2026-07-16, 10:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mammor med barnvagn comes to mind. Föräldrar överlag. Men det är ju välkänt att dom inte förstår att man inte är lika intresserad av deras skrevtroll som dom är.
Instämmer

Jäkla folk som bara står och tittar när deras avkomma river runt skrikandes i affären, man står i kön och får en barnvagn i ryggen 5 gånger eller så står vagnen mitt i vägen när äldre folk försöker komma runt med rullator, tror att dom får allt dom pekar på inte konstigt att man vill begränsa barnbidraget till endast 2 barn vid tredje barnet borde tvångs sterilisering vara ett krav

Men folk överlag är omogna, 30 år gammal och fortfarande leker med dataspel är ett exempel

Ett annat exempel är droger, folk tror på allvar att droger inte ger biverkningar lite längre fram i livet och kan synas på arvsanlag när man tror att röka cannabis och det botar allt från huvudvärk till fotsvett och vet inte allt dom hittar på är nyttigt och ger inga skador ja alkohol är inte bra det heller så kom inte med den jämförelsen

Så ja, folk blir mer ansvarslösa och omogna utan att märka det själva och värre blir det för varje år som går

Tack för ordet..
Citera
2026-07-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Kanske inte är farten de har på trottoarerna utan det själva faktum att de befinner sig där, och det är inte så kul att bli påkörd oavsett fart.
Vad gäller hundar så blev ett barn biten nyligen ( hagaparken) och befinner man sig på småvägar och naturområden så springer de definitivt omkring, kanske inte på trottoarerna i innerstaden dock. Men håller med om idiotin du beskrev.

Fast hur ofta är det som folk blir påkörda av cyklister? Det går ju självklart inte heller att försvara det som hände i Hagaparken men den typen av händelser är ju heller inget man läser om dagligen, man kan givetvis ha åsikten att en gång är en gång för mycket men merparten av Sveriges nära en miljon hundägare sköter sig ju faktiskt. Ser man till de gånger det gått snett tycker åtminstone jag att det oftast tycks vara personer som absolut inte ens skulle haft hund från början som är inblandade.

Jag tror inte det är bra att generalisera allt för mycket, då får vi massa bara en massa brorduktigtyper som inbillar sig att de ska rädda världen genom att läxa upp var och varannan hundägare i tron att de har rätt.

Vad tycker du om det här klippet? Kvinnan vill säkert bara väl, men att ringa polis och gny om att hennes son blivit hundbiten förr medans sonen redan passerat och står 30 meter längre fram och väntar på sin morsa. Det verkar enbart korkat. Det känns som att hon drar alla hundägare och hundar över en och samma kam.
Citera
2026-07-16, 10:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Efter mobilens intrång så är människor generellt mer avtrubbade, verkligheten är inte lika rolig som lurens innehåll plus att när man som barn inte fått lära sig lekens, initiativets och uppfinningsförmågans belöningar och dess otroliga endorfin påslag så blir beroendets makt stor av denna lilla låda som ger dig allt du behöver.
Jag tror inte det är omognad i sig, missbrukar av alkohol eller andra substanser brukat ofta fastna där dom är i sin utveckling den stund missbruket tar över. Så när dom blir nyktra 23 år senare så ser dom världen som dom gjorde den dagen dom hoppade in i flaskan.

Jag har börjat fundera på om det inte är något liknande med mobilen, sätt mobilen i händerna på en två åring och dom blir beroende på en kvart.
Det är bevisat att skärmen får vissa utvecklingsprocesser i hjärnan att haverera så visst skulle det väl kunna vara att detta missbruk också påverkar utvecklingen och börjar man redan som några år gammal så..

Det är lite som att diskutera med en del på detta forum,många är så fast i sina åsikter att verkligheten inte verkar spela någon roll.
Ett enkelt exempel är det här med kön eller invandringen eller slavhandeln.
Vi föda med kön det är en biologisk sak inget annat, invandringen förstör Europa och de Europeiska nationerna och nationaliteter och de som fångad och sålde negerslavar till den vita mannen var negrer. Ja att vita, asiater mfl också varit slavar tas med en axelryckning för det var inget skolan och/eller mobilen lärt ut i någon större utsträckning.

