Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag kan tänka mig avskaffad straffrabatt för grova brott, om det finns stöd i forskningen för att det är vettigt och det görs en korrekt risk- och konsekvensnanalys. Men den här regeringen tröskar bara igenom populistisk fascism som de tror sig tjäna politiska poäng på och det är vansinnigt. Glädjande nog verkar de flesta ha genomskådat det, om man ska tro opinionsmätningarna, men det finns tyvärr många som dig där ute som saknar intellektuell förmåga att göra det och låter sig påverkas av känslostyrda argument.
Att småbarnsmorsor som måste stjäla välling och barnmat för att högerreringen gjort dem arbetslösa, sänkt deras a-kassa och drivit in dem i fattigdom och kriminalitet, ska få ett högre straffvärde än någon som begått ett grovt brott, det anser jag vara fel.
Proportionalitet i straffskalan är grundläggande i en demokratisk rättsstat. Om du inte förstår varför så uppmanar jag dig att läsa på.
Givetvis bör straffrabatten avskaffas.
Att du argumenterar med personliga påhopp visar att du vet att du är fel ute men är så insnöad i dina åsikter att du vägrar inse att de är ologiska.
Varför ska man kunna begå 7 våldsbrott och i princip inte bli straffad för mer än 1-2?
Ovanstående om välling är bara trams, vi har socialhjälp i landet, kan man inte prioritera bättre än att man stjäler välling har man allvarliga tankeproblem.
Exakt, och det saknar helt proportioner att man kan begå brott efter brott utan att bli straffad för de.