2026-07-15, 13:06
Medlem
Nästa konstighet är att dom grävde bort ett tjock lager jord precis där Kirk suttit. Och det bara några dagar efter själva mordet. Enligt mig finns det ingen logisk anledning till att förstöra en brottsplats på det sättet förutom om man vill dölja något.
Citera
2026-07-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Nånting verkar ha satt eld på Charlies tröja.
Ja, det är en alternativ förklaring till det som ser ut som en bit bränt tyg/papper på golvet i SUV:en. En annan möjlig förklaring är att den är från mikrofonens batteri som självantände innanför T-shirten på väg till- eller inne i SUV:en.

Bray säger försiktigt att det är 50/50 avseende batteriet, men har inte hittat något om hans bedömning av att det kan vara bränd T-shirt. Jag menar att det är ytterst osannolikt att någon försökte bränna upp CKs T-shirt inne i SUV:en under de ca 5 minuter det tog mellan mordplatsen och sjukhuset.
Senast redigerad av onopono 2026-07-15 kl. 13:14.
Citera
2026-07-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja, det är en alternativ förklaring till det som ser ut som en bit bränt tyg/papper på golvet i SUV:en. En annan möjlig förklaring är att den är från mikrofonens batteri som självantände innanför T-shirten på väg till- eller inne i SUV:en.

Bray säger försiktigt att det är 50/50 avseende batteriet, men har inte hittat något om hans bedömning av att det kan vara bränd T-shirt. Jag menar att det är ytterst osannolikt att någon försökte bränna upp CKs T-shirt inne i SUV:en under de ca 5 minuter det tog mellan mordplatsen och sjukhuset.
Jag gissar att tröjan antändes av laddningen i mikrofonen. Så dom tog nog av Charlie tröjan i bilen och gjorde sig av med den. Planen var förmodligen att det skulle se ut som om Kirk blev skjuten i bröstet men något gick fel
Citera
2026-07-15, 13:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nästa konstighet är att dom grävde bort ett tjock lager jord precis där Kirk suttit. Och det bara några dagar efter själva mordet. Enligt mig finns det ingen logisk anledning till att förstöra en brottsplats på det sättet förutom om man vill dölja något.

Brottsplatsen var förstås scenen som Kirk stod på - inte gräsmattan någon meter under scenen. Så vad de gjorde med gräsmattan efteråt är knappast av intresse för utredningen.
Citera
2026-07-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Brottsplatsen var förstås scenen som Kirk stod på - inte gräsmattan någon meter under scenen. Så vad de gjorde med gräsmattan efteråt är knappast av intresse för utredningen.
Om det fanns spår av sprängämne i jorden så är det av största intresse för dom som vill veta vad som egentligen hände.
Citera
2026-07-15, 13:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om det fanns spår av sprängämne i jorden så är det av största intresse för dom som vill veta vad som egentligen hände.
Hur skulle sådana ”spår” kunna passera tvärs igenom scenen menar du?
Det hade naturligtvis kunnat vara intressant att undersöka scenbygget om det hade funnits några misstankar om sprängämnen - men knappast jorden en meter nedanför.
Citera
2026-07-15, 13:43
Medlem
Citat:
Hur skulle sådana ”spår” kunna passera tvärs igenom scenen menar du?
Det hade naturligtvis kunnat vara intressant att undersöka scenbygget om det hade funnits några misstankar om sprängämnen - men knappast jorden en meter nedanför.
Damm sprids genom springor och med vind. Scenbygget försvann väl fortare än jorden...
Senast redigerad av Jumpingonthemoon 2026-07-15 kl. 13:48.
Citera
2026-07-15, 13:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Damm sprids genom springor och med vind.
Så du menar att några enstaka atomer skulle rasat ner genom några imaginära springor och utgjort ett problem när hela scenen, möblerna, elektroniken, kringstående etc i samma situation måste varit täckt av ofantligt mycket större mängder rester?

Konspirationsteorierna blir ju bara allt mer desperat långsökta…
Citera
2026-07-15, 13:55
Medlem
Citat:
Så du menar att några enstaka atomer skulle rasat ner genom några imaginära springor och utgjort ett problem när hela scenen, möblerna, elektroniken, kringstående etc i samma situation måste varit täckt av ofantligt mycket större mängder rester?

Konspirationsteorierna blir ju bara allt mer desperat långsökta…
Var tog scenbygget vägen?
Citera
2026-07-15, 13:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Var tog scenbygget vägen?
Ingen aning - sånt trodde jag ni som tror på sprängteorin höll reda på.
Citera
2026-07-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ingen aning - sånt trodde jag ni som tror på sprängteorin höll reda på.
Man gjorde sig alltså av med allt som kunde visa på spår av sprängämnen. Scenen, möblerna och även jorden...
Senast redigerad av Jumpingonthemoon 2026-07-15 kl. 14:04.
Citera
2026-07-15, 14:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Man gjorde sig alltså av med allt som kunde visa på spår av sprängämnen. Scenen, möblerna och även jorden...
Varför tror du det?
Det jag känner till är att området var avspärrat under tiden polisen gjorde sin brottsplatsundersökning, precis som det brukar vara. Vad som hände efteråt med scenen - om polisen tog den, om den gick tillbaks till eventbolaget eller tpusa eller vem som ägde den etc har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in