2026-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eahls
Jag har följt den här tråden i flera år men inte skrivit något, men nu är det svårt att hålla tillbaka!

Jag tycker som ni säger att Elsa verkar vara på en dålig plats och hela tiden söker efter ett liv som inte finns. Hon kliver in i ett helt färdigt hus och undrar varför hon är olycklig.

Livet i sommarstugan handlar till stor del om att utföra ett slags arbete man inte gör i stan. Man handdiskar, målar om, lagar något som är trasigt. Man fyller hemmet med grejer som man rensat ut från sitt vardagsboende men som fortfarande är funktionella. ”Den tar vi till landet”-mentaliteten. Att flytta in i ett färdigt hus blir inte vilsamt även om det är intentionen.

Man kan jämföra Elsa med Anna Björklund. De är ungefär jämnåriga, båda är influencers och minst sagt intresserade av estetik. Båda dem är mitt i sina husbyggen. Båda säger sig också vara intresserade av arkitektur och inredning men med EN stor skillnad. Anna har lärt sig lerputsa, bygga en mur, byggt möbler, byggt ett hönshus, planerat en trädgård osv. Och nu när det är klart har hon köpt en häst som hon själv rider in. Elsa städar, köper grejer och fotar hemmet.

Poängen är alltså att i ett rikt liv ingår ett visst arbete. Att vara helt ”ledig” på sommaren är ett ganska modernt påfund och verkar inte skapa en lycklig livsstil, det blir så tydligt när man hör/läser Elsa famla efter mening.

Hon kan tjata hur mycket hon vill om äggoljetempera men hon kanske hade varit lyckligare om hon lärt sig hur man blandar den själv.
Jag håller med till 100%! Elsa går bara omkring och fotar (mestadels sig själv) medan Pontus ”fixar lite” i trädgården.
Jag tror också att gör det själv-grejen är avgörande även för hur man knyter an till en plats.
Vi har sommarhus (är där även vinter ibland) och har gjort ALLT (lagt om tak, byggt uthus, anlagt rabatter och odlingar, målat, snickrat, byggt) själva. Slitigt och tungt men också så otroligt välgörande och tillfredsställande, SAMT att man som sagt får en helt annan känsla för sitt hus och tomt.
Citera
2026-07-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Jag tänker det också! Varför ”måste” hon göra 365 inlägg per år? Igår var det skärmdumpar ”för vi är ute på resa”….. Om det inte går fota och posta direkt (blir inte tillräckligt tillrättalagt?&#129300 så kan hon väl bara hoppa över inlägget den dagen?

Bättre kvalité än kvantitet. Är så less på granolan och ägget, kaffet och de beiga rummen. Ifjol var det brödbilen och frukost på stranden. (Kryddat m spegelselfies förstås. ) Bloggen går verkligen på repeat på somrarna!
Tycker också att hon borde göra färre inlägg istället för att upprepa varje frukostbild. Men jag tyckte faktiskt att inlägget med skärmdumpar var roligare än annars, kul med utblickar och tips istället för navelskåderi.

Funderar över deras nyfunna, och gamla, vänner de träffar på Gotland. Blir det inte stelt att bjuda hem någon som fotar allt och veta att deras umgänge publiceras? Eller kanske alla är glada över att få synas i en influencers liv?
Citera
2026-07-15, 12:03
Medlem
Håller verkligen med om vi tar det till landet mentaliteten. Blir helt irriterad med badkar för 40.000 och diskmaskin o tvättmaskin På landet??Vad är grejen med lika lyxigt som i stan & helt helt färglöst. Mina föräldrar har landställe och även om dom har råd med allehanda maskiner så har dom valt att landet skall kännas som landet, lite av charmen. Elsa verkar så ofattbart ängslig och olycklig i sin fantasivärld, tänker på hennes mammas stuga där är det verkligen mysigt med gamla men användbara prylar. Elsa lever andra ouppnåeliga influensers liv!!!
Citera
2026-07-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Tycker också att hon borde göra färre inlägg istället för att upprepa varje frukostbild. Men jag tyckte faktiskt att inlägget med skärmdumpar var roligare än annars, kul med utblickar och tips istället för navelskåderi.

Funderar över deras nyfunna, och gamla, vänner de träffar på Gotland. Blir det inte stelt att bjuda hem någon som fotar allt och veta att deras umgänge publiceras? Eller kanske alla är glada över att få synas i en influencers liv?
Tänkte samma sak....om jag bjöd hem influencergrannar skulle det råda strängt fotoförbud!
Citera
2026-07-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99

Ja hur fungerar det där? 😅 När värdparet säger ”Varsågoda!”, ropar influensern då ”STOPP! Ingen får ta av maten förrän jag har fotat!!” Eller hur går det till egentligen?
🤔
Citera
2026-07-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dressingdress
Håller verkligen med om vi tar det till landet mentaliteten. Blir helt irriterad med badkar för 40.000 och diskmaskin o tvättmaskin På landet??Vad är grejen med lika lyxigt som i stan & helt helt färglöst. Mina föräldrar har landställe och även om dom har råd med allehanda maskiner så har dom valt att landet skall kännas som landet, lite av charmen. Elsa verkar så ofattbart ängslig och olycklig i sin fantasivärld, tänker på hennes mammas stuga där är det verkligen mysigt med gamla men användbara prylar. Elsa lever andra ouppnåeliga influensers liv!!!

