra med att betala för medborgarlön."
det finns pengar idag för medborgarlön, handlar om prioriteringar.
Nu kanske, men det kommer det ju inte att göra om inga jobbar
Citera
2026-07-15, 19:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag funderar själv på att sluta jobba och leva på mina ekonomiska tillgångar fram till att pensionen kickar in vid 65 (om drygt 12 år). Jag har tre miljoner, varav en miljon på börsen (främst indexfonder) och resten på "högränte"-konton (nåja, 3%, men ändå. Och ja, jag vet, jag borde väl trycka in det mesta på börsen för att få så stor avkastning som möjligt, men är trygghetsnarkoman.) Så de genererar en helt okej slant varje år, dock inte så mycket att det helt finansierar mina månatliga utgifter (ca 17 000 kr), men denna avkastning gör att pengarna sinar långsammare om jag skulle välja att säga upp mig.

Jag har räknat lite på det, och om inget katastrofalt inträffar, och jag börjar plocka ut från mina sparkonton först, så bör jag ha ca 1,5 miljoner kr kvar på börsen och 0 kr kvar på mina sparkonton när jag fyller 65 om jag säger upp mig idag.

Jag har räknat på en genomsnittlig årlig avkastning på börsen på 6% (vilket historiskt sett är lågt räknat) och en schablonskatt på mitt ISK på 1%. Avkastningen på mina sparkonton har jag satt till 3% och en skatt på 30% på denna kapitalinkomst.

Jag har visserligen inte tagit med inflationen i mina beräkningar. Dock ingår en månatlig amortering på min bostadsrätt på 3000 kr (+ ränta på ca 3% - ränteavdrag) i mina utgifter, så utgifterna för mitt bostadslån minskar stadigt, och det har jag inte heller tagit med i beräkningarna. Som sagt, detta är en snabb överslagsräkning. Jag har för närvarande 600 000 kr i bostadslån, och om 12 år så kommer detta lån att ligga på 168 000 kr (på en bostadsrätt som är värd mellan 2,5-3 miljoner kr). Så skulle "the shit hit the fan" så kan jag ju alltid sälja bostadsrätten, men det gör jag helst inte då jag stortrivs där jag bor.

Så vad väntar jag på? Trygghetsnarkoman som jag är så har jag hamnat i "Just One More Year"-syndromet. Jag hoppas att jag tar mod till mig snart och hoppar av hamsterhjulet för gott.

Är det någon annan här som slutat jobba med tre miljoner kr (eller mindre) "på kontot"? Hur har det gått rent ekonomiskt? Hur gammal var du när du slutade jobba? Jag är bara intresserad att höra från er som lever helt på era egna besparingar, inte ni som lever på bidrag.
Några av trollen på Flashback kommer att påstå att 3 mkr är kaffepengar och i principen "omöjligt" att leva på. Lyssna inte på dom. 3 mkr en bra summa att ha sparat ihop i likvida tillgångar. Bra jobbat!

Det fanns en intressant användare här på Flashback (#CelenoII) som, om jag inte missminner mig, levde på runt 2-3 mkr på börsen. Han hade nog dock lägre kostnader än 17 000 kr/mån och gick efter 4-procentregeln. 4-procentregeln innebär 10 000 kr/mån i passiva inkomster utan att huvudstolen på 3 mkr minskar i värde. Detta är en ganska konservativ regel så du skulle nog absolut kunna leva 17 000 kr/mån 12 år utan att portföljen minskar för mycket i värde (givet att börsen inte krascher totalt under dessa år).