Fritt tänkande har begränsats av mobilen, finns flera fall av professorer på våra högre lärosäten som vittnat om att färre studenter i varje ny årskull har förmåga att tänka utanför boxen, så inget nytänkande= inga nya uppfinningar tex inom medicin då forskarna fortsätter att försöka förbättra äldre saker,inget fel i det men... lite som de som fortfarande håller på att forska om rökningens hälsokonsekvenser, har vi inte haft det svaret ett tag nu??

Ska man vara ärlig så har det inte hänt mycket nytt i den elektroniska världen de senaste 25 åren det är bara en vidareutveckling av de saker som uppfanns då och nya sätt att använda saker på men nyheter är det inte.
Idag tror de flesta att varje ny iPhone är en ny uppfinning, kameran är mer än hundra år gammal, den har bara blivit bättre mer är det inte.
Så det känns som att vi har färre visionärer och uppfinnare idag vilket man ganska lätt, helt ovetenskapligt, kan se ett samband med i hur människan generellt lever idag då livet och allt man vet finns i handen. Varför anstränga sig och tänka när allt redan är serverat.
Till och med gamla kärringar blir galna när man pratar om mobilberoende, jag är inte beroende jag bara älskar att spela candy crush,,ja just de...

Kan nog generellt sägas att denna bortkoppling från världen omkring oss, det som verkligen sker säkerligen är en effekt som är eftersökt.
Om det är viktiga att scrolla än att sätta sig in vad som föregår i samhället och hur allt håller på att gå åt h-e då blir det lättare för de som vill ha det så.

Deep state, eliten, illuminate, Rotschilds&co eller vem man tror det är har ingen större önskan än att ha oss alla som slavar och om dom kan få oss att gå med ögonen i en låda vi har med oss överallt och dessutom bestämma vad vi får se så skulle jag vilja säga att dom lyckats och att vi är på väg mot???
Citera
2026-07-16, 10:31
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast hur ofta är det som folk blir påkörda av cyklister? Det går ju självklart inte heller att försvara det som hände i Hagaparken men den typen av händelser är ju heller inget man läser om dagligen, man kan givetvis ha åsikten att en gång är en gång för mycket men merparten av Sveriges nära en miljon hundägare sköter sig ju faktiskt. Ser man till de gånger det gått snett tycker åtminstone jag att det oftast tycks vara personer som absolut inte ens skulle haft hund från början som är inblandade.

Jag tror inte det är bra att generalisera allt för mycket, då får vi massa bara en massa brorduktigtyper som inbillar sig att de ska rädda världen genom att läxa upp var och varannan hundägare i tron att de har rätt.

Vad tycker du om det här klippet? Kvinnan vill säkert bara väl, men att ringa polis och gny om att hennes son blivit hundbiten förr medans sonen redan passerat och står 30 meter längre fram och väntar på sin morsa. Det verkar enbart korkat. Det känns som att hon drar alla hundägare och hundar över en och samma kam.

Kanske beror på att media inte skriver om sådant normalt...snarare än att inte fenomenet finns. Och olyckor i naturen, med djurungar som blivit uppskrämda och/eller bitna, når ju heller inte till löpsedlarna såklart. De gånger jag befunnit mig i naturområde en längre tid utan att se en lösspringande hund är faktiskt lättare att räkna än motsatsen.

Men att folk lever i stressen på trottoarerna för att kunna bli påkörda, kanske var det jag ville belysa snarare än det faktiska antalet påkörda.
Man lyckas väl hoppa undan, om man inte är halt, gammal eller ett ouppmärksamt barn.
Men det är ju fortfarande ett problem. Eller hur. Och skulle inte behöva vara så, det är dessutom inte tillåtet.
Citera
2026-07-16, 10:39
Medlem
Citat:
Kanske beror på att media inte skriver om sådant normalt...snarare än att inte fenomenet finns. Och olyckor i naturen, med djurungar som blivit uppskrämda och/eller bitna, når ju heller inte till löpsedlarna såklart. De gånger jag befunnit mig i naturområde en längre tid utan att se en lösspringande hund är faktiskt lättare att räkna än motsatsen.

