2026-07-16, 00:33
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tänk er att födas och växa upp i världens största utomhusfängelse. Där gränserna systematiskt koncentreras till en allt mindre yta, så att man lever i ett koncentrationsläger.

Där barn blir skjutna i huvudet av prickskyttar. Där din kompis barn blir mördad av drönare om denne skulle leka på fel sida av gränsen.

Där ingen fri rörlighet råder. Där inflyttade invandrare från USA och Europa illegalt bosätter sig på din familjs mark där man bott i hundratals år.

Detta är vardag för folket i Gaza och Västbanken.

Om ni hade fötts i Palestina, hade ni accepterat er lott i livet, eller hade ni gjort uppror mot Israel?
Hade försökt att påverka att släppa yaziska slavflickorna från muslimernas folkmord på yazidier.
Sedan hade jag skyllt på mina föräldrar varför jag har 18 syskon.
Sedan hade jag hoppats på att föräldrarna skaffat ett jobb och inte levde på bidrag.
Sedan hade jag försökt at minska terroristerna hamas påverkan på folket.

JAg börjar där.
Citera
2026-07-16, 00:37
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ja Israel vill inte ha en tvåstatslösning. Bra att du insett det.

Hur hade du gjort om du var palestinier idag? Hade du accepterat din lott i livet eller gjort uppror mot Israel?

Jag försöker att hålla mig till sanningen till skillnad från dig. Du har som sagt en väldigt vinklad inställning till det hela från början.

Ja Netanyahu är som han är (finns en del att klaga på absolut), men det tar inte bort verkligheten, där en tvåstatslösning har varit på bordet ett antal gånger! varför har inte Palestinierna godtagit det?

Jag hade försökt att verka politiskt för att nå målen, inte via terrorism!
Citera
2026-07-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Jag försöker att hålla mig till sanningen till skillnad från dig. Du har som sagt en väldigt vinklad inställning till det hela från början.

Ja Netanyahu är som han är (finns en del att klaga på absolut), men det tar inte bort verkligheten, där en tvåstatslösning har varit på bordet ett antal gånger! varför har inte Palestinierna godtagit det?

Jag hade försökt att verka politiskt för att nå målen, inte via terrorism!
Jag håller mig visst till sanningen. Allt jag skrivit är belagd fakta. Jag är extremt öppensinnig och objektiv, det vet alla.

Tvåstatslösning är inte trådens topic. Men för att svara på din fråga så har Palestina visst accepterat en tvåstatslösning, PLO gjorde det.

Men hur ska du verka politiskt när Israel inte vill ha en tvåstatslösning? Ska du acceptera att du blir mördad där i gruset i Gaza/Västbanken av en prickskytt från IDF eller av en invandrande bosättare? Bara lägga dig ner och dö?
Citera
2026-07-16, 00:47
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Jag håller mig visst till sanningen. Allt jag skrivit är belagd fakta. Jag är extremt öppensinnig och objektiv, det vet alla.

Tvåstatslösning är inte trådens topic. Men för att svara på din fråga så har Palestina visst accepterat en tvåstatslösning, PLO gjorde det.

Men hur ska du verka politiskt när Israel inte vill ha en tvåstatslösning? Ska du acceptera att du blir mördad där i gruset i Gaza/Västbanken av en prickskytt från IDF eller av en invandrande bosättare? Bara lägga dig ner och dö?

Som sagt, du bara snurrar i samma terminologi. Du har ju redan ditt svar som du vill ha innan diskussionen ens har börjat?

Jag har redan sagt, INTE genom terrorism.
Citera
2026-07-16, 00:50
Medlem
Citat:
Som sagt, du bara snurrar i samma terminologi. Du har ju redan ditt svar som du vill ha innan diskussionen ens har börjat?

Jag har redan sagt, INTE genom terrorism.
Ja det behöver inte ens vara en prickskytt. Kan likagärna vara en bomb som dimper ner där du råkar befinna dig eftersom en person som IDF ville döda råkade stå bredvid dig. I statistiken kallas ditt hypotetiska liv ”collateral damage”.

Ja, men hur hade du nått ut till Netanyahu et al med din ”icke terrorism”. Hur hade du gått tillväga?
Citera
2026-07-16, 00:55
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ja det behöver inte ens vara en prickskytt. Kan likagärna vara en bomb som dimper ner där du råkar befinna dig eftersom en person som IDF ville döda råkade stå bredvid dig. I statistiken kallas ditt hypotetiska liv ”collateral damage”.

