2026-07-16, 12:32
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför är du så inne i att en pizza ska vara som den var för hundra år sedan?

Hade man ens tomatsås på pizzan för femhundra år sedan?

Kebabpizza är ett svenskt fenomen som jag anser att vi ska vara stolta över. En utveckling av pizzan. Sedan behöver man inte gilla den, det är en annan sak. Det finns pizzor som jag inte heller gillar, det betyder inte att de inte är pizzor.

Är benägen att hålla med. Men har också provat dyrare och "finare" gourmet pizzor ( ex napolitansk pizza) som inte var så jättegod. Kebab pizzan är ett riktigt fenomen i Sverige det är kul tycker jag.
Citera
2026-07-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Måste definitvt testa med ris och mycket hajpade kebabsallad! Ingen har nämt kebab i bröd i hela tråden dock. Är den utdöd? När jag var tonåring så bar det mest kebab med bröd man åt.

Gör det, och ta gärna lite sallad till när du väljer kebabtallrik med ris - det lyfter hela rätten.

Kebab i bröd är det perfekt efter en blöt kväll - kör utan sås och med färska tomater så blir det riktigt bra.
Citera
2026-07-16, 12:54
Medlem
Citat:
Varför är du så inne i att en pizza ska vara som den var för hundra år sedan?

Hade man ens tomatsås på pizzan för femhundra år sedan?

Kebabpizza är ett svenskt fenomen som jag anser att vi ska vara stolta över. En utveckling av pizzan. Sedan behöver man inte gilla den, det är en annan sak. Det finns pizzor som jag inte heller gillar, det betyder inte att de inte är pizzor.

Jag är inte ute efter att allt ska vara exakt som förr men pizza ska ändå vara pizza i grunden. För mig känns kebabpizza mer som en kombinationsrätt än en klassisk pizza just eftersom kebaben läggs på efter gräddningen.
Dessutom är kebabpizza inte något unikt svenskt. Den typen av kombinationer finns på flera håll i Europa där turkisk matkultur har etablerat sig och i Italien har det till och med funnits längre än i Sverige.
Citera
2026-07-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Dessutom är kebabpizza inte något unikt svenskt. Den typen av kombinationer finns på flera håll i Europa där turkisk matkultur har etablerat sig och i Italien har det till och med funnits längre än i Sverige.
Okej, jag läste den enkelska Wikipediasidan om kebabpizza. Men den kanske är helt fel ute? https://en.wikipedia.org/wiki/Kebab_pizza

Du får väldigt gärna gå in och rätta till.
Citera
2026-07-16, 13:09
Medlem
Citat:
Okej, jag läste den enkelska Wikipediasidan om kebabpizza. Men den kanske är helt fel ute? https://en.wikipedia.org/wiki/Kebab_pizza

Du får väldigt gärna gå in och rätta till.

Turkisk pide och andra nybakade bröd med kebab slår ju den så kallade kebabpizzan med hästlängder. Men visst, Sverige ska väl ha sin lilla medalj här också - kebabpizzan är trots allt ett genuint svenskt påfund från 80-talet ungefär lika autentiskt som ananas på pizza. Det är alltså inte något som råkat glida in från Turkiet utan snarare något vi själva hittat på efter en sen kväll och lite för mycket självförtroende.
Citera
2026-07-16, 13:13
Medlem
Varför stanna vid kebab när man kan slänga på lite gyros också och kalla det innovation? Gyrospizzan känns ungefär som nästa logiska steg i Sveriges långa tradition av att missförstå andra matkulturer.
Citera
2026-07-16, 13:16
Medlem
Citat:
Turkisk pide och andra nybakade bröd med kebab slår ju den så kallade kebabpizzan med hästlängder. Men visst, Sverige ska väl ha sin lilla medalj här också - kebabpizzan är trots allt ett genuint svenskt påfund från 80-talet ungefär lika autentiskt som ananas på pizza. Det är alltså inte något som råkat glida in från Turkiet utan snarare något vi själva hittat på efter en sen kväll och lite för mycket självförtroende.
Mm. Har du problem med det?
Citera
2026-07-16, 13:18
Medlem
Citat:
Mm. Har du problem med det?

Varför det? Vi har ju en nästan imponerande talang i Sverige för att ta andras matkulturer, skruva till dem lite godtyckligt och sedan kalla resultatet för en egen twist. Ibland blir det märkligt ibland förvånansvärt gott och ibland… kebabpizza. Eller gyrospizza.
Citera
2026-07-16, 13:22
Medlem
Citat:
Varför stanna vid kebab när man kan slänga på lite gyros också och kalla det innovation? Gyrospizzan känns ungefär som nästa logiska steg i Sveriges långa tradition av att missförstå andra matkulturer.
Varför skulle man missförstå när man utvecklar? Kebabpizza är, eller var den mest sålda pizzan i Sverige, så någonstans känner jag att vi har lyckats få till en rätt som väldigt många gillar.

Pizzerian där jag bor har för övrigt gyros på sin kebabpizza. Kan tycka att de borde kalla den gyrospizza istället, men. Jävligt god är den.
Citera
2026-07-16, 13:35
Medlem
Citat:
Varför skulle man missförstå när man utvecklar? Kebabpizza är, eller var den mest sålda pizzan i Sverige, så någonstans känner jag att vi har lyckats få till en rätt som väldigt många gillar.

Pizzerian där jag bor har för övrigt gyros på sin kebabpizza. Kan tycka att de borde kalla den gyrospizza istället, men. Jävligt god är den.

“Utvecklar” är ett generöst ord. Det handlar snarare om att vi tar något, blandar lite som vi känner för och kallar det innovation och jag tvivlar starkt på att Italien eller Turkiet är särskilt imponerade över vårt bidrag till deras kök.
Citera
2026-07-16, 13:41
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Vill bara meddela att jag fortfarande inte bestämt mig. Frågan har ett ohälsosamt starkt grepp om mig, tänkt på detta hela dagen.... Om jag var tvungen att välja... Vad FAN hade jag valt???

Kom du fram till något vettigt svar?
Citera
2026-07-16, 13:43
Medlem
Citat:
“Utvecklar” är ett generöst ord. Det handlar snarare om att vi tar något, blandar lite som vi känner för och kallar det innovation och jag tvivlar starkt på att Italien eller Turkiet är särskilt imponerade över vårt bidrag till deras kök.
Visst handlar det om att utveckla. Om Italien och Turkiet gillar eller inte skiter jag fullkomligt i. Att blanda och göra nytt är innovation.

Det är den pizza som vi köper mest av i Sverige. Om du inte anser att det är ett gott betyg, så...
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in