2026-04-29, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Är det någon mer som känner så här? Jag börjar bli riktigt trött på att jobba. Det känns som att livet bara går ut på att jobba, sova och repetera, jag vill något annat. Jag vill hellre leva och faktiskt njuta av livet, även om det innebär att leva enklare.

Min plan är att säga upp mig inom en snar framtid. Jag är under 50 och känner att ska man göra något sånt här, så är det nu. Tanken är att lämna Norge och istället bo i något billigare land i Europa, där levnadskostnaderna är betydligt lägre.

Ekonomiskt är jag ändå ganska trygg. I värsta fall har jag rätt till dagpengar i upp till två år, och jag kommer självklart att följa reglerna kring det, hålla mig i landet när det krävs och anpassa mig efter systemet. Samtidigt är planen att leva så billigt som möjligt.

Jag siktar på att ha sparat ihop kontanter som täcker ungefär ett års levnadskostnader. Utöver det har jag aktier som ger utdelning, vilket i ett billigare land faktiskt kan täcka en stor del av mina utgifter (men absolut inte i Norge).

Jag har också en viss passiv inkomst via Google AdSense, och ett mål framåt är att bli godkänd för att tjäna pengar på YouTube. Jag räknar inte med att bli rik på det, men kan det ge runt 10 000 kr i månaden så är jag mer än nöjd som komplement.

För mig handlar det inte om lyx, utan om frihet.

Är jag helt ute och cyklar, eller finns det fler som tänker i samma banor? Ett jobb tar för mycket tid helt enkelt och ger så lite avkastning i slutändan tycker jag. Man låser upp sig enormt mycket vilket jag inte gillar, man blir som en person med fotboja helt enkelt..

Det är naturligtvis ett systemfel. Vår jord dignar av naturresurser och den tekniska utvecklingen har nått extremt långt. Om vi levde i en världsstat permanent styrd av de högst stående intellekten skulle alla människor kunna ha ett gott liv. De skulle arbeta med sådant de passade för och garanterat inte mer än fyra dagar i veckan.
Citera
2026-04-29, 16:22
Medlem
Blaskas avatar
Varför inte byta jobb till något du tycker är roligt att göra. Finns många specialutbildningar du kan gå. Då får du dessutom vara student ett tag. Att vara arbetslös låter alltid lockande tills man faktiskt varit det under en längre tid. Vi människor behöver ha sysslor, en funktion.
Citera
2026-04-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det kan du nog fetglömma inom överskådlig framtid.
Overmind och likasinnad som suktar efter att få betala för medborgarlön kan ju ordna det själva.

Dom bara startar Medborgarlön AB som säljer prenumerationer på att betala för medborgarlön och det bolaget får in varje månad betalar det ut i medborgarlön till alla.

Det underliga är bara varför dom inte redan gjort detta?

Det är väl bara för dom att öppna plånböckerna och sätta igång och betala.
Citera
2026-04-29, 16:46
Medlem
Citat:
Här är problemet med äldre människor, ni tror att ni får så mycket av att jobba
Erfarenhetsmässigt vet vi att man får ersättning för utfört arbete.

Och med den ersättningen kan man försörja sig.

Citat:
finns en anledning att yngre människor vänder ryggen mot detta.
Dom vill svälta ihjäl?

Citat:
Jag betalar skatt på allt jag gör, jobb, inköp, aktier etc, då kallar du det att vara parasit.
Inte det minsta. Det är en halmgubbe.

Det är bara om du parasiterar på andra som du blir parasit.

Citat:
Jag tycker det är fel för jag agerar som vilken klok normal människa, trivs man inte i jobbet då ändrar man
Het riktigt. Man är fri att se sig om efter en annan utkomst. Mycket lättare idag än på 1700-talet.

Citat:
dagpengar är en fin backup som man betalar skatt på.
Låter dock som att man parasiterar på andra.

Citat:
Jag parasiterar inte på de som jobbar oavsett, står för kanske 48% av totala skatteintäkter, det är ju investeringar vi använder oss av "oljefonden" den täcker upp mycket, sen betalar man som skatt på allt, oavsett om man jobbar eller inte.
Låter dock som att man parasiterar på andra.
(Oljefonden betalar dock bara ngåra få % av statsbudgeten. Så den kan du ignorera).

Citat:
Du överskattar den inhemska sjukvården, vi har bra sjukvård men den är långtifrån bäst. Som EU medborgare har jag rätt till sjukvård i hela EU. Jag har fått snabbare och effektivare vård i Bulgarien än vad jag fått i Sverige och Norge. Många ser inte möjligheterna med EU, det gör jag.
Jag uttalar mig inte alls om hur bra eller dålig någon sjukvård är. Nu hittar du på.
Jag uppehöll mig vid om du betalar för sjukvård eller parasiterar.
Nu låter det som du avser att parasitera på andras arbete.

Du vill inte jobba själv men verkar inte se något bekymmer med att parasitera på andras arbete. Kan vi vara överens om att du verkar vara extremt sjävisk och hänsynslös?

