2026-07-15, 12:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du har vänt på situationen. Du står och stampar.

Alltså visa nu hur man ska gå till väga för att på laglig väg hålla kommun och förvaltningsdomstol inför rätta när de inte utför det ansvar man ålagt dem. Som att göra ärliga och granska utredningar.
Steg 1 är att lägga fram sakliga argument med hänvisning till tillämpligt lagrum. Redan där misslyckas du konsekvent hela tiden.
Citera
2026-07-15, 12:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Steg 1 är att lägga fram sakliga argument med hänvisning till tillämpligt lagrum. Redan där misslyckas du konsekvent hela tiden.
Visa oss vad det innebär.
Citera
2026-07-15, 12:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Visa oss vad det innebär.
Nej, vet du inte det är du inte kvalificerad att diskutera detta. Då är du bara en gapig rättshaverist och ett sänke för alla som faktiskt tar striden mot ”systemet” (som jag gjort). Läs på, skaffa erfarenhet och kom igen när du har kunskap nog för att bidra med något vettigt.
Citera
2026-07-15, 13:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, vet du inte det är du inte kvalificerad att diskutera detta. Då är du bara en gapig rättshaverist och ett sänke för alla som faktiskt tar striden mot ”systemet” (som jag gjort). Läs på, skaffa erfarenhet och kom igen när du har kunskap nog för att bidra med något vettigt.
Snacka för dig själv. Du kan inte lägga fram underlag för ditt argument.

Det går inte att stämma förvaltningsdomstolen och JO kan inte avsätta domare eller ge andra repressalier. De kan bara kritisera.
Citera
2026-07-15, 13:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Snacka för dig själv. Du kan inte lägga fram underlag för ditt argument.

Det går inte att stämma förvaltningsdomstolen och JO kan inte avsätta domare eller ge andra repressalier. De kan bara kritisera.
Kan du inte sluta tjafsa? JO kan väcka åtal.
Citera
2026-07-15, 13:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kan du inte sluta tjafsa? JO kan väcka åtal.
Kan du lista de fall JO har väckt åtal mot en förvaltningsdomare över att de ex. inte granskar utredningarna.
Citera
2026-07-15, 13:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kan du lista de fall JO har väckt åtal mot en förvaltningsdomare över att de ex. inte granskar utredningarna.
Jag ger upp med dig. Ta reda på fakta innan du påstår saker och leta efter svar själv istället för att fråga. Det har aldrig varit lättare att hitta fakta än vad det är nu. Du har med råge gjort dig helt omöjlig och nu tänker inte jag svara på fler inlägg av detta slag från dig.
Citera
2026-07-15, 13:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag ger upp med dig. Ta reda på fakta innan du påstår saker och leta efter svar själv istället för att fråga. Det har aldrig varit lättare att hitta fakta än vad det är nu. Du har med råge gjort dig helt omöjlig och nu tänker inte jag svara på fler inlägg av detta slag från dig.
Så om det är så lätt så är det bara för dig att lägga fram det. Så som jag gjort i tidigare inlägg och trådar.
Citera
2026-07-15, 14:09
Medlem
Hantering av lagen kontra utförande är inget annat än ett skämt, en handläggare kan missbruka lagtexten, inte följa Socialstyrelsens riktlinjer, förvanska underlag eller för all del verkligheten men det spelar ingen som helst roll. Nada.

Man kan nio sakfel som ovan, men ändå låtsas Socialtjänsten att den 10e så kallade bedömningen är korrekt och anses rättssäker nog att ta beslut på.

Systemet är vrickat.
Citera
2026-07-15, 14:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Hantering av lagen kontra utförande är inget annat än ett skämt, en handläggare kan missbruka lagtexten, inte följa Socialstyrelsens riktlinjer, förvanska underlag eller för all del verkligheten men det spelar ingen som helst roll. Nada.

Man kan nio sakfel som ovan, men ändå låtsas Socialtjänsten att den 10e så kallade bedömningen är korrekt och anses rättssäker nog att ta beslut på.

Systemet är vrickat.
Det är vrickade personer som beter sig så. Att skylla på ett abstrakt ”system” tar fokus från de störda personer som beter sig så.
Citera
2026-07-15, 14:19
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:

Intressant. Jag tror vi alla är frustrerade med hur det fungerar. Det verkar som att du själv lärt dig av något som systemet har gjort mot dig.

Självklart finns lagarna. Och det är som du säger upp till individerna att se till så att lagarna följs.

Åklagare har riktlinjerna i RAV 2025:06 för tjänstefel. Exempelvis är utebliven kommunicering ett tjänstefel. Binärt enkelt att kontrollera. Har kommunicering skett enligt 25 § FL eller ej. Men de väljer oftast inte att göra något med det. Oklart varför.

Att utelämna en parts svar bör vara brott mot 27 § FL men också mot RF 1:9. Bör också vara binärt men räknas även in i bedömnings utrymmet, var svaret av vikt eller inte.

Sedan det stora problemet som jag ser det. Bedömningsutrymmet som är någon slags helig ko. Handläggare kan hävda att det var deras bedömning. Riskbedömningar , omdömen om dig som person, förälder osv. Här finns inget som går att göra i min vetskap.

Skulle vara intressant att höra dig utveckla.
Citera
2026-07-15, 14:24
Medlem
Citat:
Det är vrickade personer som beter sig så. Att skylla på ett abstrakt ”system” tar fokus från de störda personer som beter sig så.

Problemet är ju att det finns ingen som reagerar, ifrågasätter man beskrivningar, tillvägagångssätt så är det ingen som ens lyfter ett ögonbryn.

Och JO kan ge hur massiv kritik som helst, och resultat är att de ska ändra rutiner för att hindra att det händer igen.

Oh, shit - det finns lagar, socialstyrelsen, handläggning/riktlinjer redan. Men nu ska det bra...?

Jag har personligen "vunnit" via JO, tog upp det dåliga agerandet i en senare handläggning för att sedan få att de nya gjorde samma sak - fast nästan värre. Brydde någon sig när jag tog upp det? Nej.

Man "klarar" sig hela tiden men soc tar sig friheten att smutsa ned en personligen "bara för att" de kan göra det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in