2026-07-15, 21:44
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut1
Hej!

Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om en situation jag hamnat i.
För en tid sedan besökte jag en butik som säljer exklusiv elektronik. Jag var intresserad av en produkt som kostade omkring 60 000 kr och frågade om det gick att låna hem den för att testa den i min egen miljö.

Butiken sa att det gick bra, men ville ha en deposition på cirka 11 000 kr som säkerhet. Jag betalade med kort och fick ett kvitto där det stod produktens namn och “hemlån”. Jag skrev aldrig under något avtal och det fanns inga villkor om hemlån eller deposition på butikens hemsida.
Kort efter att jag lånat hem produkten blev jag akut sjuk och hamnade på sjukhus. På grund av detta blev hemlånet betydligt längre än jag hade tänkt mig. Jag kontaktade butiken, bad om ursäkt och erbjöd mig till och med att de kunde behålla 2 000 kr av depositionen som en goodwill-gest för att det dragit ut på tiden.

Jag fick aldrig något svar på det erbjudandet. I stället uppmanades jag bara att komma tillbaka med produkten så snart som möjligt.

När jag väl kom till butiken fick jag en ordentlig utskällning för att jag haft produkten så länge. Jag bad återigen om ursäkt och nämnde mitt tidigare erbjudande.

Då fick jag till svar att de inte tänkte betala tillbaka depositionen över huvud taget. Efter en diskussion sa de att pengarna i stället skulle bli ett tillgodohavande i butiken, som jag endast kunde använda om jag köpte just den produkt jag hade haft på hemlån.

Jag blev väldigt förvånad eftersom jag aldrig gått med på någon sådan lösning. Det finns, såvitt jag vet, inget avtal eller några villkor som säger att depositionen kan förverkas eller omvandlas till ett tillgodohavande.

Jag lämnade tillbaka produkten och bad senare via mejl om en skriftlig bekräftelse på att den återlämnats. Det fick jag, men i samma mejl skrev de också att jag hade ett tillgodohavande i butiken.

Jag har aldrig accepterat det.

Min fråga är därför:

Har en butik verkligen rätt att ensidigt behålla en deposition eller göra om den till ett tillgodohavande när det inte finns något skriftligt avtal eller några villkor som reglerar detta? Hur hade ni gått vidare – ARN, tingsrätten eller på något annat sätt?

Jag är tacksam för alla synpunkter och erfarenheter från liknande situationer.

Jag vill självklart nu skriva ner bolaget som fan på nätet.

Man läser av dig ganska snabbt. En snabb analys säger att du är någon form av luffare och bedragare, en mycket oseriös människa.

"Jag var inlagd på sjukhus" - återlämnar utrustning och begär tillbaka deposition utan läkarbevis.
"Jag hade grejerna betydligt mycket längre än avtalat" - utelämnar vital information. Hur länge?
Citera
2026-07-15, 23:52
Medlem
Elektronik och bilar är nytt dagen de släpps.
2 månader senare finns en ersättare redan på plats med ännu bättre spec.
De där tusenlapparna motsvarar säkert värdetappet butiken gjort på produkten under tiden du gjort den osäljbar.
Citera
2026-07-15, 23:59
Medlem
Be butiken om ursäkt, butiken ska självklart ha hela depositionen, du ska även betala ett skadestånd på 28500:-. Gör rätt för dig!
Citera
2026-07-16, 07:32
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Bland audiofiler som handlar dyr hifi är det nog inte helt ovanligt att låna hem saker innan man köper för att kunna höra hur dem låter i ens egna rum osv.
Så det är inte helt konstigt även om jag gissar att butiker hellre kommer hem till en för en personlig demonstration än bara lånar ut.

Men om en dyr vara är borta i mer än några dagar och kunden inte kan kontaktas så hade nog jag som butiksägare bett polisen hämta prylen snarare än vänta och behålla depositionen.
Citera
2026-07-16, 08:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Bland audiofiler som handlar dyr hifi är det nog inte helt ovanligt att låna hem saker innan man köper för att kunna höra hur dem låter i ens egna rum osv.
Så det är inte helt konstigt även om jag gissar att butiker hellre kommer hem till en för en personlig demonstration än bara lånar ut.

Men om en dyr vara är borta i mer än några dagar och kunden inte kan kontaktas så hade nog jag som butiksägare bett polisen hämta prylen snarare än vänta och behålla depositionen.
Blir ingen vinst för butikskedjan om folk inte kan bestämma sig och lämnar tillbaka förutom fler kunder som inte vet vad dom vill, men sådana vill ingen ha som kund
Citera
2026-07-16, 12:15
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Tro mig, jag tänkte tanken, då jag erbjöd mig att betala 2-3tusen kronor för att jag haft produkten längre iom omständigheterna, men det kändes inte rätt, för hur skulle jag få mina pengar i samma sek som produkten lämnas tillbaks. Det finns lite skit om butiken på google som jag sett i efterhand där de hotat kund etc.

Jag vet att butiken gjort fel, är mest förvånad att det finns så många oseriösa.

Hälften av svaren är helt IQ-befriade, tack för att du lämnar ett seriöst svar.

Varför undviker du hela tiden frågan om hur länge "betydligt längre" är?
Citera
2026-07-16, 12:52
Medlem
Citat:
Jag vill självklart nu skriva ner bolaget som fan på nätet.
Du kan väl börja i det här forumet. Vad heter företaget?
Citera
2026-07-16, 15:55
Medlem
Dags att skaffa ett liv eller avsluta det, om du hamnar på sjukan hela tiden,

Tror du Elektronikfirman kan sälja den/sakerna för nypris? blir nog som ett
demoexemplar eller tidigare uthyrd.

Som ungefär att du kan ha gjort ett fynd och köpte en fin bildskärm på nätet
för 2000:- fast i butiken kostar den 3000:-, du sprättar kartongen och testar
att den funkar och tror att du får 3000:- för den när du ska sälja den.
Citera
2026-07-17, 10:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Dags att skaffa ett liv eller avsluta det, om du hamnar på sjukan hela tiden,

Tror du Elektronikfirman kan sälja den/sakerna för nypris? blir nog som ett
demoexemplar eller tidigare uthyrd.

Som ungefär att du kan ha gjort ett fynd och köpte en fin bildskärm på nätet
för 2000:- fast i butiken kostar den 3000:-, du sprättar kartongen och testar
att den funkar och tror att du får 3000:- för den när du ska sälja den.
Det här med att lämna tillbaka efter användning är inte bra för försäljningen
Citera
2026-07-17, 11:24
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckoosNest
Varför undviker du hela tiden frågan om hur länge "betydligt längre" är?

Min fundering också efter att ha skummat tråden.

Lycksökare som försöker blåsa företaget, är min analys.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in