2026-07-15, 19:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Kanske citerade lite galet här, men frågan är riktad till dig utan att kanske ha något att göra med just det inlägget.

Men med det sagt, handlar inte Jesaja 14 bitvis om Satan? Har alltid fått den uppfattningen.

Jag tolkar det inte så. Satan i judendom är en titel som slängs ut till vem som helst, typ som "åklagaren" i en rättegång och det är först i de sista texterna som det är bestämd form ("The Satan" istället för "A Satan"). Och när Jesus levde refererades alltså inte Satan någon slags ärketitel bland de fallna änglarna, det kom först senare efter att Jesus var död och bara under en begränsad tidsperiod.
Citera
2026-07-15, 19:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visst, inom judendom är andar den näst enklaste typen av en själ, d.v.s "ruach". En person som pratar med andar kallas "Baal Ob" och det är alltså en specificerad typ av förbjuden svartkonst.
Kommer dina kunskaper från Bar Mitzvah? För i GT står inte mycket om andar och demoner.
Citera
2026-07-15, 19:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Läs Jesaja 14:12-15

Men det där är Lucifer, inte Satan. Det du ska belägga är att Lucifer och Satan är samma entitet i GT. Jag vet att det blir det i NT, men det vi diskuterar specifikt judendom och inte kristendom.
Citera
2026-07-15, 19:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kommer dina kunskaper från Bar Mitzvah? För i GT står inte mycket om andar och demoner.

Nej precis, men judendomen kommer från kabbalah som är betydligt äldre. Säkert minst 1000 år äldre.
Citera
2026-07-15, 19:22
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag tolkar det inte så. Satan i judendom är en titel som slängs ut till vem som helst, typ som "åklagaren" i en rättegång och det är först i de sista texterna som det är bestämd form ("The Satan" istället för "A Satan"). Och när Jesus levde refererades alltså inte Satan någon slags ärketitel bland de fallna änglarna, det kom först senare efter att Jesus var död och bara under en begränsad tidsperiod.

Fattar hur du tänker, tack för att du delar med dig. Jag är ganska ny i det här med att tolka bibeln, men tycker det är väldigt intressant. Man får mycket hjälp av judar och jag är tacksam för det, de har ju tolkat texterna i "evigheter".

Är du påläst inom judiska tolkningar?
Citera
2026-07-15, 19:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är du påläst inom judiska tolkningar?

Jag är definitivt inte någon expert men jag tror jag kan mer än de flesta kristna på just det här området eftersom det var just kristna feltolkningar som gjorde att jag började intressera mig för saken.
Citera
2026-07-15, 19:34
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag är definitivt inte någon expert men jag tror jag kan mer än de flesta kristna på just det här området eftersom det var just kristna feltolkningar som gjorde att jag började intressera mig för saken.

Spännande. Jag tänkte på en tolkning kristna och messianska judar gör. Att Jesus hade profetior i Gamla Testamentet, håller du med om den? Kanske lite OT, men jag hade uppskattat att få din bild på det.
Citera
2026-07-15, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Spännande. Jag tänkte på en tolkning kristna och messianska judar gör. Att Jesus hade profetior i Gamla Testamentet, håller du med om den? Kanske lite OT, men jag hade uppskattat att få din bild på det.

Alltså Jesus nämns ju inte i GT men han tillhörde ju definitivt kretsen av profeterna i slutet. Min tolkning är att Jesus inte var en hippie men han var inte riktigt en typisk essén heller, lite mer österländsk. Essénerna var absolut inte hippies, men de pysslade med psykedelia och hade en helt annan politisk inställning än den kristna kyrkan har idag.
Citera
2026-07-15, 19:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej precis, men judendomen kommer från kabbalah som är betydligt äldre. Säkert minst 1000 år äldre.
OK jag förstår. Men berättelser om gudar och andra väsen kan ingen bevisa något om. Vad som kan sägas är att det bara kan finnas en skapare.

För mig som tror på Jesus och hans ord är det Jesus fader i himlen som är skaparen och Satan (הַשָּׂטָן) är världens furste och förvaltare.

Vad som har berättats i olika tider har förändrats och är alltså inte hugget i sten.
Citera
2026-07-15, 19:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Alltså Jesus nämns ju inte i GT men han tillhörde ju definitivt kretsen av profeterna i slutet. Min tolkning är att Jesus inte var en hippie men han var inte riktigt en typisk essén heller, lite mer österländsk. Essénerna var absolut inte hippies, men de pysslade med psykedelia och hade en helt annan politisk inställning än den kristna kyrkan har idag.

Nä, jag är helt med på att han inte nämns, men tolkningarna som görs säger att vissa verser är direkta profetior som gick i uppfyllelse. Eftersom jag vet så otroligt lite förstår jag att det lätt kan komma in lite Dunning Kruger i mina frågor, hoppas du har överseende.
Citera
2026-07-15, 19:58
Medlem
oyegies avatar
Ormen i GT, det listigaste djuret som Gud skapat kan tolkas som Satan, när ormen lurade de första människorna blev Gud arg på ormen och utlyste en förbannelse.
Citera
2026-07-15, 20:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nä, jag är helt med på att han inte nämns, men tolkningarna som görs säger att vissa verser är direkta profetior som gick i uppfyllelse. Eftersom jag vet så otroligt lite förstår jag att det lätt kan komma in lite Dunning Kruger i mina frågor, hoppas du har överseende.

Min poäng är att de kristna översättarna har tagit sig väldigt mycket friheter med Tanakh och tillverkat en hel demonologi som inte finns med i originaltexterna. Och frågan är varför de gjorde det, om det var politiska anledningar eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in