Igår, 00:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Den här tråden har fått mig att börja fundera på om Freud inte hade rätt ändå i sin tes att kvinnors moraliska utveckling stannar vid ett barns nivå.

De kommer liksom aldrig längre än till "synd om", "orättvist" eller "elakt".

Så fort diskussionen blir det minsta abstrakt och börjar handla om principer som inte går att dumma ner till "synd om", "orättvist" eller "elakt" så tappar man dem.
Citera
Igår, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är ingen åsikt din lata idiot, det är bara att googla vad rättssäkerhet betyder så slipper du gissa.

Ojoj touchy touchy

Vad har jag gissat om?

Sverige ligger rankat 4 i världen gällande rättssäkerhet. Googla!

Säg till om det är något du inte förstår
Citera
Igår, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Den här tråden har fått mig att börja fundera på om Freud inte hade rätt ändå i sin tes att kvinnors moraliska utveckling stannar vid ett barns nivå.

De kommer liksom aldrig längre än till "synd om", "orättvist" eller "elakt".

Så fort diskussionen blir det minsta abstrakt och börjar handla om principer som inte går att dumma ner till "synd om", "orättvist" eller "elakt" så tappar man dem.

Hemskt vad du var lättirriterad inatt.

Alltså, det är alltid brottsoffrets fel, alltid. Oavsett om man utsätts av staten eller inte. Det är därför som jag och så många kvinnor här lägger skulden på killarna. För vi har fattat det här med egenansvar.

Det finns så otroligt mycket som individen själv kan göra innan man hamnar i klammeri med farbror staten förstår du. Hjälper inte att sitta och tycka synd om sig själv i efterhand. Det är brottsoffret själv som försätter sig i situationen.

Men det här med ansvar brukar ju inte vara mäns starka sida precis. Ibland undrar man om det är förvuxna barn man har att göra med....
Senast redigerad av gum69mo Igår kl. 00:38.
Citera
Igår, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag förstår. Bra med en debattör som är ärlig och inte låtsas vara för rättssäkerhet för män. Du samanfattade vad samtyckeslagen går ut på mycket bra, hoppas unga män tar notis.

Det hoppas jag också att de gör. Så att de beter sig smartare. Inte litar på främlingar, tänker sig för två gånger innan de går hem med nån, osv

Som sagt, välkommen till klubben
Senast redigerad av gum69mo Igår kl. 00:39.
Citera
Igår, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jo och det är troligen därför som bara 35% av alla anmälda brott klaras upp.

Det vimlar inte direkt av oskyldigt dömda i svenska fängelser och Sverige ligger i topp 5 över länder med starkast rättssäkerhet.

Det där med tonåringar och att deras tro på rättssäkerheten riskerar att urholkas gäller för både unga tjejer och killar. Det är inte heller rättssäkert att majoriteten unga tjejer inte anmäler när de blir utsatta för sexuellt våld pga att det "inte är lönt" och för att man "inte vill bli våldtagen två gånger"

Så det är en svår balansgång som jag ändå litar på att alla våra duktiga jurister reder ut

Anledningen till varför vi har så dålig uppklaring på flertalet olika brott beror på en ineffektiv polisorganisation som inte hänger med i utvecklingen.

Tack för tipset vad gäller listan.
Vi ligger på 4 e plats just nu.
Men vi har tappat poäng kontinuerligt vad gäller criminal justice sedan 2019. Det är den faktor vi har lägst poäng på.

Rättssäkerhet innebär att en ska få en objektiv och opartisk rättegång. Och att ingen ska dömas utan tillräcklig med bevisning. Din argumentation har inget med rättssäkerhet i en domstol att göra.

Talar du om de jurister i lagrådet som rekommenderade att vi inte skulle införa samtyckeslagen?
Citera
Igår, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Anledningen till varför vi har så dålig uppklaring på flertalet olika brott beror på en ineffektiv polisorganisation som inte hänger med i utvecklingen.

Yes, något som BRÅ också tog upp i båda sina rapporter, att polisen måste bli bättre på att utreda sexualbrott. De är svåra att bevisa ändå, tråkigt om det stupar redan på ruta ett

Citat:
Tack för tipset vad gäller listan.
Vi ligger på 4 e plats just nu.
Men vi har tappat poäng kontinuerligt vad gäller criminal justice sedan 2019. Det är den faktor vi har lägst poäng på.

Rättssäkerhet innebär att en ska få en objektiv och opartisk rättegång. Och att ingen ska dömas utan tillräcklig med bevisning. Din argumentation har inget med rättssäkerhet i en domstol att göra.

Ingen orsak, det var blott en enkel googling.

Exakt. Därför som bara 5% av alla anmälda sexualbrott mot vuxna leder till åtal och fällande dom och bara 4% av alla anmälda sexualbrott mot barn leder till åtal och fällande dom. Resten gick inte att bevisa bortom rimligt tvivel. Sverige ligger som sagt på 4e plats gällande rättssäkerhet.

Citat:
Talar du om de jurister i lagrådet som rekommenderade att vi inte skulle införa samtyckeslagen?

