2026-07-15, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ska man göra en omkörning så behöver man ibland trycka till lite för att 1. Hinna förbi i god tid om det är liten väg. 2. På motorväg för att det inte ska bli två rullande köer i både höger och vänster körfält som lätt uppstår när folk kör om med farthållaren.

Nya bilar har redan idag system likt köra utan bälte som plingar när man kör för fort. Detta går dock att stänga av och samma bör ju gälla det här systemet om det blir aktuellt.

Förövrigt så dödar eu europeisk bilmarknad med nya regler och påhitt. Dom riskerar tusentals jobb och överbelastade välfärdsystem. Snart kan vi bara köpa kinesisk alt amerikanska bilar.
Bara kolla på mc t.ex. Honda CRF450L har ca 50hk i Usa och omvärlden. I eu är samma maskin strypt till 25hk, vilket är i princip samma som Honda CRF250L och CRF300L. Andra exempel är Suzuki DR-Z 400 (Denna har dock kommit i en modern version med insprut, antisladd och abs nu), DR650, Honda XR osv. Samtliga modeller byggs fortfarande som 2026 års modeller för omvärlden men är bannad i Eu pga avgasregler och att de varken har insprutning eller abs.
Citera
2026-07-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja, men tyvärr lever de efter "Rulez for thee, not for me".
Ja. Och enbart det där är skäl nog att lämna EU-helvetet.

Bara att invänta vad för nytt trams cirkusen erbjuder härnäst. De har fan i mig inget bättre för sig än att jävlas med de som tvingas betala för deras löner.
Citera
2026-07-15, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ja. Och enbart det där är skäl nog att lämna EU-helvetet.

Bara att invänta vad för nytt trams cirkusen erbjuder härnäst. De har fan i mig inget bättre för sig än att jävlas med de som tvingas betala för deras löner.
Precis så är det.
Citera
2026-07-15, 15:09
Avstängd
Jag röstade nej till EU, så jag skiter i deras regler. Det måste vara det mest korkade som mänskligheten gjort, att skapa en fredsbevarande union som inte fredsbevarar.
Ett kollo för politiker.

Jag minns att Sozzarna var starkt emot EU, och Mp, V med. Men sen när Sozzarna gjorde en kovändning så ville alla vara med och bli rika.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-15 kl. 15:13.
Citera
2026-07-15, 15:58
Medlem
proconsuls avatar
Och hela supersportbilssegmentet försvann från EU. Tänk att ha en Koenigsegg som toppar 120......
Ferrari, Lamborghini, Pagani m.fl. vem vill köpa dem?
Citera
2026-07-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
övervakningen är total vet vi, men det räcker inte med detta, nu verkar EU bestämma hur fort vi kör och därför vill ha ny teknik i bilarna: om bromsar om du kör för fort

dags att lämna EU och övervaknings moderaterna?

https://www.dagensps.se/motor/eus-nya-plan-bilen-ska-bromsa-dig-om-du-kor-for-fort/

Helt vansinnigt, ibland måste man öka för att undvika en olycka, så sån påhitt kommer att skapa fler olyckor. Tänk att du ligger i en omkörning.
Citera
2026-07-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jag röstade nej till EU, så jag skiter i deras regler. Det måste vara det mest korkade som mänskligheten gjort, att skapa en fredsbevarande union som inte fredsbevarar.
Ett kollo för politiker.

Jag minns att Sozzarna var starkt emot EU, och Mp, V med. Men sen när Sozzarna gjorde en kovändning så ville alla vara med och bli rika.

Tänk att kunna "skita" i saker och ting bara för man inte håller med. ULF is not my president. Jag gick inte med i EU. Jag hatar hela världen (skrivet från min iphone, betalt via aktivitetsstöd i min trygga etta jag fått tilldelad och boendestödet kommer snart och hjälper och mig handla.
Citera
2026-07-15, 16:24
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nya bilar är ett helvete att köra, är det en pinne på vägen eller lite snö på någon sensor tvärbromsar bilhelvetet utan anledning. Och ja, jag vill köra lite för fort. Hur skall man ta sig förbi en tradare eller ett husvagnsekipage som ligger i modiga 80 på en 90 väg annars? Blir en jävla lång omkörningssträcka, kul när det kan ligga ett helt rep efter ett sådant ekipage. Blir ingen säker omkörning om man skall maska sig förbi i 90.
Det finns ingen anledning att köra om en lastbil som kör i 80 km/h på en 90-väg. Så mycket tid tjänar man inte in på att köra om. Ska du till akuten med en hjärtinfarkt?
Citera
2026-07-15, 16:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Det finns ingen anledning att köra om en lastbil som kör i 80 km/h på en 90-väg. Så mycket tid tjänar man inte in på att köra om. Ska du till akuten med en hjärtinfarkt?
Japp det skall jag!

Själv kört tradare, märkte jag att jag fått ett "rep" efter mig brukade jag gå in på en parkeringsficka och ta en kaffe om tid fanns.
Citera
2026-07-15, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Tänk att kunna "skita" i saker och ting bara för man inte håller med. ULF is not my president. Jag gick inte med i EU. Jag hatar hela världen (skrivet från min iphone, betalt via aktivitetsstöd i min trygga etta jag fått tilldelad och boendestödet kommer snart och hjälper och mig handla.
En trea med källare, biyta
Citera
2026-07-15, 17:52
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Det säkraste för oss alla är om idioter som dig sitter hemma hos mamma än lånar mammas bil.

Självklart är det säkraste att folk som följer trafikreglerna stannar hemma, så att vi inte är i vägen för er som inte tänker göra det. Självklart. Absolut självklart. 100 % självklart.
Citera
2026-07-15, 18:35
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabalderX
Helt vansinnigt, ibland måste man öka för att undvika en olycka, så sån påhitt kommer att skapa fler olyckor. Tänk att du ligger i en omkörning.
De kommer uppenbarligen inte utveckla ett system som förhindrar dig från att accelerera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in