2026-07-15, 23:58
Medlem
HugoStieglitzs avatar
De trygghetssystem som idag gäller för alla är skapade för ett Sverige med en svensk homogen befolkning. Dessa överutnyttjas idag väldigt kraftigt av olika invandrargrupper (åtminstone per capita). Effekten blir att svenskarna som grupp betalar för att försörja olika invandrargrupper från dysfunktionella länder via skattsedeln.

En lösning är förstås att dra ned på bidragen, eller helt avskaffa dem. Den typen av libertarianska lösningar är dock inte särskilt populära. De allra flesta vill ha någon form av generella stödsystem, eftersom USA fungerar som skräckexempel på hur vissa nekas hjälp och en massa tvister kring betalningsskyldighet dras i långbänk.

En annan lösning är att man behåller trygghetssystemen som idé, men att dessa hackas upp på olika folkgrupper. Det skulle innebära t.ex. ett system för svenskar, ett annat för somalier, ett eget system för romer etc. Med en sådan ordning så skulle varje etnisk grupp få bära sina egna kostnader, och det skulle sätta hårdare press på diverse lågpresterande personer att börja bidraga, eftersom de nu parasiterar enbart på sina egna och inte längre kan skicka notan till folk som tillhör ens utgrupp.

Personligen är jag mer benägen att betala skatt för att hjälpa de mina än att de ska gå till folk som har klivit av planet på Arlanda och går direkt till att hämta pengar ur ett hål i väggen ju fler barn de skaffar. Just detta är t.o.m. en orsak till varför jag inte vill jobba vitt.

Med en sådan ordning skulle förstås också skatterna bli olika beroende på vilken grupp som man tillhör. Grupper som har fler parasiter måste betala mer skatt alternativt betala ut mindre i bidrag och ställa hårdare krav. I USA innan första världskriget så fanns det olika privata trygghetssystem som ungefär fungerade så, detta gjorde att svarta fick press på sig från andra svarta att inte lata sig.

Skulle det fungera idag?
Skulle du välkomna detta?
Citera
2026-07-16, 07:44
Medlem
Hur många olika grupper finns det? Och är alla bara etniska?

MC-gäng: Dom har egna problem. Borde dom ingå i en grupp?
Jägare, som ofta är sjuka på hösten, borde dom ha en egen grupp?
Män: Idag är sjukvård och välfärd inrättad efter kvinnans behov, och det täcker inte alltid så väl det som mannen behöver. Män har andra problem med hälsa, frånvaro och missbruk, t.ex.

Den generella välfärden bygger på det kristna idealet från förr: Att alla människor har ett värde och att man därför skall få hjälp efter behov.
Vill du verkligen att man skall ändra på det idealet? Så att det blir som i Sydafrika, nu när de svarta tagit makten?
https://www.dn.se/varlden/erik-esbjornsson-vaxande-invandrarhat-i-sydafrika-satter-press-pa-anc-ledaren/#:~:text=P%C3%A5%20sjukhus%20har%20utl%C3%A4ndska% 20patienter%20tvingats%20bort%20fr%C3%A5n%20v%C3%A 4ntrummen

Mitt förslag till bot är istället att alla former av bidrag skall kopplas till en motprestation. Går du på bidrag tilldelas du ett jobb tills du kan visa att du klarar egen försörjning. (Det finns alltid något som behöver göras, även om det inte alltid är ekonomiskt lönsamt: Plocka skräp, snöröja för hand, gräva gravar för hand, sopsalta cykelbanor för hand, rensa sly, utrota invasiva arter, tömma papperskortar 7 gånger per dag, plocka fimpar).
Betalningen är förstås exakt samma som bidraget brukade vara.
Ingen blir utan försörjning, samhället får något tillbaka.

Gör man så blir folk motiverade att hitta jobb, för då kan dom inte längre gå till sitt svara jobb medan dom lever på bidrag. Och återvandringsbidraget blir genast mer attraktivt.
Citera
2026-07-16, 12:05
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De trygghetssystem som idag gäller för alla är skapade för ett Sverige med en svensk homogen befolkning. Dessa överutnyttjas idag väldigt kraftigt av olika invandrargrupper (åtminstone per capita). Effekten blir att svenskarna som grupp betalar för att försörja olika invandrargrupper från dysfunktionella länder via skattsedeln.

