2026-07-15, 12:37
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det skiljer sig såklart inte alls.
Det är exakt samma problem så det är inget nytt här.

Det som är problematiskt är att flera i tråden tror att dessa maskiner (tänk industrimaskiner, fast som är kopplade till AI) ska komma till liv, få ett medvetande och ta livet av de runtomkring sig. Jag förklarar att man alltid kan dra ur sladden ur väggen för att få den att stanna, men de tror mig inte.

Ja och där sätter du fingret på något, för vilka är det som inte förstår det eller kan skilja på fantasi och verklighet?

Svaret är små barn och den kategorin du ser på tv i form av ”en annan del av köping” osv.
Citera
2026-07-15, 12:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om du tar en dator och läser in alla böcker/m.m som finns på Sthlms Stadsbibliotek och Kungliga Biblioteket digitalt.
Du kan sen söka all den infon direkt i en digital katalog.

Har då datorn som förvarar all info på hårddisken blivit ”smartare” än vad den var innan du läste in alla böcker?

Om du lägger till en AI till samma hårddisk som analyserar all information och börjar dra slutsatser som en människa kanske har missat, har den då blivit ”smartare” än vad den var från början?

Jag tror att mkt av svårigheten i tråden är när man börjar prata om IQ, att vara smart, medvetande, osv, och sen menar man inte samma sak när man använder ett specifikt ord.

En sak som jag aldrig kommer köpa är just att en dator skulle få ett medvetande bara för att den läst in och tolkat lite information.

Det är ungefär som att man tror att en sten kan flyga bara för att man kastar ner den från ett berg.
Du pratar om metoder och processer samt din förutfattade mening om vad det innebär.

Jag pratar om testresultat.
Citera
2026-07-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du pratar om metoder och processer samt din förutfattade mening om vad det innebär.

Samt din förutfattade mening om vad det innebär
Citera
2026-07-15, 14:43
Medlem
Citat:

Det var dock en/två frågor som du kanske vill svara på?
Citera
2026-07-15, 14:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Samt din förutfattade mening om vad det innebär
Det är en viss skillnad att utgå från testresultat. Mot att å andra sidan säga "den här tekniken borde inte leda till x". Det första är objektivt, det andra är en åsikt.
Citera
2026-07-15, 14:53
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det var dock en/två frågor som du kanske vill svara på?
Svar 1.

Svar 2.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-15 kl. 15:00.
Citera
2026-07-15, 15:59
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Det är en viss skillnad att utgå från testresultat. Mot att å andra sidan säga "den här tekniken borde inte leda till x". Det första är objektivt, det andra är en åsikt.

Oj, en microkurs i epistemologi. Vetenskaplig filosofi 101, storebror är stolt.

Det är en viss skillnad på att utgå från systemen som dom ser ut nu, och sen påstå ”det här kommer leda till x” där x innebär någon form av p(doom).

Fan, hela p(doom) är ju en åsikt.
Citera
2026-07-15, 16:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Oj, en microkurs i epistemologi. Vetenskaplig filosofi 101, storebror är stolt.

Det är en viss skillnad på att utgå från systemen som dom ser ut nu, och sen påstå ”det här kommer leda till x” där x innebär någon form av p(doom).

Fan, hela p(doom) är ju en åsikt.
Så kan man se det. Man kan också se det som en mer sannolikt prognos än den andra prognosen som vi inte har sett någon formulera. Om du har en konkurrerande prognos kanske du kan presentera den, i stället för att underkänna hela konceptet med prognoser. Men det är väl mycket enklare att klaga, gnälla, märka ord och hänga upp sig på petitesser?
Citera
2026-07-15, 16:07
Medlem
Citat:
Jag kanske blandar ihop det med andra trådar, jag läser inte så noga heller. 😀
Haha, nej kanske inte.
Blanda gärna inte i hop mig med dårar tack.
Så kan vi diskutera, är med dig i mycket du säger.
Trevlig dag😀
Citera
2026-07-15, 16:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Modellerna löser redan nu öppna (dvs sedan länge obesvarade) matematiska problem (bland annat detta bevis). Det är vansinnigt och otrolig, och finns absolut inte i träningsdatat.
Kan du beskriva vad som händer i ett ANN när ovanstående löstes? Nej, det kan du inte. Varken du eller någon annan är i närheten av en förklaring. Därför kan du inte heller utesluta andra förmågor, t.ex. en rudimentärt medvetande, överlägsen intelligens, eller ett embryo till en emergent, autonom vilja eller målbild. Trådens poäng är gjord flera gånger om nu 🤷🏻‍♂️

Svara gärna med fler personangrepp, alla förstår ju vad det innebär 🤷🏻‍♂️🕺🏻
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-15 kl. 16:46.
Citera
2026-07-15, 17:00
Medlem
Citat:
Kan du beskriva vad som händer i ett ANN när ovanstående löstes? Nej, det kan du inte. Varken du eller någon annan är i närheten av en förklaring. Därför kan du inte heller utesluta andra förmågor, t.ex. en rudimentärt medvetande, överlägsen intelligens, eller ett embryo till en emergent, autonom vilja eller målbild. Trådens poäng är gjord flera gånger om nu 🤷🏻‍♂️

Svara gärna med fler personangrepp, alla förstår ju vad det innebär 🤷🏻‍♂️🕺🏻
Ptja, det är ju bl.a. det man studerar inom Mechanistic Interpretability. Det går alltså att inspektera dess "hidden states" och se vilka algoritmer som utgörs av beräkningarna av aktiveringsfunktionerna. Ännu har man bara lyckats på mindre modeller, men vad säger att det inte skulle gå att lösa för större?
Citera
2026-07-15, 17:06
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=_g4l7YkDQwA

13 juli 2026 New Episodes
Ex-OpenAI researcher Daniel Kokotajlo walked away from $2 million rather than stay silent, and now reveals why he believes there's a 70% chance AI leads to human extinction, why superintelligence could arrive before the end of the decade, and the one plan he thinks could still save us all!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in