Ja, men hur hade du nått ut till Netanyahu et al med din ”icke terrorism”. Hur hade du gått tillväga?

Politik. Det är det du kan göra! Tycker du själv att terrorism är lösningen?
Citera
2026-07-16, 01:02
Medlem
Citat:
Politik. Det är det du kan göra! Tycker du själv att terrorism är lösningen?
Nej jag tycker inte terrorism är lösningen. Det är därför jag starkt invänder mot Israels koncentrationsläger och urskillningslösa mord på barn och civila. Jag tycker det är fel och inhumant - ren terror alltså.

Vad har folket i Palestina kvar att göra i att bemöta detta terrorvälde?

Det är att acceptera sitt öde att dö. Eller att kämpa att inte dö. Går det att diplomatiskt komma till en lösning med terrorväldet från Israel? Jag vet inte. Vad finns då kvar att göra än att kämpa för sitt liv? Du väljer att kalla det terrorism. Det är kanske vinklat från dig, har du tänkt på det?
Citera
2026-07-16, 01:16
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Nej jag tycker inte terrorism är lösningen. Det är därför jag starkt invänder mot Israels koncentrationsläger och urskillningslösa mord på barn och civila. Jag tycker det är fel och inhumant - ren terror alltså.

Vad har folket i Palestina kvar att göra i att bemöta detta terrorvälde?

Det är att acceptera sitt öde att dö. Eller att kämpa att inte dö. Går det att diplomatiskt komma till en lösning med terrorväldet från Israel? Jag vet inte. Vad finns då kvar att göra än att kämpa för sitt liv? Du väljer att kalla det terrorism. Det är kanske vinklat från dig, har du tänkt på det?

Inser du att du styr narrativet "dit du vill"?

Du använder ord som man definitivt inte kan definiera som "ovinklade"...
Tröttsamt..

7 oktober var ren terrorism.

Tror du att alla i IDF är terrorister? Vill döda barn å civila med flit?
Citera
2026-07-16, 01:31
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, jag hade inte gjort motstånd mot Israel.

Jag hade accepterat en tvåstatslösning.

Nu har ni gjort motstånd i typ 70+ år? Och det funkar väl inte så där jättebra va?

Hade jag varit en palle så hade jag helt enkelt accepterat att det aldrig kommer att bli något fördrivande av alla judar från Israel och ett införlivande av hela Israel i Palestina. "From the river to the sea." Omvärlden kommer aldrig att gå med på det. Ni har också visat er vara totalt kassa i strid, så ni kommer aldrig lyckas, oavsett hur många nya martyrer ni föder fram.

Kanske dags att ge upp den här iden?
Israel vill inte ha en tvåstatslösning, där problemet ligger. Israel bör inte få existera, det hade löst en hel del problem.
Citera
2026-07-16, 01:36
Medlem
Citat:
Fast unicorns finns inte i verkligheten.

Israel-Palestina är i allra högsta grad verkligt och människor föds där. Det är grundläggande empati att kunna sätta sig in i hur det vore att födas där och bo där och ständigt vara förtryckt av en överstatlighet som mördar dina medmänniskor.
Gu verkar ju förstå min ståndpunkt. Bra.
Citera
2026-07-16, 02:30
Medlem
Citat:
Tänk er att födas och växa upp i världens största utomhusfängelse. Där gränserna systematiskt koncentreras till en allt mindre yta, så att man lever i ett koncentrationsläger.

Där barn blir skjutna i huvudet av prickskyttar. Där din kompis barn blir mördad av drönare om denne skulle leka på fel sida av gränsen.

Där ingen fri rörlighet råder. Där inflyttade invandrare från USA och Europa illegalt bosätter sig på din familjs mark där man bott i hundratals år.

Detta är vardag för folket i Gaza och Västbanken.

Om ni hade fötts i Palestina, hade ni accepterat er lott i livet, eller hade ni gjort uppror mot Israel?

Jag hade gjort uppror mot Hamas och Iran, och istället levt i fred i Israel. Fred sålänge Hamas håller sig borta iallafall.
Citera
2026-07-16, 03:32
Medlem
Palestina är typ på andra sidan jordklotet och jag skiter faktiskt i vad som händer där. Visst vill jag ha fred och att alla där ska leva lyckliga liv. Men knappast på min bekostnad.

Därför hatar jag att se mitt land invaderas av dessa män från andra sidan jordklotet som viftar sin jävla flagga och våldtar och lever rövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in