Personligen är jag fortfarande i uppbyggnadsfasen av min portfölj men planerar att gå i pension när jag är 45-50 år gammal. Mitt råd till dig dock är att inte se allting så svart eller vitt. Du har en porfölj värd 3 mkr, det är fantastiskt! Kanske kan du testa att ta ut 10 000 kr/mån (enligt 4-procentregeln) och jobba deltid för att få ihop dessa resterande 7 000 kr? Kallas för "Barista-FIRE" istället för vanlig FIRE. Se din portfölj som en möjlighet att testa på saker. Du kan gå ned i arbetstid, men du kan även testa att resa mer, starta eget eller göra andra saker. Detta beror ju också på hur flexibel din arbetsgivare är med att acceptera deltid m.m.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-07-15 kl. 19:44.
Citera
2026-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag funderar själv på att sluta jobba och leva på mina ekonomiska tillgångar fram till att pensionen kickar in vid 65 (om drygt 12 år). Jag har tre miljoner, varav en miljon på börsen (främst indexfonder) och resten på "högränte"-konton (nåja, 3%, men ändå. Och ja, jag vet, jag borde väl trycka in det mesta på börsen för att få så stor avkastning som möjligt, men är trygghetsnarkoman.) Så de genererar en helt okej slant varje år, dock inte så mycket att det helt finansierar mina månatliga utgifter (ca 17 000 kr), men denna avkastning gör att pengarna sinar långsammare om jag skulle välja att säga upp mig.

Jag har räknat lite på det, och om inget katastrofalt inträffar, och jag börjar plocka ut från mina sparkonton först, så bör jag ha ca 1,5 miljoner kr kvar på börsen och 0 kr kvar på mina sparkonton när jag fyller 65 om jag säger upp mig idag.

Jag har räknat på en genomsnittlig årlig avkastning på börsen på 6% (vilket historiskt sett är lågt räknat) och en schablonskatt på mitt ISK på 1%. Avkastningen på mina sparkonton har jag satt till 3% och en skatt på 30% på denna kapitalinkomst.

Jag har visserligen inte tagit med inflationen i mina beräkningar. Dock ingår en månatlig amortering på min bostadsrätt på 3000 kr (+ ränta på ca 3% - ränteavdrag) i mina utgifter, så utgifterna för mitt bostadslån minskar stadigt, och det har jag inte heller tagit med i beräkningarna. Som sagt, detta är en snabb överslagsräkning. Jag har för närvarande 600 000 kr i bostadslån, och om 12 år så kommer detta lån att ligga på 168 000 kr (på en bostadsrätt som är värd mellan 2,5-3 miljoner kr). Så skulle "the shit hit the fan" så kan jag ju alltid sälja bostadsrätten, men det gör jag helst inte då jag stortrivs där jag bor.

Så vad väntar jag på? Trygghetsnarkoman som jag är så har jag hamnat i "Just One More Year"-syndromet. Jag hoppas att jag tar mod till mig snart och hoppar av hamsterhjulet för gott.

Är det någon annan här som slutat jobba med tre miljoner kr (eller mindre) "på kontot"? Hur har det gått rent ekonomiskt? Hur gammal var du när du slutade jobba? Jag är bara intresserad att höra från er som lever helt på era egna besparingar, inte ni som lever på bidrag.
Haha när skrev jag detta inlägg tänkte jag? Seriöst, förutom det om lägenheten, hade det kunnat vara jag som skrivit det. Väldigt nära i ålder, sparkapital, utgifter och tankar.

Jag skulle också vilja sluta arbeta men precis som du är jag trygghetsnarkoman och har har också hamnat i det där one more year-syndromet. Jag tänker hela tiden att det kommer att hända något just när jag slutat som ställer till det. Just nu är det skräcken för vad vänsterblocket kommer att göra med ISK efter valet i höst. Blir det "bara" en socialdemokratisk rejäl försämring av ISK eller blir det en VPK-slakt av det? Och vad kommer Trumpen att ställa till under de 2,5 år han har kvar. Han kan ju krascha marknaderna från ena dagen till nästa. Men samtidigt så är det ju alltid diverse kriser som sänker börserna även om det är Covid-krasch, ryssinvasionskrasch eller strandat containerfartyg i Suez-krasch så brukar det ju återhämta sig rätt snabbt. Så varför fegar jag? Det som ändå skrämmer mig mest är att jag en dag ska komma till insikten att jag arbetat längre än jag behövde. Fem eller tio år i ekorrhjulet längre än vad som hade behövts. Tänk att inse det. Det skrämmer!

Frågan är hur kass pension man kommer att få om man slutar 10-12 i förtid? Får testa att göra en simulering på Premiepension.

