2026-07-16, 14:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu belyser du ju problemet med att du bara menar "vissa brott". Gissningsvis är det väl kriminella invandrare främst som du vill komma åt.
Faktiskt inte i det här fallet, inte ens tänkt på det i den här tråden.
Men när du nämner det så, givetvis skall alla kriminella invandrare utvisas efter avtjänat straff., men det har inte med tråden att göra.

Min åsikt är att begår du flera brott döms du för dem. Återupprepas brotten döms du hårdare. Åker man dit för fortkörning i dag tre - fyra gånger under en tidsperiod dras körkortet in eftersom man anses olämplig att inneha körkort. Ser du liknelsen? Nu är ju inte indragningen av körkort en del av straffet, men det blir det VERKLIGA straffet, 4000kx3 är straffet, men det känns mindre. inte ens en månadslön. Riktiga straffet är förlust av körkort.
Citera
2026-07-16, 14:44
Medlem
Har läst hela tråden nu, men ingen har nämnt att det är bara de tre grövsta brotten som räknas in. Diskussionen urartar när flera drar exempel som inte kommer att uppstå i verkligheten. En mamma som stjäl blöjor eller mjölkersättning kommer inte att få straff som ens är nära ett grovt brott.

Jag tycker att förslaget är välavvägt för att inte det skall uppstå absurda straff som nämnts. Däremot kommer livsstilskriminella att sitta inne längre och inte kunna förpesta tillvaron för oss andra under tiden. Det som skulle behövas nu är en dubblering av straffen varje gång man begår ett nytt brott. Då börjar vi närma oss en rimligare och mer effektiv straffsättning i vårt land som i många år har varit gravt eftersatt.
Citera
2026-07-16, 14:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nu belyser du ju problemet med att du bara menar "vissa brott". Gissningsvis är det väl kriminella invandrare främst som du vill komma åt.
Knark för eget bruk, pissa på offentlig plats, nedskräpning köpa en eller tre horor osv. Anser jag är egentligen inte är riktiga brott.

Nej, jag har aldrig köpt en hora någonsin, men har väl kanske slängt fimpar på gatan.. hehe
Citera
2026-07-16, 14:49
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Har läst hela tråden nu, men ingen har nämnt att det är bara de tre grövsta brotten som räknas in. Diskussionen urartar när flera drar exempel som inte kommer att uppstå i verkligheten. En mamma som stjäl blöjor eller mjölkersättning kommer inte att få straff som ens är nära ett grovt brott.

Vart får du det till att förslaget bara gäller de grövsta brotten? Sen är det ju så att en mamma som stjäl blöjor och mjölkersättning mycket väl kan åka dit för stöld av normalgraden.
Citera
2026-07-16, 14:50
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Knark för eget bruk, pissa på offentlig plats, nedskräpning köpa en eller tre horor osv. Anser jag är egentligen inte är riktiga brott.

Nej, jag har aldrig köpt en hora någonsin, men har väl kanske slängt fimpar på gatan.. hehe

Vi är alla människor. ❤️

Jag tycker faktiskt att du bör förlåtas för dina synder, finns liksom ingen vits att älta dina tillkortakommanden med att skräpa ner trots att det kostar samhället massor varje år att städa upp efter såna som dig.
Citera
2026-07-16, 14:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Stämmer det att (s) är EMOT att ta bort mängdrabatten? Vad är argumentet för det? Är det synd om mördarna?

Här en bra val-artikel idag. Nytorgsmannen kunde begå nya brott tack vara mängdrabatten.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/

Höger börjar närma sig en valseger-fråga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-16 kl. 14:52.
Citera
2026-07-16, 14:58
Medlem
Citat:
Vart får du det till att förslaget bara gäller de grövsta brotten? Sen är det ju så att en mamma som stjäl blöjor och mjölkersättning mycket väl kan åka dit för stöld av normalgraden.