Citat:
Det är din synvinkel på livet och arbete som gör att många är deprimerade och känner sig menlösa. Nu när ai tar över enormt många jobb, ska de då inte se möjligheterna i världen, ta ett skitjobb bara för att man inte ska få gå på dagpengar eller använda sig av sjukvård. Även kamprad lyfte svensk pension
Låter som det gått illa när folk blir deprimerade av att arbeta för överlevnad.
Kanske bättre att låta sådana dö bort så den typen av anlag försvinner.

Tråkigt att du ser ned på jobb och kallar de skitjobb.

Citat:
I sverige används väl socialbidrag som medborgarlön, många har gått i åratal med det, så det funkar ju i praktiken som medborgarlön. Sen fattiga länder som Sverige kanske får problem att genomföra en generell medborgarlön, men rika länder kan säkert införa detta.
Du kan ju joina Overmind och de andra med att betala för medborgarlön.
Citera
2026-04-29, 17:42
Medlem
X3treams avatar
Erfarenhetsmässigt vet vi att man får ersättning för utfört arbete.

Och med den ersättningen kan man försörja sig."

Detta är problemet med gamla människor, de tror att de måste arbeta för att försörja sig, finns många sätt att skapa inkomster på idag, du måste lägga ner lite tid och leva på avkastningen av det under många år. Arbete ger ju bara betalt när du är där ett visst antal timmar, sen får du ingenting resten av dagen..

"Dom vill svälta ihjäl?"

Nej de finner andra intäktskällor än att stå och jobba 8-10 timmar per dag.

"Det är bara om du parasiterar på andra som du blir parasit."

Då är alla människor parasiter för alla kostar ju statliga pengar, intressant.

"Låter dock som att man parasiterar på andra."

Det är ju inbetalda skattepengar som går till dagpengar. Man måste ju kvalificera sig av en anledning.

"Låter dock som att man parasiterar på andra.
(Oljefonden betalar dock bara ngåra få % av statsbudgeten. Så den kan du ignorera)."

30% av oljefonden står för statsbudgeten i Norge, sluta hitta på saker du inte har en aning om.

"Jag uttalar mig inte alls om hur bra eller dålig någon sjukvård är. Nu hittar du på.
Jag uppehöll mig vid om du betalar för sjukvård eller parasiterar.
Nu låter det som du avser att parasitera på andras arbete."

"Du vill inte jobba själv men verkar inte se något bekymmer med att parasitera på andras arbete. Kan vi vara överens om att du verkar vara extremt sjävisk och hänsynslös?"

Som jag skrev tidigare, bara du som ser arbete som intäktskällor, jag ser andra möjligheter

"Du kan ju joina Overmind och de andra med att betala för medborgarlön."
det finns pengar idag för medborgarlön, handlar om prioriteringar.
Citera
2026-04-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Kör på! Hade rekommenderat Riga. Där kan du klara dig på 10k i månaden. 3-400 euro för en lägenhet.
Kolla in ss.com

Men absolut, frihet är det viktigaste i livet. Jag tänkte som du förr i tiden, nu jobbar jag 80% och har mer frihet. Jag tror att om man bara sänker sina utgifter och har ett arbete som ger en mening i livet, jobbar deltid och har tid till annat, så kan man leva ett mycket bra liv.

Nu blev jag nyfiken. Tittade på hyrespriserna i Riga, och de låg på 800 euro i månaden, även för små lägenheter. Vad är ss.ll? Tacksam för info.
Citera
2026-04-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Nu blev jag nyfiken. Tittade på hyrespriserna i Riga, och de låg på 800 euro i månaden, även för små lägenheter. Vad är ss.ll? Tacksam för info.
Hej igen, nu har jag varit inne på ss.com, du hade rätt. tack för tipset!
Citera
2026-04-30, 07:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Automatiseringen, digitaliseringen & AI leder till en mer hållbar arbetsmarknad, eftersom medborgarna kan jobba med vad de känner för, när de känner för det.

När man jobbar med vad man känner för känner man sig inte längre som en löneslav.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-04-30 kl. 07:38.
Citera
2026-04-30, 07:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Har du ansökt om A-kassa än?
Citera
2026-04-30, 15:18
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har du ansökt om A-kassa än?

Heter inte A-kassa här, allt sköts av NAV, handlar om dagpengar. Nej jag är i full jobb, har sagt upp mig
Citera
2026-06-12, 23:33
Medlem
X3treams avatar
Nu har jag slutat jobbat, nu slappar man av och njuter av livet, ser på netflix och chillar, perfekt. Ser aktieportföljen går upp så man kan njuta lite extra, inga dagpengar påväg ännu, blir utan i 4 månader innan de börjar ticka in på kontot, ingen stress.. Youtube har nu blivit godkänd så jag kommer tjäna pengar där också, gäller att ha många intäktströmmar så man slipper vara slav.

Förslag från NAV / Arbetsförmedlingen var att jag skulle ägna mig åt Youtube kanalen ett helt år med dagpengar, så slipper man gå kurser och söka jobb, bara syssla med det.. Jag gillar när myndigheterna tar intiativ och kommer med bra förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in