Annars så går jag också lite i tankar på det som Libertarismus nämner här ovan, alltså Barista-FIRE. Kanske plugga och gå ner på halvtid på jobbet? Då har man ändå säkerheten kvar och kan gå tillbaka till heltid om Trump eller VPK ställer till det för mycket.
Senast redigerad av EspanaSoleada 2026-07-15 kl. 20:05.
Citera
2026-07-15, 22:13
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Om jag ska bli kriminell så är det knappast sjukersättning jag ska lura mig till, då finns det nog andra alternativ som ger 10 ggr mer pengar, men jag är inte en sådan person.

Käre Bror Duktig. Att söka sjukersättning är inte kriminellt!

Är det kriminellt att ljuga för doktorn?

Isåfall är det doktorn som är kriminell eftersom han enkelt kunde bli så lurad, det är på DOKTORNS intyg som försäkringskassans stöder sitt beslut på.
Citera
2026-07-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Käre Bror Duktig. Att söka sjukersättning är inte kriminellt!

Är det kriminellt att ljuga för doktorn?

Isåfall är det doktorn som är kriminell eftersom han enkelt kunde bli så lurad, det är på DOKTORNS intyg som försäkringskassans stöder sitt beslut på.
Det är att lura doktorn, och det ville inte X3tream.

För övrigt är det inte läkaren som bestämmer om din sjukskrivnings ska gå igenom eller inte.
Citera
2026-07-15, 23:04
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Det är att lura doktorn, och det ville inte X3tream.

För övrigt är det inte läkaren som bestämmer om din sjukskrivnings ska gå igenom eller inte.

Precis.
F-kassans handläggare beslutar om sjukersättning.
Till grund för beslutet har man doktorns utredning/intyg etc samt den sökandes egna ansökan. Beslutet kan grundas även på andra professioners utlåtanden.

Så, om någon, till den grad, kan ljuga ihop symtom som doktorn blir i-tutad och att denne sedan finner en, såpass stor och allvarlig diagnos eller funktionsnedsättning så att personen bedöms att på 100% inte ha någon arbetsförmåga alls.
Och att doktorns bedömning även lurar handläggaren på försäkringskassan som inte heller ha vett att kräva en dubbelkontroll utan rakt av godkänner allt humbug.

VEM är den störste skurken i dramat, tycker du?
Citera
2026-07-16, 00:54
Medlem
Citat:
Precis.
F-kassans handläggare beslutar om sjukersättning.
Till grund för beslutet har man doktorns utredning/intyg etc samt den sökandes egna ansökan. Beslutet kan grundas även på andra professioners utlåtanden.

Så, om någon, till den grad, kan ljuga ihop symtom som doktorn blir i-tutad och att denne sedan finner en, såpass stor och allvarlig diagnos eller funktionsnedsättning så att personen bedöms att på 100% inte ha någon arbetsförmåga alls.
Och att doktorns bedömning även lurar handläggaren på försäkringskassan som inte heller ha vett att kräva en dubbelkontroll utan rakt av godkänner allt humbug.

VEM är den störste skurken i dramat, tycker du?
Den som fejkar en sjukdom är den som luras, eller vad menar du?
Citera
2026-07-16, 12:39
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Den som fejkar en sjukdom är den som luras, eller vad menar du?

Den som ljuger för doktorn är värst? Det är INTE kriminellt att ljuga.

DÄREMOT begår både doktorn och FK’s handläggare GROVA tjänstefel, för i min värld, ska fejk av ett såpass allvarlig funktionsbortfall som gör att du bedöms ha 100% oförmåga att arbeta, vara OMÖJLIG att genomföra!
Läkaren har en uppsjö med provet, tester, undersökningar, röntgen, ultraljud osv samt andra kollegor med specialutbildningar att tillgå i sin bedömning - så varför är det ens möjligt att ljuga till sig en sjukersättning?

Nu när lagen om TJÄNSTEMANNA-ANSVAR börjar gälla, så kanske man även kan ställa helt rimliga krav, även på FK’s bedrövligt usla handläggare, för som det är idag, åker bara den ljugande patienten dit - OM man överhuvudtaget genomskådar lögnen.
Citera
2026-07-16, 14:12
Medlem
Citat:
Den som ljuger för doktorn är värst? Det är INTE kriminellt att ljuga.
Jag svarade på vem som luras, inte på om det var kriminellt.
Citera
2026-07-16, 14:43
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Jag svarade på vem som luras, inte på om det var kriminellt.

