2026-07-15, 17:20
Medlem
israelisinnocents avatar
Låst artikel så inget mer att läsa
https://www.skd.se/polisen-jagade-tandborstar-overnattande-flickvan-atalas/

Citat:
Höör

Polisen sökte tandborstar – övernattande flickvän åtalas

​En medelålders kvinna åtalas nu för folkbokföringsbrott efter en polisinsats i hennes pojkväns bostad i Höör. Polisen slog till med husrannsakan och fotodokumenterade både smink och tandborstar för att bevisa att paret delar vardagen i smyg.

Polispatrullen arbetade, enligt egen utsago i utredningen, ”med en riktad insats mot folkbokföringsbrott” i våras när ett tips ledde dem till en bostad i Höör. Misstankarna gällde att en man bodde tillsammans med en kvinna som inte var skriven på adressen.

Handlar det om bidragsbrott i grunden, bostadsbidrag etc?
Finns väl även falska skilsmässor etc

Intressant, räcker en necessär som bevis?
Vore det inte lättare att kolla upp var mobil kopplar upp sig
Jag har tandborstar på fyra ställen, är jag folkbokföringsbrottsling?
Citera
2026-07-15, 17:26
Medlem
Bra att polisen lägger sina resurser där de behövs.
Citera
2026-07-15, 17:46
Medlem
Polisen och åklagare borde omedelbart avskedas och hållas ansvariga för brott mot mänskligheten och friheten!!! Att de upprätthåller diktaturlagar – påhittade lagar skapade av vansinne, införda av vansinne och upprätthållna av vansinne – visar att Sverige tappar all mänsklighet och intelligens som finns och styrs av vansinne.
Citera
2026-07-15, 17:49
Medlem
Gissar att det handlar om bostadsbidrag,att mannen sagt att han bor ensam och får då upp mot 6500kr i bidrag varje månad, men det får man inte om man bor med någon.
Citera
2026-07-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Låst artikel så inget mer att läsa
https://www.skd.se/polisen-jagade-tandborstar-overnattande-flickvan-atalas/

Handlar det om bidragsbrott i grunden, bostadsbidrag etc?
Finns väl även falska skilsmässor etc

Intressant, räcker en necessär som bevis?
Vore det inte lättare att kolla upp var mobil kopplar upp sig
Jag har tandborstar på fyra ställen, är jag folkbokföringsbrottsling?

Det rör sig säkerligen om att åtminstone en av personerna har försörjningsstöd vilket kan vara knepigt. Jag var själv tillsammans med en tjej för några år sedan som hade det och efter ett tag blev det att hon oftare sov hos mig än hemma hos sig själv så egentligen skulle hon "enligt lagen" varit folkbokförd på min adress men då hade ju samtidigt jag ansetts ha haft ett betydligt större försörjningsansvar.

Rätt eller fel går att diskutera... Ska kanske säga att vi inte hyrde ut hennes lägenhet i andra hand, hade vi gjort det hade jag inte tvekat på att säga att det hade vart fel även om jag kan ha förståelse om folk gör det. Allt beror på situation.
Citera
2026-07-15, 18:54
Medlem
Turkmostafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
hahahah jaga tandborstar?
Citera
2026-07-15, 20:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Folk och bostadsräkning borde genomföras för att driva ut "råttorna" ur deras bon. Och lagföra och utvisa dom som inte har rätt eller skäl att vara här.

Kan dock hålla med om att det inte ska vara Polisens jobb, annat än som handräckning när brott upptäckts.
Citera
2026-07-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Folk och bostadsräkning borde genomföras för att driva ut "råttorna" ur deras bon. Och lagföra och utvisa dom som inte har rätt eller skäl att vara här.

Kan dock hålla med om att det inte ska vara Polisens jobb, annat än som handräckning när brott upptäckts.
Tror detta är del ett, börja där man ser misstänkt sedan när man kommit nära "verkligheten" så kan man "finsortera resterna"
Citera
2026-07-15, 20:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tror detta är del ett, börja där man ser misstänkt sedan när man kommit nära "verkligheten" så kan man "finsortera resterna"
Kanske behövs ett antal bekräftade fall, för att väcka opinion för att utföra den räkning som politikerna hittills varit för fega för att genomföra.
Men det är väl ett önsketänkande som aldrig kommer att uppfyllas.
Citera
2026-07-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Kanske behövs ett antal bekräftade fall, för att väcka opinion för att utföra den räkning som politikerna hittills varit för fega för att genomföra.
Men det är väl ett önsketänkande som aldrig kommer att uppfyllas.
Även att man drar öronen åt sig och försöker göra rätt så man inte drabbas.
Citera
2026-07-15, 21:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Även att man drar öronen åt sig och försöker göra rätt så man inte drabbas.
Bättre att man tar dom innan dom hinner gömma sig, men som förebyggande åtgärd så inte fler försöker är bra.
Dom som redan lever här utan att vara folkbokförda, eller är folkbokförda på fel adress, kan gärna granskas och åtgärdas på lämpligt sätt.
Citera
2026-07-15, 21:53
Medlem
Inte klokt att man lägger resurser på detta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in