En lösning är förstås att dra ned på bidragen, eller helt avskaffa dem. Den typen av libertarianska lösningar är dock inte särskilt populära. De allra flesta vill ha någon form av generella stödsystem, eftersom USA fungerar som skräckexempel på hur vissa nekas hjälp och en massa tvister kring betalningsskyldighet dras i långbänk.

En annan lösning är att man behåller trygghetssystemen som idé, men att dessa hackas upp på olika folkgrupper. Det skulle innebära t.ex. ett system för svenskar, ett annat för somalier, ett eget system för romer etc. Med en sådan ordning så skulle varje etnisk grupp få bära sina egna kostnader, och det skulle sätta hårdare press på diverse lågpresterande personer att börja bidraga, eftersom de nu parasiterar enbart på sina egna och inte längre kan skicka notan till folk som tillhör ens utgrupp.

Personligen är jag mer benägen att betala skatt för att hjälpa de mina än att de ska gå till folk som har klivit av planet på Arlanda och går direkt till att hämta pengar ur ett hål i väggen ju fler barn de skaffar. Just detta är t.o.m. en orsak till varför jag inte vill jobba vitt.

Med en sådan ordning skulle förstås också skatterna bli olika beroende på vilken grupp som man tillhör. Grupper som har fler parasiter måste betala mer skatt alternativt betala ut mindre i bidrag och ställa hårdare krav. I USA innan första världskriget så fanns det olika privata trygghetssystem som ungefär fungerade så, detta gjorde att svarta fick press på sig från andra svarta att inte lata sig.

Skulle det fungera idag?

Intressant idé. Den kommer få ungefär lika mycket politiskt stöd som en ren nattväktarstat. Ungefär samma sympatisörer som motståndare. Det finns dessutom risk att det kommer uppstå stora minus i somaliernas och romernas budget. Om trygghetssystemet går i konkurs, kommer det räddas eller kommer man verkligen låta det gå i konkurs?

Detta innebär att man kommer att se riktiga tiggare på gatan till skillnad från rumänska fejktiggare med iphones. Är Svenne-sosse redo att leva med det?

Kanske kan etniskt svensk vänster skänka bidrag till dem och få känna sig lite god?

Sett till hur svensken är funtad politiskt tvivlar jag på att förslaget får enormt stort stöd då man kan kritisera det från en rasistisk vinkel men även från en ekonomisk.
Citera
2026-07-16, 15:47
Medlem
Citat:

Skulle det fungera idag?

Du pratar om etno-pluralism. Det är definitivt framtiden om man ska ha någon form av fungerande mångkulturellt samhälle. Vi är för olika för att bara ha ett system som täcker allas behov. Frivilliga etniska bostadsområden med frivilliga blandade emellan dessa är något jag kan tänka mig.

Det är rätt långt bort, men diskussionen kring dessa sakerna kommer att börja lyftas i framtiden. Det är ofrånkomligt. Alternativet till detta är att de som inte passar in lämnar landet i framtiden.
Citera
2026-07-16, 16:19
Medlem
diseuses avatar
En bekant till mig bodde ett tag i Singapore, och som han beskrev det är det lite så det funkar där. Kineser har vi västerlänningar en tendens att betrakta som en etnisk grupp, men det är inte så kinserna själva ser det. Det finns ett myller av olika dialekter. Talare av olika slags kinesiska ser inte nödvändigtvis på talare av andra slags kinesiska med blida ögon. När kineser från olika håll och kanter invandrade till Singapore så etablerade de där en slags ”klanföreningar” på etnisk grund. Dessa förväntas man pytsa in pengar till, i synnerhet om man är förmögen, och i sin tur tar klanföreningarna hand om de fattiga och sjuka och arbetslösa. När vi i väst tänker på Singapore som ett land med låga skatter och obefintlig välfärdsstat så är det inte hela sanningen. I praktiken finns ett slags halvfrivilligt välfärdssystem i och med dessa klanföreningar.