Köper hon inte dyra grejer på löpande band så har hon inget att erbjuda. Hon verkar ha sånt sjukt mindervärdeskomplex gentemot alla hon känner.
Citera
2026-07-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dressingdress
Åh,precis! Detta får mig att minnas mitt barndoms torp,där man diskade utomhus vid redskapsboden o sköljde disken i en balja! Bada kunde man göra i en liten badpool som pumpades upp o fylldes på med vatten från brunnen som värmdes i solen! Farsan fixade en dusch med hjälp av en vattenkanna o snöre som hängdes på en gren! Man var barn o tyckte det var roligt,äventyrligt! Om allt på landet är precis som i stan,vad är vitsen?
Senast redigerad av petroliumxx 2026-07-16 kl. 11:19.
Citera
2026-07-16, 12:37
Medlem
Jag tror att de valt bort diskmaskin om jag minns rätt. Det är ju dock inget problem med disken eftersom det enda som tillagas varmt är att koka ägg och couscous. I övrigt är det ju livsmedel som plockas ur diverse förpackningar och grönsaker som hackas upp.
Citera
2026-07-16, 12:43
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eahls
Jag har följt den här tråden i flera år men inte skrivit något, men nu är det svårt att hålla tillbaka!

Jag tycker som ni säger att Elsa verkar vara på en dålig plats och hela tiden söker efter ett liv som inte finns. Hon kliver in i ett helt färdigt hus och undrar varför hon är olycklig.

Livet i sommarstugan handlar till stor del om att utföra ett slags arbete man inte gör i stan. Man handdiskar, målar om, lagar något som är trasigt. Man fyller hemmet med grejer som man rensat ut från sitt vardagsboende men som fortfarande är funktionella. ”Den tar vi till landet”-mentaliteten. Att flytta in i ett färdigt hus blir inte vilsamt även om det är intentionen.

Man kan jämföra Elsa med Anna Björklund. De är ungefär jämnåriga, båda är influencers och minst sagt intresserade av estetik. Båda dem är mitt i sina husbyggen. Båda säger sig också vara intresserade av arkitektur och inredning men med EN stor skillnad. Anna har lärt sig lerputsa, bygga en mur, byggt möbler, byggt ett hönshus, planerat en trädgård osv. Och nu när det är klart har hon köpt en häst som hon själv rider in. Elsa städar, köper grejer och fotar hemmet.

Poängen är alltså att i ett rikt liv ingår ett visst arbete. Att vara helt ”ledig” på sommaren är ett ganska modernt påfund och verkar inte skapa en lycklig livsstil, det blir så tydligt när man hör/läser Elsa famla efter mening.

Hon kan tjata hur mycket hon vill om äggoljetempera men hon kanske hade varit lyckligare om hon lärt sig hur man blandar den själv.

Med andra ord praktexemplet på en människa utan identitet.
Citera
2026-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Åh,precis! Detta får mig att minnas mitt barndoms torp,där man diskade utomhus vid redskapsboden o sköljde disken i en balja! Bada kunde man göra i en liten badpool som pumpades upp o fylldes på med vatten från brunnen som värmdes i solen! Farsan fixade en dusch med hjälp av en vattenkanna o snöre som hängdes på en gren! Man var barn o tyckte det var roligt,äventyrligt! Om allt på landet är precis som i stan,vad är vitsen?
Eller hur, utedass var det enda jobbiga men mamma målade i snygga färger och alltid bra tidningar att läsa så det funkade/funkar för det är så fortfarande. Allt lite skavt men fungerande togs till landet! Fan att blivit rik på toaselfisar och smoothie foton & ändå leva ett sådant andefattigt ångestliv om precis allting, istället för att vara nöjd och leva!! Nä nytt skall köpas hela tiden, dom tömde ju förra huset, då tar man ju med sig allt när man flyttar.,
Citera
2026-07-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Dagens podd. Elsa är så övertaggad och hyper på ett nästan psykotiskt sätt att man är lite orolig för hennes mentala hälsa. Hon pratar om hur hon äntligen kan vara hela sig, får vara en riktig människa utan att behöva begränsa sig. Stackars nya grannar och vänner som ska låtsas älska denna variant av Elsa hela sommaren.

Ja! Och när hon typ åtta minuter in i avsnittet pratar om den extrema (!) stormen som gav elavbrott en hel dag och säger att "den typen av grejer är väldigt mycket sommar" - undrar jag nästan vilket universum hon lever i. Sen svammel om hur allting på sommaren är lite utanför den vanliga linjära livsbanan, och att man i det lilla är öppen för stor dramatik.

Och vidare (inte helt ordagrant citerat men närapå): "Att man inte hela tiden går in i det lilla, lilla, lilla. Att man har en stor vid blick: att saker bara kan ske. Att det inte är så här: vi testar den här andra restaurangen eller jag tar en annan mataffär idag. Man blir omskakad, det gör något med djurhjärnan. Att vara öppen för de här stora omskakande sakerna som inte bara är känslor utan att utomstående krafter."

Alltså - vad pratar hon om? Det är så märkligt uttryckt att jag knappt finner ord. Menar hon att strömavbrott bara sker på landet och på sommaren och aldrig i innerstan ...

Dessutom, vi lever i ett oroligt samhälle och värld - inte någonstans nämner de det. Inte för att man alltid behöver prata om just det men jag upplever att deras podd är helt inåtvänd. Jag jämför med till exempel Skäringer & Nessvold som inte kändes lika verklighetsfrånvänt trots avsaknad av politik och samhälle per definition. Bara för att nämna ett exempel.
Citera
2026-07-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Jag tror att de valt bort diskmaskin om jag minns rätt. Det är ju dock inget problem med disken eftersom det enda som tillagas varmt är att koka ägg och couscous. I övrigt är det ju livsmedel som plockas ur diverse förpackningar och grönsaker som hackas upp.
EXAKT! Men nu hon just gett ut en kokbok! Trots att hon bara äter fröer/granola, ägg, tomater ”från Paulas”, samt grapefrukt. Imponerande! 💪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in