Så du tycker att den som lurar doktorn blå, ska stå till svart mest?

Då skulle varenda politiker och alla de som ljugit till sig skatteförmåner, vab och sjukpeng ställas till svars för att de ljuger.

Inga krav på läkarens kompetens efter minst 6-7 års studier?
Inga krav på handläggaren som tar ett livsavgörande beslut för den som ansöker?
Citera
2026-07-16, 15:14
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Några av trollen på Flashback kommer att påstå att 3 mkr är kaffepengar och i principen "omöjligt" att leva på. Lyssna inte på dom. 3 mkr en bra summa att ha sparat ihop i likvida tillgångar. Bra jobbat!

Kanske kan du testa att ta ut 10 000 kr/mån (enligt 4-procentregeln) och jobba deltid för att få ihop dessa resterande 7 000 kr?
Tack så mycket för de uppmuntrande orden! Ja, de flesta här på FB kör ju som bekant Ferrari F80 och äter Belugakaviar till frukost, så då kan man förstå att 3 mkr inte räcker långt Men för mig som inte har dessa dyra vanor så bör mina pengar räcka till utan problem.

Ja, jag har funderat lite på att ta något deltidsjobb och jobba 1-2 dagar i veckan, och leva barista-FIRE åtminstone ett par år innan jag släpper arbetslivet helt.

Citat:
Ursprungligen postat av EspanaSoleada
Jag skulle också vilja sluta arbeta men precis som du är jag trygghetsnarkoman och har har också hamnat i det där one more year-syndromet. Jag tänker hela tiden att det kommer att hända något just när jag slutat som ställer till det. Just nu är det skräcken för vad vänsterblocket kommer att göra med ISK efter valet i höst. Blir det "bara" en socialdemokratisk rejäl försämring av ISK eller blir det en VPK-slakt av det? Och vad kommer Trumpen att ställa till under de 2,5 år han har kvar. Han kan ju krascha marknaderna från ena dagen till nästa. Men samtidigt så är det ju alltid diverse kriser som sänker börserna även om det är Covid-krasch, ryssinvasionskrasch eller strandat containerfartyg i Suez-krasch så brukar det ju återhämta sig rätt snabbt. Så varför fegar jag? Det som ändå skrämmer mig mest är att jag en dag ska komma till insikten att jag arbetat längre än jag behövde. Fem eller tio år i ekorrhjulet längre än vad som hade behövts. Tänk att inse det. Det skrämmer!
Jag håller helt med dig om att det är en skrämmande tanke att jobba mycket längre än vad man hade behövt. När det är ett faktum, ja då är det för sent, det är tid du aldrig kan få tillbaka. Pengar går alltid att generera mer av, men inte ens Elon Musk kan köpa sig mer tid.

Jag känner också den där oron att "tänk om" något händer som ställer till det. Jag tänker t ex på kraschen 1929, vilket det tog hela 25 år för börsen att återhämta sig ifrån! Och i höst ser det ut som att VPK, tillsammans med MP och S, kommer att ta makten. Vad kommer de att hitta på? Höja skatten på utdelningar, försämra ISK, osv.

Planen är att jobba heltid som längst till 55 år (dvs två år till). Efter det så kommer jag antingen att leva FIRE fullt ut, eller så blir det Barista-FIRE i några år. Men det kan ske tidigare än så, vi får se, jag tar en dag i taget.
Citera
2026-07-16, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Bra fråga, man är rätt hjärntvättad skulle jag tro att man måste jobba etc etc. Vill inte leva på bidrag, det är ju lika bra att jobba då. Varför inte göra en tråd om att man inte vill leva i ekorrhjulet som idag anses vara standard, men nu med teknologisk utveckling så kommer många hamna utanför detta. Bättre då att se till att klara sig själv, även om man har ett tryggt jobb idag.
Du har blivit lite red pilled och synd att du gjort av med de bästa delarna av ditt liv till att ge 1% arna ännu mer styrmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in