2026-07-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Det borde vara koppeltvång i tätbebyggt område
Enligt källorna var hunden kopplad men slet sig. Någon enstaka gång har jag sett hundar slita sig för att hundägarna varit helt oförberedda på ett kraftigt plötsligt ryck. Det är ingen förmildrande omständighet eftersom det är oaktsamhet utöver bristande uppfostran av hunden, men en förklaring till att det som inte får ske ändå sker.
Citera
2026-07-15, 23:45
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Naturligtvis ska ägaren ställas inför rätta. Att avliva hunden är dock inte en fråga om skuld, utan ett sätt att tillse att en liknande situation inte uppstår igen.

Det kan du göra med en munkorg behövs ingen avlivning!
Citera
2026-07-16, 00:23
Medlem
Vet nån hur de gick med barnet? Vad fick den för skador, gick de o sy ihop eller blev de allvarligare?
Citera
2026-07-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Hunden ska givetvis avlivas och hundägaren får förhoppningsvis fängelse samt höga böter.
Det är extremt ovanligt att fängelse kombineras med böter i Sverige, men det kan absolut kombineras med skadestånd till offret. De brukar dock vara ganska låga i Sverige.
Citera
2026-07-16, 00:51
Medlem
Som förälder måste man alltid ha stenkoll på hundar.
Citera
2026-07-16, 00:53
Medlem
renowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emeraldis
Vet nån hur de gick med barnet? Vad fick den för skador, gick de o sy ihop eller blev de allvarligare?

Om ambulanshelikopter tillkallas så verkar det dessvärre vara allvarliga skador, alternativt att man befarar allvarliga skador utan att kunna bekräfta dessa på plats, dvs mycket blod
Citera
2026-07-16, 08:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Alla problemraser av hundar borde förbjudas.
Borde krävas tillstånd att ha hund.
Citera
2026-07-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renown
Om ambulanshelikopter tillkallas så verkar det dessvärre vara allvarliga skador, alternativt att man befarar allvarliga skador utan att kunna bekräfta dessa på plats, dvs mycket blod

Alternativt 3 är att de var närmare än ambulansen det sker ganska ofta faktiskt då ambulansen kan vara längre bort och de går fortare eller smidigare att ha helikoptern.

Är det ingen som vet vad för hundras det handlar om och varför hunden slet sig?
Citera
2026-07-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Kollar man på statistiken så har jag en rätt bra bild.

Statistiken på vad?

Antalet sjukvård för hundbett? För där leder
Blandras samt tätt följd av golden retriever däremot de som mest beskrivs i hundattacker ute handlar ofta om större hundar som amerikansk bulldog/bully xl eller cane Corso m.m

Så beror på vilken statistik det handlar om
Citera
2026-07-16, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Alla problemraser av hundar borde förbjudas.
Borde krävas tillstånd att ha hund.

Stackars barn 😔 men nu måste jag få veta… var du också där ?
Alla i tråden verkar ha varit på plats, men ingen kan ändå direkt berätta vilken “problemras” det var som attackerade barnet, samtidigt som det insinueras friskt…så OM du nu vet så dela gärna med dig av informationen, tack 🙏 för jag undrar också eftersom alla skriver att det är så, men inget är vad jag vet eller läst bekräftat vare sig från media eller polisen.

Jag menar, media och nyheter brukar faktiskt annars vara oerhört snabba med att peka ut ”problemraser” ”kamphundar” när det anses relevant men här står det absolut inget och då tycker jag att man kan anta att det inte är så denna gången eftersom det mycket sällan skrivs i media om det är en rottweiler, schäfer, malinois, labbe eller någon annan lite mer “snäll” ras som skadat någon/något 🤷‍♀️
Citera
2026-07-16, 09:24
Medlem
Det är väl nån ducklipstjej som lånat sin pojkväns muskelhund som hon inte kunde hantera helt enkelt.
Borde dömas som grov misshandel el liknande.
Citera
2026-07-16, 09:29
Medlem
Barnet var vaket och talbart när hen fördes till sjukhus med ambulanshelikopter. Senare under onsdagskvällen meddelar polisen att barnet inte har några livshotande skador
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in