Citat:
Patrik Engellau kommenterade insiktsfullt byråkratin i "Var sitter fettet?"
Själv kan jag bidra med ett tips som handlar om den strategiska förståelsen av problemets karaktär. Du kan betrakta byråkratin, de onödiga reglerna och de krångliga bestämmelserna, det vill säga allt du vill bli av med, som fettet i ett köttstycke. Men frågan är hur du föreställer dig detta köttstycke. Är det som en fläskkotlett eller en julskinka, där fettet sitter samlat och väl avgränsat på ytan av köttbiten? Eller sitter det insprängt i vävnaden som marmoreringen i ett stycke entrecôte?
Många effektiviseringsprojekt har enligt min mening misslyckats för att de ansvariga i sin stridsplanering begagnat entrecôte-metaforen. Den är emellertid dödfödd eftersom den tvingar fram en strid på tusentals frontavsnitt där det suttit så mycket som en gnutta fett och avfyrat sina k-pistar.
Ska man ha en chans mot byråkratins sega men beslutsamma hemvärn måste man slå hårt och tveklöst så att folkarmén är bedövad redan innan anfallet inletts. Det är nästan lika lätt att göra sig av med en hel fläsksvål som att peta bort en enda marmorering. Rätt stridsteknik är därför, enligt min mening, att lägga ned hela myndigheter innan de, tröga som de är, hunnit bemanna sina skyttegravar.
https://detgodasamhallet.com/2025/01/15/patrik-engellau-var-sitter-fettet/