Men att folk lever i stressen på trottoarerna för att kunna bli påkörda, kanske var det jag ville belysa snarare än det faktiska antalet påkörda.
Man lyckas väl hoppa undan, om man inte är halt, gammal eller ett ouppmärksamt barn.
Men det är ju fortfarande ett problem. Eller hur. Och skulle inte behöva vara så, det är dessutom inte tillåtet.

Visst i de enskilda fallen är det givetvis ett problem, det går inte att komma ifrån, idioter finns överallt. Men att från det gå till att hävda generella problem kan jag inte hålla med om.
Citera
2026-07-16, 10:40
Medlem
CC75s avatar
Precis som övrigt i samhället, svar ja. Vi är mer individuella idag. Vi är mer "offer" idag. JAG JAG JAG - MINA RÄTTIGHETER! Är betydligt mer framträdande idag. Detta påverkar självklart även dessa grupper.

Personligen upplever jag att folk generellt kan bete sig men andelen som inte tar hänsyn ökar.

// CC
Citera
2026-07-16, 10:47
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
På gångfartsområdet på Götgatan kan jag hålla med TS om att cyklister missköter sig. Nu när Repslagargatan fixats för till cykel så har det blivit bättre, men uppenbart att många fortfarande väljer Götgatan och skiter i att anpassa sig till gångfart. Den körtrafik som använder samma gångfartsområd i rusning är dock betydligt värre - alltid är det någon idiot, oftast hantverkare eller taxichaufför, som ska gena genom folkmassan istället för att köra runt.
Citera
2026-07-16, 10:52
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Precis som övrigt i samhället, svar ja. Vi är mer individuella idag. Vi är mer "offer" idag. JAG JAG JAG - MINA RÄTTIGHETER! Är betydligt mer framträdande idag. Detta påverkar självklart även dessa grupper.

Personligen upplever jag att folk generellt kan bete sig men andelen som inte tar hänsyn ökar.

// CC

Men vad tror du om frågan då, blir dessa personer ansvarstagande och respektfulla personer på jobbet när de parkerat cykeln och slängt in hunden på hunddagiset? Byter de mindset på en gång i den transformationen??
Citera
2026-07-16, 10:56
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Visst i de enskilda fallen är det givetvis ett problem, det går inte att komma ifrån, idioter finns överallt. Men att från det gå till att hävda generella problem kan jag inte hålla med om.

Fast det finns ju exempel på dessa överallt och hela tiden. Bor man i stockholm så är det iallfall inga problem att hitta dem.
Vi kan spela bingo med varsin bricka.
En räknar oaktsamma cyklister och en räknar slöa hundägare. Vem får bingo först?
Det är nog den som räknar cyklister tror jag.
Men risken att vi skulle bli sittande i timmar invid en gata eller i ett naturområde utan att få ett enda kryss på brickan är nog så nära noll man kan komma.
Citera
2026-07-16, 11:02
Medlem
Citat:
Men vad tror du om frågan då, blir dessa personer ansvarstagande och respektfulla personer på jobbet när de parkerat cykeln och slängt in hunden på hunddagiset? Byter de mindset på en gång i den transformationen??

Folk kanske borde fokusera på sin skärmtid i första hand.
Citera
2026-07-16, 11:26
Medlem
Cyklister är sjukt irriterande , varför måste dom cykla i bredd ????
Citera
2026-07-16, 11:28
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Cyklister är sjukt irriterande , varför måste dom cykla i bredd ????

PÅ sina banor får de cykla hur de vill, trottoarerna får de däremot gärna ge FN i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in