2026-07-16, 10:04
Medlem
Raktinyllets avatar
Jag är 40 år och har aldrig besökt sjukhus eller vårdcentral, aldrig tagit några mediciner eller liknande. Jag blir på sin höjd lite förkyld ibland. Lever inte ett speciellt hälsosamt liv heller.

Är detta ovanligt? Tycker vänner och bekanta ständigt behöver sjukvård. Borde jag gå in på en rutinkontroll eller liknande?
Citera
2026-07-16, 10:06
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag är 40 år och har aldrig besökt sjukhus eller vårdcentral, aldrig tagit några mediciner eller liknande. Jag blir på sin höjd lite förkyld ibland. Lever inte ett speciellt hälsosamt liv heller.

Är detta ovanligt? Tycker vänner och bekanta ständigt behöver sjukvård. Borde jag gå in på en rutinkontroll eller liknande?
Befinner mig i en liknande sits, när jag ska donera blod till exempel så märker jag hur sjuksköterskorna tittar på mig lite förvånande och låter även förvånade på rösten när jag svarar att jag inte tar några mediciner.
Den enda gången jag har behövt besöka sjukhus var när jag bröt nyckelbenet efter att ha voltat i en bil.
Citera
2026-07-16, 10:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Jag är likadan, och jag har aldrig brytt mig om att gå på några läkarundersökningar bara-för-att. Jag tänker, att känner man inga symptom så är nog allt bra. Finns ingen anledning att skrämma upp sig själv - sådant är OCKSÅ skadligt.

Det enda jag har behövt söka vård för har varit frakturer.
Citera
2026-07-16, 10:12
Medlem
Eftersom du är 40 är och inte lever hälsosamt så skulle det vara på sin plats med en rutinkontroll då de flesta sjukdomarna kommer först efter 40.
Citera
2026-07-16, 10:12
Medlem
busy-signals avatar
Grattis. Nej, gå inte på nån kontroll så länge du mår bra.

Och skulle någonting börja krångla, så kan du i 95% av fallen åtgärda det själv. Genom att läsa på och leva lite nyttigare.

Mediciner och liknande, från doktorn, ger alltid biverkningar och botar i princip aldrig. Så det är oftast mycket bättre att åtgärda eventuella hälsoproblem via egenvård och livsstilsförbättringar.

Men om du behöver akutvård så är vården rätt bra. Typ om du byter benet eller behöver stygn.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-16 kl. 10:18.
Citera
2026-07-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är likadan, och jag har aldrig brytt mig om att gå på några läkarundersökningar bara-för-att. Jag tänker, att känner man inga symptom så är nog allt bra. Finns ingen anledning att skrämma upp sig själv - sådant är OCKSÅ skadligt.

Det enda jag har behövt söka vård för har varit frakturer.
Gå på läkarundersökning är som att serva bilen, nog hittar dom något som man som lekman inte kan ifrågasätta...
Citera
2026-07-16, 10:32
Medlem
Ilimitados avatar
Man blir sjuk av vården. Det är en sjuk vård vi lever i.
Citera
2026-07-16, 10:32
Medlem
Onanikrems avatar
Bara var tacksam!
Upp till 50 åt jag heller inga mediciner men hade kontakt med sjukvården lite sporadiskt, brutit foten, slitit av korsband, ljumskbråck. Var på 40 årskontrollen och hade perfekta värden, på 50 årskontrollen hade jag lite högt blodtryck så äter medicin mot det i dag.

Ifjol fick jag kallelse, att bajsa i ett provrör, något indikerade fel så det blev att lägga sig med skinkorna i vädret och låta de köra upp en kamera där solen aldrig skiner men allt såg bra ut.

Är i princip aldrig ens förkyld, 8-10 år sedan sist. Då var jag ändå storrökare under 30 år och drack rätt mycket för mycket under några år.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-16 kl. 10:34.
Citera
2026-07-16, 10:35
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Gå på läkarundersökning är som att serva bilen, nog hittar dom något som man som lekman inte kan ifrågasätta...

Exakt, det är väl därför de flesta seriösa arbetsgivare också ser till att sina anställda kommer iväg på årliga hälsokontroller. Sen vette fan hur vanligt det är att som 40 åring uppsöka läkare för olika sjukdomssymptom?

Förutom några knäckta revben och brutna knogar har jag bara sökt vård en gång vad jag kan minnas och då hade jag gallsten, är visserligen en bra bit över 40 ska nämnas.
Citera
2026-07-16, 10:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Famous last words. Det låter dock trubbigt att försöka få till en "rutinkontroll" som inte bygger på några frågor, misstankar eller indikationer. Vad skall de göra, kolla blodtryck, det kan du ju kolla själv. Vissa screeningprogram finns, men senare.
Citera
2026-07-16, 10:40
Medlem
Facades avatar
Samma här faktiskt fram tills jag fick hjärnblödningar.

Vissa behöver det mer än andra som du säger men helt plötsligt kan du, precis som jag, behöva det. När du minst anar det.
Citera
2026-07-16, 10:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja, fram till 40 gick det ganska smärtfritt.

Men sedan började det hända tråkiga saker, och sjukvården behövs allt oftare, tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in