Läser normalt inte Aftonbladet, men det kan ju vara bra att länka till för att även vänsterpersoner skall acceptera att det är de tre grövsta brotten som skall räknas in. Stjäl man blöjor och mjölkersättning blir det svårt att komma upp till några större summor. Det är bara en klassisk halmdocka att tre sådana straff (ringa stöld) skulle nå över bötesbelopp och villkorligt straff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExzMma/strommer-mangdrabatt-avskaffas
Citera
2026-07-16, 15:06
Medlem
Hoppas detta, begår man brott får man också skylla sig själv inget jäkla daltande.
Citera
2026-07-16, 15:06
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Hur tänker du kring återanpassning och utslussning i samhället? Är det inte bra att man kan släppa folk villkorligt om de sköter sig och som nu ha koll på deras förehavanden på utsidan?

Bra vet jag inte… Sånt här blir ju sällan bra i alla fall hur man en gör. Men jag skulle hellre se att cykeltjuven som döms till fängelse för att ha stulit jättemånga cyklar som ackumulerats får chansen till rehabilitering, och kanske inte mördaren som dömts till 14 år och sen ska slussas ut efter drygt 9 år.

Jag var ganska nöjd till exempel när de där Dödspatrullen-tuffingarna dömdes enligt Danmarks strängare straff för mord. Kanske blir utlussningsfrågan lättare att ta ställning till efter 20 år än 9.

Men ärligt talat har jag inte tänkt jättemycket på det här. Om du ser några uppenbara kortakommanden är jag öppen för att ändra åsikt!
Citera
2026-07-16, 15:08
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Läser normalt inte Aftonbladet, men det kan ju vara bra att länka till för att även vänsterpersoner skall acceptera att det är de tre grövsta brotten som skall räknas in. Stjäl man blöjor och mjölkersättning blir det svårt att komma upp till några större summor. Det är bara en klassisk halmdocka att tre sådana straff (ringa stöld) skulle nå över bötesbelopp och villkorligt straff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExzMma/strommer-mangdrabatt-avskaffas

Du får nog läsa artikeln du länkade till några gånger till. Här är en länk till Åklagarmyndigheten där du kan läsa avseende ringa stöld och stöld: Riksåklagaren medger högre beloppsgräns för ringa stöld
Senast redigerad av Mechila 2026-07-16 kl. 15:10.
Citera
2026-07-16, 15:40
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag kan tänka mig avskaffad straffrabatt för grova brott, om det finns stöd i forskningen för att det är vettigt och det görs en korrekt risk- och konsekvensnanalys. Men den här regeringen tröskar bara igenom populistisk fascism som de tror sig tjäna politiska poäng på och det är vansinnigt. Glädjande nog verkar de flesta ha genomskådat det, om man ska tro opinionsmätningarna, men det finns tyvärr många som dig där ute som saknar intellektuell förmåga att göra det och låter sig påverkas av känslostyrda argument.

Att småbarnsmorsor som måste stjäla välling och barnmat för att högerreringen gjort dem arbetslösa, sänkt deras a-kassa och drivit in dem i fattigdom och kriminalitet, ska få ett högre straffvärde än någon som begått ett grovt brott, det anser jag vara fel.

Proportionalitet i straffskalan är grundläggande i en demokratisk rättsstat. Om du inte förstår varför så uppmanar jag dig att läsa på.

Givetvis bör straffrabatten avskaffas.
Att du argumenterar med personliga påhopp visar att du vet att du är fel ute men är så insnöad i dina åsikter att du vägrar inse att de är ologiska.
Varför ska man kunna begå 7 våldsbrott och i princip inte bli straffad för mer än 1-2?

Ovanstående om välling är bara trams, vi har socialhjälp i landet, kan man inte prioritera bättre än att man stjäler välling har man allvarliga tankeproblem.

Exakt, och det saknar helt proportioner att man kan begå brott efter brott utan att bli straffad för de.
Citera
2026-07-16, 15:49
Medlem
Klart Tidelagssekten vill avskaffa mängdrabatt för brott, Kristersson och hans fru åker förhoppningavis dit för massvis av brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in