2026-07-15, 23:06
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Beror nog lite på vad jag är sugen på men blir nog oftast kebabtallrik för min del. Käkar jag pizza blir det ofta en annan pizza.
Citera
2026-07-15, 23:35
Medlem
falconer8s avatar
Har aldrig fattat hypen med kebabpizza!👎
Jag personligen tycker det är en styggelse! Det här med att kombinera kebab OCH pizza(?)

Vem fan var det som kom på det? Inte var det italienare iaf! Det är ett arabmuslimskt påfund.
Vill jag ha kebab, så beställer jag en kebabrulle/ tallrik/ kebab i bröd!

Likaså med gyros! På en pizza ska det vara traditionella pålägg!
Citera
2026-07-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Vem fan var det som kom på det? Inte var det italienare iaf! Det är ett arabmuslimskt påfund.
Det är ganska svenskt, och tack vare att pizzerior och kebabbarer ofta var samma ställe.

Engelska wikipedia har en fyllig artikel om fenomenet, som i alla fall jag tycker vi kan vara ganska stolta över. Inte i nivå med surströmming, knäckebröd, smörgåstårta och toast Skagen, men ändå, https://en.wikipedia.org/wiki/Kebab_pizza

Lite kul att man nämner det som bland annat bakfyllemat. Antar att författarna mestadels är svenskar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-15 kl. 23:59.
Citera
2026-07-16, 00:53
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Kebabpizza med pommes frites på.
Pommesen blir ju bara seg då
Inte om du slänger på stripsen allra sist, gör det i rätt ordning så blir det gött minsann!
Citera
2026-07-16, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Inte om du slänger på stripsen allra sist, gör det i rätt ordning så blir det gött minsann!
Har du någonsin ätit riktigt nyfriterade pommes direkt från fritösen? Inte snålfriterade som på snabbmatsrestauranger.

Det om något är riktigt smarrigt.
Citera
2026-07-16, 06:29
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Tror det blir en kebab pizza idag ... eller?
Citera
2026-07-16, 07:54
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Pommesen blir ju bara seg då, som vanlig potatis. Gillar du inte när pommesen frasar? När det är krisp i den?

Alltså riktigt dålig pommes får man även på McDonalds numera. Handlar det om att folk är vana vid ugnspommes?

Funderar på om det kan handla om acrylamidlarmet för tjugo år sedan, att snabbmatsrestaurangerna då sänkte temperaturen och tillagningstiden i fritöserna. Men då kan man lika gärna ta en sallad till maten.

Inte ens när man ber dem fritera längre blir det riktigt bra, kanske beroende på temperaturen?

Så sällan jag beställer pommes.
Precis som Svensklistan skriver, de ska på allra sist, nyfriterade. Om man sedan gillar dem är en annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Just det!
Citera
2026-07-16, 11:29
Medlem
Kebabpizza känns som en märklig kombination och jag har aldrig beställt en sådan.

Jag föredrar istället en kebabtallrik med ris.
Citera
2026-07-16, 11:33
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Kebabpizza känns som en märklig kombination och jag har aldrig beställt en sådan.

Jag föredrar istället en kebabtallrik med ris.

RIS ??? Ewww
Citera
2026-07-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Förstår att det kan vara konstigt med sås, men i övrigt? Det är väl inte konstigare än att ha skinka på en pizza.
Citera
2026-07-16, 11:37
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Kebabpizza med pommes antingen på eller vid sidan av

Jag ska ha allt, ALLT!

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Tror det blir en kebab pizza idag ... eller?

Eller så går du till korvmojen som en riktig svensk ock skippa kebabskiten hos Muhammeds pizza.
Citera
2026-07-16, 11:39
Medlem
Citat:
Förstår att det kan vara konstigt med sås, men i övrigt? Det är väl inte konstigare än att ha skinka på en pizza.

På en capricciosa tillagas alla ingredienser tillsammans i ugnen, vilket ger en mer sammanhängande smak. Med kebabpizza läggs kebaben på i efterhand, ovanpå en redan gräddad pizzabotten med tomatsås och det blir en annan typ av rätt i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in