Den närmsta motsvarigheten jag kan komma på för svensk del är nationerna vid universiteten i Lund och Uppsala. Nuförtiden är det bara en slags studentföreningar utan någon som helst koppling till de geografiska områden som namngett dem. Men när de uppstod ursprungligen så var det till för studenter med ett visst ursprung, för att bejaka deras intressen på universitetet. Man kan läsa om hur det såg ut i Nordisk familjebok. De singaporianska klanföreningarna funkar lite grann som de svenska universitetsnationerna gjorde i början.
Citera
2026-07-16, 20:44
Medlem
lagfrukts avatar
Byt ut bidrag med skulder.

Inför det romerska systemet. Om du får en skuld jobbar du av den på fälten tills den är betald.

Inga mera bidrag.

Om du inte kan jobba av den själv får någon i din släkt betala av den.
Citera
2026-07-17, 16:59
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Hur många olika grupper finns det? Och är alla bara etniska?

MC-gäng: Dom har egna problem. Borde dom ingå i en grupp?
Jägare, som ofta är sjuka på hösten, borde dom ha en egen grupp?
Män: Idag är sjukvård och välfärd inrättad efter kvinnans behov, och det täcker inte alltid så väl det som mannen behöver. Män har andra problem med hälsa, frånvaro och missbruk, t.ex.
MC-gäng, golfare etc. är knappast etniska grupper, möjligen kan andra sammanslutningar komplettera förutom den etniska gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Det finns dessutom risk att det kommer uppstå stora minus i somaliernas och romernas budget. Om trygghetssystemet går i konkurs, kommer det räddas eller kommer man verkligen låta det gå i konkurs?
I min värld så anpassas systemen till varje grupps inbetalningar. Dvs. ju mindre skatt en grupp betalar in, desto lägre bidrag får dess medlemmar ut. Då går systemen aldrig i konkurs, möjligen så går väl omfattningen av både in- och utbetalningar mot noll.

Citat:
Detta innebär att man kommer att se riktiga tiggare på gatan till skillnad från rumänska fejktiggare med iphones. Är Svenne-sosse redo att leva med det?
Här och nu så tror jag att det är svårt att sälja in idén rakt av som separata system. Jag tror möjligen att med ökad belastning från växande och lågpresterande grupper att något liknande system kan komma att "fasas" in lite i smyg. Ökad egenfinansiering i pensionssystemet är ett exempel på det, men där låtsas man som om det är individuellt sparande via staten även om det egentligen inte stämmer. Det är ett system där de som jobbar idag försörjer de som är gamla, men eftersom de som är högpresterande har fler pensionsrätter så går man mot att t.ex. svenskar har större pensionsrätter än somalier. Om statens budget för äldreförsörjningsstöd minskas så får man indirekt liknande effekter.

Citat:
Kanske kan etniskt svensk vänster skänka bidrag till dem och få känna sig lite god?
Det kan de, men vänstermänniskor är generellt lågpresterande, överrepresenterade inom offentlig förvaltning etc. så de kommer att få bära bördan för sin godhetsmani mer än idag, när denna i stor utsträcknign kan skjutas över på högermänniskor.

Citat:
Sett till hur svensken är funtad politiskt tvivlar jag på att förslaget får enormt stort stöd då man kan kritisera det från en rasistisk vinkel men även från en ekonomisk.
Idag så yttrar sig missnöjet mest genom att fler och fler svenskar ropar efter en restriktiv migrationspolitik. SD har ju växt från promilleparti till ett stort parti på ett par decennier.