Ja bland annat, de och andra jurister diskuterar och jobbar på att justera samtyckeslagen.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Citat:
Yes, något som BRÅ också tog upp i båda sina rapporter, att polisen måste bli bättre på att utreda sexualbrott. De är svåra att bevisa ändå, tråkigt om det stupar redan på ruta ett

Ingen orsak, det var blott en enkel googling.

Exakt. Därför som bara 5% av alla anmälda sexualbrott mot vuxna leder till åtal och fällande dom och bara 4% av alla anmälda sexualbrott mot barn leder till åtal och fällande dom. Resten gick inte att bevisa bortom rimligt tvivel. Sverige ligger som sagt på 4e plats gällande rättssäkerhet.

Ja bland annat, de och andra jurister diskuterar och jobbar på att justera samtyckeslagen.

Vilket jobb är det som sker vad gäller att justera samtyckeslagen?

Det enda jag har sett är rekommendationer från brå.

Våra domstolar har snarare förvärrat situationen.
Vilket i och för sig kanske inte är deras fel då lagrådet varnade för att lagen inte skulle vara förutsägbar och därför inte uppfylla ett av kravet för att vara rättssäker.
Citera
Igår, 11:35
Medlem
Citat:
Vilket jobb är det som sker vad gäller att justera samtyckeslagen?

Det enda jag har sett är rekommendationer från brå.

Våra domstolar har snarare förvärrat situationen.
Vilket i och för sig kanske inte är deras fel då lagrådet varnade för att lagen inte skulle vara förutsägbar och därför inte uppfylla ett av kravet för att vara rättssäker.

Jag tog bara för givet att det iallafall pågår en diskussion kring samtyckeslagen, främst jurister emellan med tanke på att jag läst så många debattartiklar om det. Varav många har postats i denna tråden.

Ja ok. Konstigt då om de inte skulle jobba på att förbättra/justera lagen.

En hel del lagar går igenom trots experters varningar. Sänka straffmyndighetsåldern, skärpta straff, gymnasieeleven, osv
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Jag får faktiskt ta erkänna att jag är rädd för dejta eller gå fram till någon tjej. Skulle man ha oturen att träffa på lättkränkt tjej så är man ju körd.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Jag tog bara för givet att det iallafall pågår en diskussion kring samtyckeslagen, främst jurister emellan med tanke på att jag läst så många debattartiklar om det. Varav många har postats i denna tråden.

Ja ok. Konstigt då om de inte skulle jobba på att förbättra/justera lagen.

En hel del lagar går igenom trots experters varningar. Sänka straffmyndighetsåldern, skärpta straff, gymnasieeleven, osv

Att flertalet lagar går igenom trots stark avrådan från lagrådet är ett relativt nytt fenomen.
Det började några år innan pandemin och har tilltagit med den nuvarande regeringen.
Vilket är problem vad gäller rättssäkerhet. Vilket i sin tur gör sverige till en sämre fungerande demokrati.

Lagrådet är tänkt att fungera som en balanserande faktor. Så att våra politiker inte för in för många lagar som urholkar vår demokratiska rättsstat.

Vilkett tyvärr inte görs. Det är ett kryphål som regeringen utnyttjar i på tok för hög grad. Lite likt Trump i USA så respekteras inte tanken bakom vår demokratiska struktur.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Att flertalet lagar går igenom trots stark avrådan från lagrådet är ett relativt nytt fenomen.
Det började några år innan pandemin och har tilltagit med den nuvarande regeringen.
Vilket är problem vad gäller rättssäkerhet. Vilket i sin tur gör sverige till en sämre fungerande demokrati.

Lagrådet är tänkt att fungera som en balanserande faktor. Så att våra politiker inte för in för många lagar som urholkar vår demokratiska rättsstat.

Vilkett tyvärr inte görs. Det är ett kryphål som regeringen utnyttjar i på tok för hög grad. Lite likt Trump i USA så respekteras inte tanken bakom vår demokratiska struktur.

Lagrådet är en bromskloss som inte bör tas hänsyn till. De försvarar bata status quo och försvårar förändringar.

Det hjälper inte att de låg på rätt sida gällande samtyckeslagen, rådet har sin egen politiska agenda.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Citat:

Jag tycker mig ha märkt av en sådan kultur sedan flera år tillbaka.

Varken högern eller vänstern eller individen ska lyssna på experterna/de lärde/de som studerat/forskat på ett ämne i flera decennier - vad det än må handla om. Studierna/forskningen kan vara hur väl utförda som helst, efter konsten alla regler. Ändå ska det komma nån politiker eller liknande och bara ”nä”

I och med nätet så verkar folk tänka att ”min åsikt är värd lika mycket som 20 års forskning, att jag tycker nåt om det här har lika stor tyngd som vad en professor som undervisat i ämnet i 10 år tycker”

Folk verkar ha sån hybris. Naturligtvis är det bra att folk ifrågasätter och är källkritiska, men det här med att skrika ut sina åsikter och tyckande för att det ska överrösta dem som kan tänkas veta mer är bara korkat

Sen gällande lagar, jag förstår politikerna också. De vill gå sina väljare tillmötes så mycket det bara går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in