Samtidigt så är det uppenbart att SD:s handlingsutrymme är begränsat av att borgerliga partier egentligen är för invandring, de har bara tvingats dit de är idag för att kunna få samarbeta med SD. Ett sådant här system skulle skapa mindre slitningar, eftersom både SD och M på olika sätt skulle välkomna ett sådant system. M ogillar bidrag och SD utgår från en etnisk agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När vi i väst tänker på Singapore som ett land med låga skatter och obefintlig välfärdsstat så är det inte hela sanningen. I praktiken finns ett slags halvfrivilligt välfärdssystem i och med dessa klanföreningar.
Egentligen är väl systemet i Singapore helt frivilligt? Sen förstår jag att det sociala trycket på att bidraga till det efter förmåga kan vara väldigt omfattande om det saknas en generell välfärdsstat.

Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Byt ut bidrag med skulder.

Inför det romerska systemet. Om du får en skuld jobbar du av den på fälten tills den är betald.

Inga mera bidrag.

Om du inte kan jobba av den själv får någon i din släkt betala av den.
Får och får... vad gör systemet om folk är för lata för att jobba? Kör ut gäldenärern på fältet under vapenhot och tvingas plocka grödor under överseende av en beväpnad indrivare?
Citera
2026-07-17, 17:34
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:

Får och får... vad gör systemet om folk är för lata för att jobba? Kör ut gäldenärern på fältet under vapenhot och tvingas plocka grödor under överseende av en beväpnad indrivare?

Ja. Du fängslas för ditt brott eller förslavas för att betala av skullden. Ganska enkelt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-17 kl. 17:44.
Citera
2026-07-17, 19:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Skulle det fungera idag?

Tanken är god, men skulle inte funka, särskilt inte med alla blandpar som finns. Ska Nick Alinia och hans svenska flickvän inte få samma trygghetsystem? Eller ska SD-iranier och vänster-iranier ha olika trygghetssystem?
Citera
2026-07-17, 22:14
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Egentligen är väl systemet i Singapore helt frivilligt? Sen förstår jag att det sociala trycket på att bidraga till det efter förmåga kan vara väldigt omfattande om det saknas en generell välfärdsstat.
I juridisk mening är det system jag pratar om helt frivilligt, ja. Du kan inte dra någon till domstol för att de inte väljer att delta i dessa ideella föreningar. Precis som du nämner är det däremot ett stort socialt tryck att göra det. De som inte står på god fot med den slags klanföreningar jag pratar om, de blir utfrysta. En slags social paria.

Ett skäl till att de inte bygger upp någon generell välfärdsstat är bland annat att de olika etniska grupperna i Singapore inte litar på varandra. ”Ska vi, hårt arbetande kineser med rötterna i vår provins, delta i samma välfärdssystem som de där opålitliga slöfockarna med rötterna i den där ökända provinsen? Glöm det!” Ungefär så. Och i frånvaron av något påtvingat generellt välfärdssystem finns istället den här slags halvfrivilliga motsvarigheten, som är uppbyggd på etnisk grund. Jag förstår att det inte är exakt samma sak som det du föreslår. Men det är ett konkret exempel från verkligheten på något som påminner om det.
Citera
2026-07-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tanken är god, men skulle inte funka, särskilt inte med alla blandpar som finns. Ska Nick Alinia och hans svenska flickvän inte få samma trygghetsystem? Eller ska SD-iranier och vänster-iranier ha olika trygghetssystem?

Det man hade behövt göra i det här fallet är att ha blandade "vanliga" områden i mitten som ett slags mellanläge mellan de etniska områdena och trygghetssystemen.

Blandade, eller bara människor inte inte vill vara del av sin grupp eller inte bryr sig osv hamnar i dessa områden. Sedan får man se hur stora eller små dessa områden blir.

Man skulle kunna se det som att det vanliga samhället vi har idag fortfarande finns kvar, och att tillägget är dessa etniska alternativ för människor som vill leva på det sättet. Det vore lite omänskligt att tvinga in människor i ett system de inte vill vara del av, därför måste båda alternativen existera.
Citera
2026-07-18, 07:47
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag förstår att det inte är exakt samma sak som det du föreslår. Men det är ett konkret exempel från verkligheten på något som påminner om det.
Ja absolut. Tack för att du berättade, det här är någonting som man kan titta närmare på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in